یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳
یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳

نخستین ال‌کلاسیکوی فصل  ۲۰۲۴ :رئال مادرید- بارسلونا ساعت ۲۱؛ آن روایت از «پیتزاگیت»؛ شب دشنه‌ها ؛ لیونل مسی و یاران به سوی قله افتخار خیز برداشتند

نازک بین-مرحله حذفی (پلی‌آف) لیگ فوتبال آمریکا (MLS) از بامداد شنبه شروع شد. اینتر میامی با حضور لیونل مسی و یارانش مدعی اصلی قهرمانی است. مدل برگزاری لیگ فوتبال آمریکا شباهتی با مسابقات دوره‌ای لیگ‌های اروپایی ندارد و با الهام از لیگ‌های بسکتبال و سایر رشته‌های پرطرفدار این کشور طراحی شده است. فصل عادی مسابقات به صورت دوره‌ای با حضور ۱۵ تیم در کنفرانس شرق و ۱۴ تیم در کنفرانس غرب برگزار شد و هر تیم طبق قرعه ۳۴ بار به میدان رفت. تیم‌های اول تا هفتم هر کنفرانس به صورت مستقیم به مرحله حذفی رسیدند و تیم‌های هشتم و نهم هر کنفرانس با برگزاری یک بازی مستقیم آخرین تیم حاضر در جدول هر منطقه را تکمیل کردند.در مرحله اول حذفی، صدرنشین هر کنفرانس با تیم آخر و تیم دوم با هفتم، سوم با ششم و چهارم با پنجم روبه‌رو می‌شوند. در این مرحله هر تیمی به ۲ برد برسد به مرحله بعد صعود می‌کند و تیمی که رنکینگ بالاتری دارد، میزبان بازی اول و بازی سوم (در صورت نیاز) است. نیمه‌نهایی و فینال کنفرانس به صورت تک بازی انجام می‌شود و در نهایت جدال قهرمان کنفرانس شرق و غرب در یک مسابقه، قهرمان لیگ را تعیین می‌کنند.

اینتر میامی به یک قدمی صعود رسید.

اینتر میامی در اولین بازی مرحله حذفی لیگ آمریکا مقابل آتلانتا یونایتد به برتری دو بر یک رسید. لیونل مسی که در فصل عادی ۲۰ گل برای اینتر میامی زده است، در این بازی موفق به گلزنی نشد، با این حال دو بارسایی پیشین اجازه ندادند فرصت این برد خانگی از دست برود. اینتر میامی شروعی طوفانی داشت و با گل دقیقه دوم لوئیس سوارس پیش افتاد، ولی لوبژانیدزه، هافبک گرجستانی آتلانتا یونایتد در دقیقه ۳۹ بازی را به تساوی کشاند. داوید آلبا در دقیقه ۶۰ موفق شد با پاس گل مسی گل برتری اینتر میامی را بزند.

در انتظار نخستین ال‌کلاسیکوی فصل؛ تقابل غول‌ها در برنابئوی جدید

یکی از بزرگترین مسابقات تقویم فوتبال امشب در سانتیاگو برنابئو برگزار می‌شود و رئال مادرید میزبان بارسلونا است. غول کاتالان در صدر جدول لالیگا قرار گرفته و مدافع عنوان قهرمانی اسپانیا و اروپا پشت سرش با سه امتیاز اختلاف در رده دوم است.رئال مادرید فصل را در بهترین شرایط شروع نکرده اما همچنان بدون شکست است و هفت تا از ۱۰بازی‌اش را برده تا با ۲۴ امتیاز در رده دوم بایستد. تیم کارلو آنچلوتی سه امتیاز از بارسا عقب است برای همین شکست در این مسابقه می‌تواند عواقب وخیمی داشته باشد اما می‌توانند از دیدارهای اخیر خود با رقیب ابدی‌شان روحیه بگیرند چون هر چهار بازی آخر با این تیم در رقابت‌های مختلف را برده‌اند. فصل قبل در برنابئو ۳ بر ۲ برنده شدند و از مارس ۲۰۲۲ در خانه به رقیب کاتالان نباخته‌اند. رئال هفته قبل ۲ بر یک برابر سلتاویگو برنده شد و سه‌شنبه شب با شاهکار نیمه دوم ۵ بر ۲ بوروسیادورتموند را شکست داد.

