سه‌شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳

نشست اضطراری شورای امنیت درباره حملات اخیر اسرائیل به ایران تشکیل می شود

سوئیس، رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل از برگزاری نشست ویژه این شورا در ارتباط با حملات هوایی اخیر اسرائیل به ایران خبر داد و اعلام کرد که درخواست این نشست را ایران ارائه داده و روسیه، چین و الجزایر، نماینده کشورهای عربی در این شورا از آن حمایت کرده‌اند.

این نشست ساعت ۱۵ به وقت نیویورک (۱۹ به وقت گرینویچ) برگزار می‌شود.

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صبح دوشنبه نشست شورای امنیت سازمان ملل را «مهم» خواند و گفت: «شورای امنیت باید موضع قاطع و محکمی داشته باشد».

روز گذشته، یکشنبه ۶ آبان / ۲۷ اکتبر وزارت خارجه ایران اعلام کرد که عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و سوئیس به‌عنوان رئیس شورای امنیت، خواستار تشکیل جلسه فوری این شورا در محکومیت «تجاوز» اسرائیل شد.

عراقچی در نامه خود نوشت: جمهوری اسلامی ایران براساس اصول مندرج در منشور ملل متحد و در چارچوب حقوق بین‌الملل حق ذاتی کشورمان برای پاسخ به این تجاوز جنایتکارانه را محفوظ می‌داند.

در همین حال حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران دوشنبه ۷ آبان در پیامی نسبت به «پیامدهای تلخ» حمله اسرائیل هشدار داد.

سلامی با بیان این‌که اسرائیل با این حملات «در رسیدن به اهداف شوم خود ناکام مانده است»، آن را «اشتباه محاسباتی» اسرائیل خواند و این کشور را به «پیامدهای تلخ و غیرقابل تصور» تهدید کرد.

مسعود پزشکیان، رئیس‌ جمهوری ایران نیز در جلسه عصر یکشنبه هیئت وزیران گفت «هیچ‌گاه در برابر هیچ متجاوزی کوتاه نمی‌آیند».

پزشکیان با تأکید بر حق پاسخ‌گویی ایران در برابر حملات اسرائیل گفت: ما طالب جنگ نیستیم، اما از حقوق ملت و کشورمان دفاع خواهیم کرد؛ ما پاسخ‌ مناسبی به تجاوز‌ رژیم صهیونیستی (اسرائیل) خواهیم داد.

پیش از این، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل حمله بامداد شنبه ۵ آبان / ۲۶ اکتیر به ایران را «دقیق و قدرتمند» توصیف کرد و مدعی شده بود که این حملات به تمام اهداف تعیین‌شده رسیده است. نتانیاهو گفت که در این حمله به توانایی‌های دفاعی ایران و قابلیت این کشور برای تولید موشک‌هایی که به طرف ما نشانه‌گیری می‌شوند، ضربه زده شده است.

ایران تاکنون بدون ارائه جزئیات، کشته شدن چهار نظامی خود را تأیید کرده و گفته است که به برخی از تأسیسات نظامی آسیب وارد شده است. ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران روز دوشنبه نوشت در پی حملات اسرائیل در بامداد شنبه یک شهروند غیرنظامی به نام الهوردی رحیم‌پور نیز کشته شده است. علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی صبح یکشنبه ششم آبان گفت که نباید این حمله بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی شود.

در همین حال، باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق روز دوشنبه ۷ آبان / ۲۸ اکتبر اعلام کرد که این کشور به‌طور رسمی یادداشت اعتراضی به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت مبنی بر محکومیت نقض آشکار حریم هوایی و حاکمیت عراق توسط اسرائیل و استفاده از حریم هوایی این کشور برای حمله به ایران در روز ۲۶ اکتبر را تحویل داده است.

براساس بیانیه نخست‌وزیری عراق، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق نیز به وزارت خارجه عراق دستور داده با ایالات متحده آمریکا در مورد نقض هوایی اسرائیل رایزنی کند.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=254469 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x