یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳
یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳

حسن روحانی و  بازگشت به دوران قاجار – نسان نودینیان

حسن روحانی با انتشار ویدئویی گفته؛ به خاطر ضربه زدن به دولت روحانی کشور را به دوران قاجار بازگردانید و مردم را فقیر کردید. حتی اگر توبه هم ‌کنید مردم توبه شما را نمی پذیرند.  

چرا حسن روحانی به فکر باز خوانی دوره قاجار در جهان امروز افتاده؟ باز خوانی حسن روحانی در شرایطی که وضعیت سیاسی جامعه ملتهب است، بحران های ترکیبی جنگ و اقتصادی، گرانی و فقر در زندگی مردم شریک شده،! تهدیدهای حسن روحانی در درون جناحهای درونی حکومت چه اهدافی را دنبال میکند؟ سوال هایی است که پرداختن به آنها موثر خواهد بود.

بازخوانی ویدئو بازگردان وضعیت جمهوری اسلامی به دوران قاجار به نوبه خود وضعیت خراب و زار حکومت جمهوری اسلامی،  خامنه ای و دولت پزشکیان را رونمایی می‌کند. 

اظهار نظر حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق جمهوری اسلامی  درباره بازگشت به «دوران قاجار» به‌معنای نقد بر سیاست‌ها و عملکردهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دولت  پزشکیان است. او فکر می‌کند با بازخوانی ٩٨ سپری شده از تجربه ویران حکومتگران دوران قاجارط جمهوری اسلامی را در دنیای مدرن امروز مورد توجه قرار میدهد،‌ اقتدار، اعتبار و قدرت داخلی و منطقه ای از دست رفته جمهوری اسلامی را التیام میبخشد. ‌ 

شکاف جناحهای درون حکومت از هر دوره ای به نسبت ۴دهه گذشته جدی تر و رو در رویی درونی جناحها سخت و پیچیده تر شده است. 

با آوردن پزشکیان اصلاح طلب و ذوب شده در خامنه ای جناح پایداری و اصولگرا به درجه زیادی در حاشیه قرار گرفته اند. خامنه ای برای نجات از انزوا عصای دست اصلاح‌طلبان برای رسیدن به دولت شد، خامنه ای با اشراف کامل ظرفیت اصلاح‌طلبان را در خوش خدمتی به خودش و ولایت فقیه و سپاه پاسداران را تشخیص داده  است.

صحبتهای روحانی زبان حال نارضایتی از خامنه ای و تعداد زیادی از کار به دستان ریز و درشت جمهوری اسلامی از پزشکیان و علیه میدانداری اصلاح طلبان است. 

سرکوب شدید و سلب کامل  آزادی‌های اجتماعی، وضعیت بشدت بحران  اقتصادی، و فشارهای بین‌المللی به جمهوری اسلامی، نارضایتی فزاینده از سوی هم‌پیمانان منطقه‌ای نیروهای نیابتی(محور مقاومت)، فاصله گرفتن   کشورهایی مانند عراق و سوریه از جمهوری اسلامی که نشان‌دهنده کاهش نفوذ جمهوری اسلامی بر آن‌ها است. جمهوری اسلامی را از هر دوره ای بیشتر بی اعتبار کرده است. از دست دادن اقتدار و اعتبار جمهوری اسلامی به نظر من پروسه ای طولانی است که میتواند ضربات کاری تعین کننده ای به جمهوری اسلامی وارد کند.

ادعای حسن روحانی در مورد «بازگشت  به دوران قاجار» به‌عنوان یک نقد سیاسی و کنایه‌ آمیز قابل ارزیابی است و نمی‌توان آن را به معنای واقعی کلمه تفسیر کرد.   از  دوره قاجار تا کنون نزدیک به ۱۰۰ سال سپری شده. 

