دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳

نامه به خامنه ای؛ مخالفت رئیسی و قالیباف با طرح فروش اوراق نفتی روحانی

نماینده نجف آباد در مجلس اسلامی اعلام کرد روسای قوای مقننه و قضائیه در نامه‌ای به علی خامنه ای ضمن اعلام مخالفت خود با تصمیم دولت مبنی بر فروش اوراق سلف نفتی در بورس، این تصمیم را مغایر با تصمیم متخذه در شورای اقتصادی سران سه قوه خوانده اند. برخی خبرگزاری ها از قول رئيس کميسيون برنامه و بودجه خبر داده اند که فروش اين اوراق متوقف شده است
قالیباف روحانی رئیسی

نماینده نجف آباد در مجلس اسلامی اعلام کرد روسای قوای مقننه و قضائیه در نامه‌ای به علی خامنه ای رهبر حکومت اسلامی، ضمن اعلام مخالفت خود با تصمیم دولت مبنی بر فروش اوراق سلف نفتی در بورس، این تصمیم را مغایر با تصمیم متخذه در شورای اقتصادی سران سه قوه خوانده اند.

به گزارش فارس، روسای این دو قوه در این نامه ضمن اعلام مخالفت خود با تصمیم دولت مبنی بر فروش اوراق سلف نفتی در بورس عنوان کردند که این تصمیم مغایر با تصمیمی است که در جلسه شورای سران سه قوه برای این منظور اتخاذ شده است.

وی افزود: در جلسه شورای سران قوا تصمیم بر این شده تا نفت به صورت واقعی در بورس خرید و فروش شود و نه این که اوراق به فروش رسد و دولت بعدی مقروض شود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: نمایندگان با این تصمیم دولت مخالفند و معتقدند که این تصمیم (فروش اوراق سلف نفتی در بورس) کشور را بیش از پیش با مشکل مواجه می‌کند.

نامه‌های جداگانه

شبکه خبر به نقل از یک عضو هیئت رئیسه مجلس نوشته است: دو نامه یکی از طرف دولت و دیگری از طرف قوای مقننه و قضائیه (مشترک) درباره طرح گشایش اقتصادی دولت به رهبر انقلاب تقدیم شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،احمد امیرآبادی فراهانی، در این باره تصریح کرد: صبح امروز آقای قالیباف در نشست غیر علنی مجلس درباره فروش اوراق نفتی در قالب طرح گشایش اقتصادی دولت اعلام کرد که دو نامه مذکور به مقام معظم رهبری تقدیم شده است.

وی ضمن رد اظهارات ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف آباد مبنی بر «ارسال نامه قوای مقننه و قضاییه در رد طرح دولت برای فروش اوراق نفتی» افزود: آقای ابوترابی برداشت غلطی از سخنان آقای قالیباف داشته گرچه انتشار اخبار جلسه غیرعلنی نیز غیرقانونی و تخلف است.

عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین گفت: آنچه دولت امروز و فردا در قالب اوراق نفتی در بورس عرضه می‌کند ربطی به طرح گشایش اقتصادی ندارد بلکه مربوط به اجرای قانون عرضه ۱۴٫۵ درصد اوراق نفتی وزارت نفت در بورس در قالب اجرای موادی از بودجه سال ۹۹ است.

فروش اوراق سلف نفتی متوقف شد

خبرگزاری های ایسنا و فارس به نقل از حمیدرضا حاجی بابایی اعلام کردند فروش اوراق سلف نفتی متوقف شد.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اعلام خبر تشکیل جلسه این کمیسیون با حضور وزیر نفت گفت: دستور اصلی این جلسه بررسی فروش نفت سلف از امروز یکشنبه ۲۶ مردادماه بود.

وی افزود: کمیسیون برنامه و بودجه از ابتدا با این موضوع به شدت مخالف بود، و روز گذشته به وزیر محترم نفت و اقتصاد و دارایی اعلام شد که باید متوقف شود؛ در جلسه غیرعلنی هم دلائل غیرقانونی بودن آن بیان شد و در این جلسه نیز نمایندگان مخالفت شدید خود را اعلام کردند.

حاجی بابایی تاکید کرد: با این رویکرد فروش اوراق سلف نفتی تا بررسی و ارائه اسناد و مبانی قانونی آن متوقف شد و کمیسیون روز سه شنبه ساعت ۸ صبح با حضور مسئولین دولتی و نظارتی تشکیل جلسه خواهد داد.

وی گفت: براساس قانون بودجه ۱۳۹۹ دولت نمی تواند، نفت را به صورت سلف به فروش برساند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، تاکید کرد اعلام فروش ۵۰۰ هزار بشکه نفت از سوی دولت مغایر با قوانین است.

مطابق اعلام مقامات دولتی قرار بوده است فروش اوراق سلف نفتی از امروز (یکشنبه) در بازار بورس آغاز شود.

زنگنه: مشکل حل می شود

در همین حال وزیر نفت گفت: مشکل قانونی فروش اوراق سلف نفتی در بازار بورس با مشارکت مجلس و دیوان محاسبات و سازمان بورس حل خواهد شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از مجلس، بیژن نامدار زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به عدم صدور مجوز در بودجه سال ۹۹ برای فروش سلف نفت در بورس انرژی، وزارت نفت چگونه تصمیم به فروش این اوراق گرفته است، گفت: موضوع ماهیتی فروش اوراق سلف نفتی در حقیقت فروش اوراق مشارکت بوده و قرار است، با حضور دیوان محاسبات، کمیسیون برنامه و بودجه، وزارت نفت و سازمان بورس طی جلسه‌ای بررسی و راه حلی برای آن پیدا شود.

وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم همان اوراق مشارکتی را که در قانون ذکر شده در این طرح را بفروشیم اما بحث اصلی این است که سازمان بورس باید یک ضمانت نفتی انجام دهد که این موضوع با کمک مجلس بررسی و حل خواهد شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=43613 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیا
کیا
3 سال قبل

این بوی فروش صنعت نفت را بشکل بورس به بخش خصوصی می دهد،سهم گیری از ارثیه مصدق به ملت ایران را مسلما گرگ های چپاول گر حاکمیت را بجون هم می اندازد.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x