رئال مادرید و بارسلونا تا همین‌جای فصل ۴ امتیاز از نزدیک‌ترین رقیب خود در رقابت‌های لالیگا فاصله گرفته‌اند و مصاف رودرروی قدرت‌های اصلی فوتبال در اسپانیا، تیم پیشتاز در جنگ بر سر قهرمانی را مشخص خواهد کرد. بارسلونا با ۲۷ امتیاز (از ۳۰ امتیاز ممکن) صدرنشین است و رئال مادرید با ۲۴ امتیاز در رده دوم قرار دارد. پیروزی بلوگرانا در خانه حریف نه تنها اختلاف امتیاز را به عدد ۶ می‌رساند که کفه ترازو در بازی‌ رودررو را هم به نفع بارسلونا سنگین خواهد کرد. در طرف دیگر اما پیروزی رئال مادرید به معنی جابه‌جایی جایگاه ۲ تیم در صدر جدول و پیشتازی کهکشانی‌ها با حداقل اختلاف است. رئال مادرید تا پیش از این مسابقه در ۴۲ بازی لالیگایی متوالی متحمل شکست نشده و فرار از باخت در ال‌کلاسیکو به معنی دستیابی به رکورد تاریخ فوتبال اسپانیا (۴۳ مسابقه متوالی، بدون شکست) خواهد بود؛ رکوردی که بارسلونا در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تحت هدایت ارنستو والورده به ثبت رساند. رئال و بارسا در وسط هفته منتهی به ا‌ل‌کلاسیکو، ۲ غول بزرگ فوتبال آلمان را با نمایش‌های خیره‌کننده از پا درآوردند و در نهایت روحیه و انگیزه عازم سانتیاگو برنابئو می‌شوند. رئال مادرید تا دقیقه ۶۰ با ۲ گل از دورتموند عقب بود اما در نهایت با سه‌گله وینیسیوس جونیور به برتری ۵ بر ۲ دست یافت و بایرن مونیخ خاطرات شکست‌های اخیر مقابل بایرن را با به خاک و خون کشیدن شاگردان ونسان کمپانی و رقم زدن برتری ۴ بر یک در ورزشگاه المپیک مونتجوئیک به فراموشی سپرد. رافینیا و وینیسیوس حالا برای ادامه رویای شیرین وسط هفته نقشه می‌ریزند.

رئال ،در جا انداختن کیلیان امباپه در ترکیب با مشکلاتی مواجه بوده .ضمن اینکه آمار گل و پاس گل جود بلینگام نسبت به فصل قبل افت شدیدی داشته، با وجود این شروع خوبی داشته‌اند و با پیروزی در بازی امشب با صدرنشین هم امتیاز می‌شوند. اما به لحاظ تفاضل گل بالای بارسلونا، رئال در رده دوم باقی می ماند.  رئال‌مادرید قبل از آخرین فیفادی سال ۲۰۲۴ چهار بازی دارد، در لیگ با بارسلونا، والنسیا و اوساسونا روبه‌رو می‌شود و در لیگ قهرمانان اروپا میزبان میلان است.
وقتی هانسی فلیک، به عنوان مربی بارسلونا انتخاب شد، تردیدهایی در مورد او وجود داشت. اما مربی آلمانی شروعی استثنایی در تیم داشته که با توجه به مصدومیت‌های تیم این عملکرد شگفت‌انگیزتر می‌شود. آنها ۹ تا از ۱۰ بازی‌شان در لیگ را برده‌اند با ۳۳ گل زده تا با اختلاف و متوسط گلزنی ۳/۳ گل در هر بازی بهترین خط حمله را در اختیار داشته باشند. تیم فلیک چهار بازی آخرش در رقابت‌های مختلف را برده از جمله پیروزی ۵ بر یک هفته قبل مقابل سویا ضمن اینکه با یک پیروزی قاطعانه در لیگ قهرمانان به این مسابقه می‌آیند. بارسا ۴ بر یک بایرن مونیخ را شکست داد و با بازگشت ستاره‌ها به آمادگی، شرایط تیم مثبت است.بارسلونا که بعد از ال‎کلاسیکو در دربی کاتالونیا به مصاف اسپانیول می‌رود، با پیروزی در بازی امشب شش امتیاز جلو می‌افتد که در این مقطع اختلاف زیادی است. بارسلونا قبل از فیفادی نوامبر علاوه بر این دو دربی، با رئال سوسیداد در لیگ و ستاره سرخ بلگراد در لیگ قهرمانان بازی می‌کند.

 بارسلونا در هر دو ال‌کلاسیکوی فصل قبل در لیگ تیم بهتر بود، اما کافی نبود. با بازی فرصت‌طلبانه رئال مادریدمغلوب شد. هفتم آبان سال گذشته در المپیک بارسلونا، میزبان یک ساعت بهتر بازی کرد و با گل ایلکای گوندوغان پیش افتاد اما لوکا مودریچ و ادواردو کاماوینگا آمدند و بازی را تغییر دادند، بلینگام اما ستاره کهشکانی‌ها بود که گل تساوی را در دقیقه ۶۸ و گل پیروزی را در آخرین لحظات وقت تلف شده زد. دو تیم در ژانویه در فینال سوپرجام با هم روبه‌رو شدند که رئال مادرید ۴ بر یک به پیروزی رسید. در بازی برگشت لیگ در برنابئو، بارسلونا تیم بهتری بود و ابتدا یک بر صفر و بعد ۲ بر یک جلو افتاد اما مادرید برگشت و با گل دقیقه ۹۱ بلینگام ۳ بر ۲ برنده شد. اگر بارسلونا آن دو بازی را می‌برد، قهرمان لالیگا می‌شد.