جمهوری اسلامی با مشکلات اقتصادی گسترده‌ای مواجه شده است؛ از جمله تورم بالا و مهار نشدنی، کاهش ارزش پول ملی نرخ  یک دلار بیش از ۶۵هزار تومان ، بیکاری، و  کاهش رشد اقتصادی «رشد اقتصادی ایران نیز که با تخمین صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۴.۷ درصد بود در سال ۲۰۲۴بیش از یک درصد کاهش یافته و به ۳.۳ درصد خواهد رسید»

داده های تاریخی به ما می‌گویند که در دوران  قاجار نیز ایران از تعاملات اقتصادی بین‌المللی محدود بهره‌مند بود و دچار مشکلات مشابهی که جمهوری اسلامی در دوره روحانی  به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی، به‌ویژه پس از خروج آمریکا از برجام، از اقتصاد جهانی منزوی‌تر شده است. به دوره قاجار  شبیه است.

در دوره روحانی و از دو دهه گذشته تا کنون( دولت پزشکیان) ما شاهد پایین آمدن بسیاری از شاخص‌های رفاه، مانند شاخص کیفیت زندگی هستیم.  فشارهای اقتصادی بی شائبه و کاهش سرسام آور  قدرت خرید مردم باعث شده اقشار جامعه از رفاه متوسطه هم محروم شوند. 

جهش روزانه هزینه های اقلام خوراکی مورد نیاز، محرومیت از امکانات دارویی و پزشکی، سفر و تفریحات سالم، هزینه های سرسام آور تامین سرپناه و مسکن برای خانواده ها بویژه میلیون ها بازنشسته،  پایین بودن شاخص های رفاه را برجسته کرده است. 

روحانی با حربه بازگشت به دوران قاجار فکر می‌کند دو دوره ریاست جمهوری دولتش که بیشترین فقر و فلاکت، بیکاری را به کارگران و زحمتکشان تحمیل کرد، اعتباری سیاسی را بخود جلب و از انزوای سیاسی احتمالا تا خیز برداشتن بطرف جانشینی خامنه ای، جلوگیری کند. 

شرایط اقتصادی و اجتماعی کنونی موجب نارضایتی جدی از طرف مردم شده است، احتمال اینکه مردم به انتقادات روحانی گوش فرا دهند منتفی نیست. از آنجا که تورم و فشارهای اقتصادی برای بسیاری از اقشار جامعه به یک مشکل روزمره تبدیل شده است، عده‌ای از مردم اظهارات او را تأییدی بر نگرانی‌های خود بدانند.

در دولت  روحانی سرکوب و اعدام افزایش یافت، در دوره  روحانی اعتراضات مردمی سال‌های ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و آبان و دی ماه ۱۳۹۸ که اعتراض مردمی علیه گرانی، فساد و بیکاری بود بشکل خونینی سرکوب شد. چند هزار نفر را در این اعتراضات دستگیر و صدها نفر را بخون کشیدند.  چندین فعال سیاسی به دلیل شرکت در اعتراضات ٩۶ و ٩٨اعدام شدند.

کارنامه دولت  روحانی، خاتمی، رفسنجانی، احمدی نژاد و خامنه ای خونین و سرکوبگری است‌. همچنانکه در دولت کوتاه پزشکیان در ظرف دو ماه نزدیک به ۱۰۰ نفر اعدام شده اند. در دولت پزشکیان فقر زندگی عادی مردم را بشکل بی‌سابقه ای تغییر داده است.

رابطه مردم با جمهوری اسلامی  از مرزهای شکاف و نارضایتی مردمی عبور کرده. اعتراضات مردمی در  جامعه ایران بر بستر دستاورد و تجارب خیزش مردمی زن زندگی آزادی فعالانه جریان دارد.

مبارزات زنان علیه حجاب اجباری و مبارزات فعالین جنبش علیه اعدام با حمایتهای مردمی در سطح سراسری و بین المللی فعال و زنده حضور دارند.

اتحاد علیه فقرو اتحاد بخشهای مختلف جامعه برای مبارزات متحدانه گفتمان محوری در جامعه است.

خواست اصلی خیزش مردمی زن زندگی آزادی سرنگونی جمهوری تبهکار اسلامی بیشتر ار هر دوره ای متعین و تعرضی شده است.

“دوران قاجار” در آئینه امروز تکرار نمیشود.

٢۶ اکتبر ٢٠٢۴

۵ آبان ١۴٠٣

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=254352 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x