سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

شبکه یاری کودکان کار:آرمان های نهفته در اول ماه مه ، همبستگی عمیقی با آرمان محو کار کودک دارد

کودکان کار/تصاویر - بیا تو مالزی

اگر چه ممکن است در نگاهی گذرا نتوانیم رابطه ی معنا داری میان روز جهانی کارگر و مطالبات مطرح در مسیر محوکار کودک به دلیل غیر قانونی بودن این پدیده بیابیم ولی اگر اندکی تامل کنیم ، به وضوح در خواهیم یافت که آرمان های بلند نهفته در گرامی داشت این روز ، همبستگی عمیقی دارد با آنچه ما آن را آرمان محو کار کودک می نامیم .

چرا که اساسا” کار کودک پدیده ای مجرد و منفک از سازو کارهای حاکم بر مناسبات اقتصادی – اجتماعی میان بزرگسالان جوامع انسانی نیست .
تعریف کار کودک نیز مبین آن است که این‌پدیده ی چند وجهی ، ریشه در نابسامانیهای اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و حتی مدیریتی سوانح طبیعی دارد .

برای دستیابی به درکی عمیق تر از این مفهوم ، لازم است به این مسئله توجه کنیم که نیروی کار کارگران ، اصلی ترین گرداننده ی چرخ اقتصاد و تولید هر کشور است . این در حالی ست که به دلیل انحصارقدرت تصمیم‌گیری در دست گروهی خاص، آنچه در پایان راه نصیب کارگران میشود ، در خوشبینانه ترین حالت قوت لایموتی ست که فقط آنان را برای کار بیشتر زنده نگهدارد .
بدتر از آن اینکه ، امروزه این انحصار طلبی شکل دمکراتیکی را نیز به خود گرفته است .
برای اثبات این مدعا کافی ست نگاهی داشته باشیم به ساختار شکل گیری و تصمیم سازی در شورایعالی کار کشورمان که قرار است در آن با روشی مشارکتی و دمکراتیک رابطه ی میان کار و سرمایه را تعریف کرده و حقوق منصفانه ی طرفین را تامین‌نماید .

بر اساس مواد ۱۶۷ و ۱۶۸ قانون کار کشورمان این شورای سه جانبه متشکل است از ۳ نفر نماینده ی دولت ، ۳نفر نماینده سندیکاهای کارفرمایی و ۳نفر از نمایندگان شوراهای اسلامی کارگران با حق رای برابر و به ازای هر نفر یک رای .

همانطور که‌می بینیم ترکیب جمعیتی این شورا و ساختار رای گیری حاکم بر آن ظاهری عادلانه و دمکراتیک دارد ولی سازو کار رسمیت یافتن جلسات ( ۷ نفر از ۹ نفر ) و چگونگی مصوب شدن تصمیمات ( یعنی ۵ نفر از ۷ نفر ) بگونه ای ست که حتی در صورت مخالفت صد درصدی نمایندگان کارگران ، دو طرف دیگر شورا به سادگی می توانند بر سر تصمیمات خود به اتفاق نظر رسیده و بدون نیاز به رای نمایندگان کارگران سیاستهای خود را پیش ببرند و اگر به این مهم هم توجه داشته باشیم که در ساختار اقتصادی ما دولت خود بزرگترین متقاضی خرید خدمات و نیروی کار است ، در میابیم که اثر گذاری رای کارگران در این شورا ، در عالی ترین شکل خود ۳ نفر در برابر ۶ نفر است به همین دلیل این شورا علیرغم ظاهر دمکراتیک خود به سادگی می تواند هرگونه مطالبه ی حق طلبانه از سوی نمایندگان کارگران را وتو کرده و یک طرفه مقاصد خویش را پیش برد و به عنوان نمونه ای بارز ، در تصمیم گیری های سال جاری شورایعالی کار در خصوص میزان حقوق دستمزد شاهد آن بودیم‌که نمایندگان دولت و کارفرمایان متفقا” موفق شدند تمامی مخالفت های نمایندگان کارگران را نادیده انگاشته حقوق و دستمزد سال پیش رو را بطور میانگین با ارزشی معادل ۴۵ درصد کمتر از کارشناسی های به عمل آمده و توافقی خود در خصوص سبد معیشتی خانوار و صرفا” بر اساس آنجه میل خودشان بوده تصویب و ابلاغ نمایند و آنچه هرگز به جایی نرسید ، فریاد نمایندگان شوراهای اسلامی کار بود .
با توجه به آنچه که فقط به عنوان یک نمونه اشاره شد می بینیم که‌چگونه ابزارهای قانونی در اختیار انحصار طلبی یک سویه و اعمال تصمیمات غیر عادلانه قرار میگیرند .

مادامیکه چنین ظرفیتهایی در اختیار صاحبان قدرت است آیا میتوان امیدی به بهبود اوضاع معیشتی نیروی کار و تامین شرایط لازم برای برای برون رفت از فقر و صیانت از حقوق کودکان در ساختار خانواده و نیز جلوگیری از سمت‌گیری کودکان به سمت چرخه ی کار زود هنگام ، به علت فقر و ناداری والدین شد ؟

از این رو شبکه یاری کودکان کار ، ضمن تبریک مجدد این روز به همه ی کارگران و زحمتکشان اصلی عرصه ی اشتغال و تولید ، بر این نکته ی مهم تاکید می ورزد که هر گونه اقدام برای پایان بخشیدن به رنج کودکان کار ، مستلزم توجه و‌ پایبندی جدی متولیان امر بر رعایت تمامی حقوق صنفی ، مدنی و اجتماعی کارگران و نیز اعمال سیاستهای حمایتگرانه و توانمند ساز ، برای بهبود شرایط تهیدستان و اقشار فرودست جامعه است .

شبکه یاری کودکان کار .
روز جهانی کارگر .
اردیبهشت ۹۹

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=28023 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x