سه‌شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳

پیروزی حزب «رویای گرجی» در انتخابات جنجالی گرجستان؛ شکست طرفداران غرب

تفلیس، گرجستان، ۲۶ اکتبر ۲۰۲۴. رویترز

در پی انتخابات پارلمانی روز شنبه، حزب حاکم “رویای گرجی” به رهبری میلیاردر طرفدار روسیه، بیدزینا ایوانیشویلی، توانست حدود ۵۳ درصد آرا را به دست آورد. بر اساس نتایج کمیسیون انتخابات مرکزی گرجستان (CEC)، این حزب که از سال ۲۰۱۲ در قدرت است، توانست در رقابت با ائتلافی از چهار حزب مخالف که طرفدار اتحادیه اروپا هستند و با کسب تنها ۳۸ درصد آرا شکست خوردند، برتری قابل توجهی کسب کند.

رقابت شدید میان احزاب طرفدار غرب و حزب حاکم

ائتلاف احزاب لیبرال و طرفدار اتحادیه اروپا که به رهبری رئیس‌جمهور سابق، میخائیل ساکاشویلی، تشکیل شده بود، هدف خود را اصلاحات گسترده در حوزه‌های قضایی و انتخاباتی و لغو قوانین امنیتی جنجالی قرار داده بود. با این حال، با وجود حمایت گسترده از این ائتلاف، نتوانست اکثریت را کسب کند. ساکاشویلی که اکنون در زندان به سر می‌برد، یکی از چهره‌های کلیدی این ائتلاف به شمار می‌رود و خواهان پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا و کاهش نفوذ روسیه در این کشور است.

واکنش حزب حاکم و استفاده از پیام‌های امنیتی

حزب رویای گرجی با تأکید بر خطر جنگ و ناامنی در صورت پیروزی مخالفان، تبلیغات گسترده‌ای را برای جلب آرا به کار گرفت. بیدزینا ایوانیشویلی و دیگر رهبران حزب هشدار دادند شکست این حزب می‌تواند گرجستان را به سوی وضعیتی مشابه اوکراین سوق دهد. این استراتژی موفقیت‌آمیز بود و باعث شد که این حزب حمایت قاطعی را در مناطق روستایی به دست آورد. ماموکا مدینارادزه، دبیر اجرایی رویای گرجی، با اشاره به نتایج اولیه اعلام کرد که “این نتایج نشان‌دهنده اکثریت قوی رویای گرجی در پارلمان جدید است.”

اتهامات به حزب حاکم و اعتراضات مخالفان

رهبران احزاب مخالف از جمله تینا بوکوشاوا، رئیس حزب “جنبش ملی متحد”، حزب رویای گرجی را به تقلب در انتخابات و استفاده از روش‌های غیرقانونی برای حفظ قدرت متهم کردند. بوکوشاوا پس از اعلام نتایج، اعلام کرد: «حزب رویای گرجی شکست خورده و مردم گرجستان و اروپا پیروز شده‌اند.» او همچنین حزب حاکم را به “سلطه‌گری و چسبیدن به قدرت” متهم کرد و اعلام کرد این حزب به دموکراسی و حقوق مردم خیانت کرده است.

خطر بروز ناآرامی‌های پس از انتخابات

به دلیل فضای متشنج سیاسی و اختلافات عمیق میان دو جبهه اصلی، احتمال بروز ناآرامی‌ها و اعتراضات پس از انتخابات بالاست. این انتخابات برای بسیاری از گرجی‌ها به یک مساله ژئوپلیتیکی تبدیل شده و نتیجه آن می‌تواند سرنوشت گرجستان را در جهت‌گیری به سمت اتحادیه اروپا یا حفظ روابط نزدیک با روسیه تحت تأثیر قرار دهد.

واکنش بین‌المللی و احتمال تحریم‌ها

با توجه به تصویب قانون جنجالی “شفافیت نفوذ خارجی” در ماه‌های گذشته که با واکنش‌های شدید از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا روبرو شد، مقامات آمریکایی و اروپایی هشدار داده بودند در صورت پیروزی حزب رویای گرجی، ممکن است تحریم‌های بیشتری علیه این کشور اعمال شود. گرجستان، که از زمان جنگ سال ۲۰۰۸ با روسیه حدود ۲۰ درصد از خاک خود را از دست داده و مناطق آبخازیا و اوستیای جنوبی همچنان تحت اشغال روسیه قرار دارند، به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا و کاهش وابستگی به روسیه بوده است.

آینده روابط گرجستان و اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا پیش از انتخابات هشدار داده بود که نتیجه این انتخابات می‌تواند بر روند پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا تأثیر بگذارد. این کشور که در قانون اساسی خود پیوستن به اتحادیه اروپا را به عنوان یکی از اهداف اصلی تعیین کرده است، اکنون با چالشی جدی روبروست. با وجود اعلام علاقه حزب حاکم به پیوستن به اتحادیه اروپا، بروکسل به دلیل نگرانی از تمایلات استبدادی و روابط نزدیک گرجستان با روسیه، تمایل کمی به پیشبرد روند عضویت این کشور دارد.

پیروزی حزب رویای گرجی به عنوان یک پیروزی بزرگ برای بیدزینا ایوانیشویلی و سیاست‌های او در گرجستان تلقی می‌شود؛ پیروزی‌ای که در عین حال می‌تواند روابط گرجستان با کشورهای غربی و به ویژه اتحادیه اروپا را به چالش بکشد و موجب بروز تنش‌های جدید در سیاست داخلی و خارجی این کشور شود.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=254399 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

3.4 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نوری
نوری
12 ساعت قبل

حزب رویای گرجی،حزب حاکم فعلی و پیروز انتخابات، طرفدار غرب و پیوستن به اتحادیه اروپاست. رئیس‌جمهور فعلی هم به نمایندگی از حزب حاکم در مسند نشسته بود.نه اتحادیه اروپا و نه آمریکا هیچ مشکلی با حزب و دولت الیگارشی و ایوانیشویلی نداشتند.اختلاف از زمانی آغاز شد که دولت بر اساس منافع ملی تشخیص داد به جنگ اکرایین و دستور گشایش جبهه دوم علیه روسیه گردن نگذارد. دولت ضمن محکوم کردن روسیه، در تحریم ها علیه روسیه مشارکت نکرد. سفیر آمریکا در تفلیس همچون رهبر اپوزیسیون در میتینگ ها سخنرانی و مردم را دعوت به مخالفت با دولت نمود. بیش از یکسال است که سفیر و دولت آمریکا و اتحادیه اروپا نغمه تفلل در انتخابات انجام نشده را سر داده و پیشاپیش مردم را به اعتراض فرا می خواندند. جالب اینکه دولت اغلب شاخص های اقتصادی و اجتماعی گرجستان در سال‌های اخیر مثبت بوده و کمیسیون اروپا شاخص توسعه پایدار گرجستان را از رتبه ۳۲ به ۱۳ ارتقا داده است. ادامه در پایین

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x