یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳
یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳

 درکی غیرِ دموکراتیک در عرصه ی ادبیات – مسعود نقره کار

نویسندگان و منتقدانی که  داستان کوتاه و رمان  را با خط کشِ نوعی “ایدئولوژی” ادبی  و ذهنیتی پنداربافانه  و خودمحورانه قالب گیری می کنند ” ذات” متنوع، سّیال و رنگین کمانیِ ادبیات را نادیده گرفته اند.

در این که در همه ی انواع داستان کوتاه و رمان می باید پاره ای “اصول” عام، چه در شکل و چه در محتوی، رعایت شود بحثی نیست. بحث این است که مبادا این اصول ثابت وغیرقابل تغییرتلقی شوند. داستان کوتاه و رمان  منزلگاه ناهمخوانی ها و ناپایداری های ذهن و واقعیت، و در عین حال نوعی یکپارچگی ی تمامیت ذهن و واقعیت است.

ذات هنر تغییر و دگرگونی و رنگارنگی است و ساختار ذهن آدمی ساختار تنوع و تفاوت است. اگر چه تاریخ ادبیات ما تاریخ مقبولیت، معروفیت و رشد شعر بوده است، اما چند دهه ای نیز هست که داستان کوتاه  به ویژه رمان یکی از قلمروهای بازتابنده ی پیچیدگی ذهن و جامعه ی انسان ایرانی شده است. نگاهی به انگاره ها و حسب الحال ها و ترجمه ی احوال، افسانه ها، حکایت ها، مَتل ها و مَثل ها و قصه ها در عرصه ی ادبیات داستانی میهنمان و رسیدن مان به مفهوم و پدیده ی داستان کوتاه، تاریخ چنین رشد و پیچیدگی هایی ست.

داستان کوتاه و رمان مفهومی جهنده، انعطاف پذیر و سیال است. برای چنین مفهومی نمی توان چارچوب ها و قالب های تغییر ناپذیر قائل شد و بیانیه و مانیفست صادر کرد و هر داستان نویسی را موظف ومجبور به پیروی از آن کرد، و در صورت تمرد اثرش را از دریافت لوح افتخار داستان و رمان  بودن محروم کرد. شیوه ی “خط دادن” و ” امر فرمودن” و ” دستور العمل” صادر کردن در عرصه ی داستان  و رمان نویسی و پیش شرط و قرارداد های ثابت برای تولید این آثار قائل شدن نوعی بی حرمتی  به ذهن و شعور نویسنده است، و نماد عدم درک دموکراتیک و پلورالیستی در عرصه ی ادبیات (و هنر). فرم های ادبی چنان متنوع و گسترده، و نیز افق  ذهنی و  معنوی در این عرصه چنان بی مرزاند که “کنترل” و ” حذف” شان با صدور بیانیه و مانیفست عملی نیست. تجربه نیز نشان داده است که در عرصه هنر گروهی این پسندند و گروهی آن، و از هر اثر ادبی می توان برداشت های متناقض و متعارض، و تاویل های گونه گون داشت. آنان که گمان می کنند دستگاه سنجه ی داستان و رمان شناسانه اند و “اصول دین” داستان نویسی می دانند در واقع دستگاه مولد قید و بندهای تازه اند. به یاد داشته باشیم که چگونه خودپسندان و میان مایگان، هنرمندان نوگرا و اندیشمند را بی مایه و پرت و پلا نویس خواندند. تجربه ی انتشار بوف کور و تمسخر و تخطئه و تحقیر صادق هدایت از سوی بسیاری از اهل قلم و فضلای آن دوران به هنگام انتشار نخستین نسخه ی این اثر، و ده ها اثر دیگر، پیش روی ماست.

بررسی ونقد داستان کوتاه و رمان به معنای برداشتن قید و بندهایی ست که دست و پای داستان کوتاه و رمان را برای یافتن ماهیت پیچیده حقیقت ها می بندد نه بازتولید قید و بندهای بیشتر.

بد نیست به ادبیات داستانی در امریکا توجه شود. امروز در امریکا حتی ادبیات گریز از واقعیت (و اندیشه)  را دست کم و بی ارزش  و “غیر داستان” نمی انگارند و از جرگه داستان نویسی و خالقان آنان را از جمع داستان نویسان اخراج  نمی کنند، همان ادبیات بازاری یا “رئالیسم بازاری” وبه اقوالی ” آشپزخانه ” ای را که با تیراژهای میلیونی حتی در فروشگاه های مواد غذایی فروخته می شوند.

تولیدکنندگان و رهروان و پیروان ادبیات درک و فهم هستی بر ادبیات گریز از واقعیت چشم نمی بندند و تلاش در راه حذف و تحقیر آن  نمی کنند، ادبیاتی را که ادبیات داستانی سرگرم کننده و تفریحی می دانند. اینان ضمن احترام به سلیقه ی صدها داستان نویس و میلیون ها خواننده این نوع داستان ها بر این باورند که بسیاری از این نویسنده ها و خوانندگان آثارشان، در آینده نویسندگان و خوانندگان ادبیات درک و فهم هستی یا ادبیاتی که برخی  اندیشه ساز و”شعورمند” می دانند، خواهند شد، و مهم تر این که با همین منش و روش حرمت تنوع سلیقه و نوعی آزاداندیشی در این عرصه پاس داشته شده است.

داستان کوتاه و رمان رنگین کمانی از فرم ها، شیوه ها و پدیده های ساده و پیچیده روانی و عینی ست، و درک و فهم این مهم یعنی درک و فهم  دموکراسی در این عرصه است.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=254369 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

1 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x