سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

کانون کارگران سوسیالیست: در سالگرد آبان جنبش ادامه دارد!

از خیزش آبان ۹۸ یکسال گذشت . آبان نود و هشت در ادامه دیماه ۹۶ موجی توده ای بود که در مقابل رژیم اسلامی خروشید و تنها با کشتارو بازداشت و زندان و اعدام فروکش کرد. خیزش های دی ۹۶ و آبان ۹۸ بر بستر شرایط اجتماعی کارگران و ستمدیده گانی بوده و هست که راه حل خروج از بحران سرمایه داری وناتوانی رژیم اسلامی در مقابل آن را با اتکا به نیروی توده ای خویش جستجو می کنند . این خیزش ها با وجود مجموعه در هم تنیده تناقضات اجتماعی وناتوانی رژیم اسلامی در خروج از آن اجتناب ناپذیر خواهد بود.

خیزش های دی ماه ۹۶ و آبان ماه ۹۸، بر خلاف خیزش ۸۸ که جامعه راه حل خود را در چهارچوب جناحبندی های رژیم تعقیب میکرد، با شعار «اصولگرا ، اصلاح طلب ، دیگه تمومه ماجرا » و «جمهوری اسلامی ، نابود باید گردد » طنین صدای کارد به استخوان رسیده گانی بود که منافع خود را با عبور از رژیم اسلامی در ایران جستجو کرده است و هر چه بیشتر شکاف بین جامعه و رژیم را عمیقتر کرده است.

با آغاز پاندومی کرونا، که ناتوانی نظام استثمارگرانه جهانی و راهکار دولت های سرمایه داری در مقابل سلامت و جان انسانها را به نمایش گذاشت، رژیم اسلامی نیز با استفاده از آن در تلاش بر آمد که شکاف عمیق خود با جامعه را مخدوش کند ، در حالی که در رابطه با پاندومی کرونا هزاران نفردر ایران جان خود را از دست دادند که بدون شک از آن می توان یک قتل عام عمد نام برد . در چنین شرایطی که رژیم اسلامی سرمایه داری اکثریت جامعه را بر سرانتخاب دو راهی مرگ از گرسنگی و یا مرگ با کرونا قرار داده است و دانشگاهها و مدارس در قرنطینه هستند ،کارگران در محل کار و با وجود ابتلای هزاران نفر از آنها ،راه سوم ادامه مبارزات را برگزیده اند . درسال جاری بعد از خیزش آبان وبا وجود پاندومی کرونا مبارزات کارگری از حرکت بازنماند و کارگران نیشکر هفت تپه و نیز سایر بخش ها منجمله کارگران شهرداری ها و خدمات وپرستاران در بخش درمان و پزشکی ، کارگران عسلویه و نفت و گاز و پتروشیمی ها و کارگران شرکت واحد وبخش حمل و نقل در جهت متحقق کردن مطالباتشان بارها دست به اعتراض دستجمعی زده اند.

اعتصاب طولانی کارگران هفت تپه با طرح مطالبات روشن اجتماعی و طبقاتی علیه سیاست های سرمایه داری در ایران ،خصوصی سازی توام با رانت خواری و اختلاس، خلع ید رستمی و اسد بیگی را نشانه رفته است، آن راهی است که می تواند به صورت میدانی جنبش کارگری و دیگربخش های جنبش اجتماعی را بهمدیگر گره زند.کارگران هفت تپه با مبارزات خود برای بازگشت بکار همکاران اخراجی و لغو احکام زندان و امنیتی کردن پرونده کارگران نیز جنبش کارگری را گامها به جلو راند و در چنین شرایطی که محدودیت های قرنطینه حاکم است نقش پیشتازی جنبش کارگری را در جامعه برجسته کرد. سیاست رژیم اسلامی درچنین شرایطی تلاش برای اعدام بازداشتی های خیزش های اجتماعی و دستگیری و بازداشت و امنیتی کردن فضای اجتماعی و تکیه بر نظامی گری است . محکم کردن حلقه استبداد در داخل ایران و انتظار برای رفع موانع در سیاست خارجی و اکنون با انتخاب بایدن و فعال شدن برجام تنها راهی است که رژیم برای نجات خود بدان متوسل شده است . اما بحران اقتصاد سرمایه داری در جهان و موقعیت شکننده رژیم اسلامی ، چه در سطح جهانی و چه در منطقه، شرایط را برای مبارزات بخش های مختلف جنبش اجتماعی آسان تر کرده است ونقش کلیدی در برآورده کردن جنبش نان و آزادی هر چه بیشتربه مبارزه متشکل وسراسری جنبش کارگری گره خورده است.

یاد جانباختگان خیزش آبان گرامی باد!
نان ، آزادی ، خودمدیریتی شورایی ـ سرنگون باد رژیم اسلامی

کانون کارگران سوسیالیست
[email protected]
آبان ۱۳۹۹ ـ نوامبر ۲۰۲۰

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=92598 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x