 ال‌کلاسیکو به روایت آمار

در رقابت‌های مختلف دو غول اسپانیا ۲۵۷ بار با هم روبه‌رو شده‌اند که رئال ۱۰۵ بار و بارسلونا ۱۰۰ بار به پیروزی رسیده‌اند، ۵۲ بازی هم مساوی شده‌ است. در لالیگا دو تیم ۱۸۸ بار با هم بازی کرده‌اند که رئال مادرید ۷۹ بار و بارسلونا ۷۴ بار به پیروزی رسیده‌اند، ۳۵ مسابقه هم مساوی شده است. اما میزان بردهای رئال مادرید در بازی‌های خانگی لیگ تقریباً دو برابر بارسلونا است، رئال ۳۷ پیروزی در برابر ۱۹ برد بارسلونا در پایتخت اسپانیا دارد، ۱۳ بازی هم با نتیجه تساوی به پایان رسیده است.

 فلیک: رئال نیستیم که به داوری توجه کنیم

هانسی فلیک در کنفرانس مطبوعاتی بازی با رئال مادرید به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.ال‌کلاسیکو و معنای آن؟خیلی به آن فکر نمی‌کنم. وظیفه من این است که تیم را به خوبی آماده کنم. دیدم که همه بازیکنان مشتاقانه منتظر این بازی هستند. من هم امیدوارم. بازی بسیار خوبی خواهد بود.
سبک بازی‌تان در ال‌کلاسیکو؟ما، سیستم خود را داریم، من گفتم که باید برخی چیزها را بهبود بخشیم. هر بازی که انجام می‌دهیم با نوع بازی حریف سازگار می‌شویم و این کار را مقابل رئال مادرید هم انجام خواهیم داد. همه تیم‌ها بازیکنان سریعی دارند. من به تیمم اعتماد دارم که می‌توانند مقابل هر تیمی پیروز شوند و این باور و اعتماد برای این بازی هم تغییری نمی‌کند.
استراحت کمتر نسبت به رئال؟نمی‌توانیم این را تغییر دهیم. درست است که مادرید سه‌شنبه بازی کرد، ما چهارشنبه بازی کردیم، اما وضعیت همین است، نمی‌توانیم آن را تغییر دهیم.
توصیه‌هایت به یامال در مورد این بازی خاص؟طبیعی است که من با بازیکنان صحبت می‌کنم. ما تیم بسیار خوبی داریم، با بازیکنان استثنایی مانند لامین. آنها همه ذهنیت فوق‌العاده‌ای دارند و می‌دانند که این بازی چقدر اهمیت بالایی دارد.
ویدئوهای تلویزیون رئال مادرید در انتقاد از داوران؟ این کار در آلمان رایج است؟این کار را انجام نخواهیم داد. من فکر می‌کنم داورها کار سختی دارند و این کار من نیست که بتوانم آنها را کاملاً قضاوت کنم. من تجربیات خوبی با داوری در لالیگا داشته‌ام، شکایتی ندارم. به بازیکنان گفته‌ام که روی خود بازی تمرکز کنند نه دیگر اتفاقات آن. ما نمی‌توانیم مواردی مانند داوری را تغییر دهیم.
اتفاقات داوری به سود رئال در برنابئو؟من قبلاً به سؤالاتی درباره داوری‌ها در گذشته در برنابئو پاسخ داده‌ام. قبلاً در برنابئو بوده‌ام. مدت‌ها پیش با بایرن در آنجا بازی کردم، هیچ اتفاقی نیفتاد.

آنچلوتی: فلسفه بارسلونا عوض شده است

کارلو آنچلوتی پیش از ال‌کلاسیکو به تمجید از عملکرد بارسلونا و به طور خاص لامینه یامال در فصل جدید پرداخت.برای بازی امروز در شرایط بسیار خوب و با انگیزه بالا هستیم. می‌دانیم که بازی سختی خواهد بود اما در عین حال هیجان‌انگیز است. می‌خواهیم مقابل هواداران خود عملکرد خوبی داشته باشیم.همه چیز به عملکرد داخل زمین بستگی دارد.
شانس کدام تیم امروز بیشتر است؟ نمی‌دانم، سخت است بگوییم. در چنین بازی‌هایی مثل دربی و ال‌کلاسیکو نمی‌توان تیم خاصی را به‌عنوان تیم برتر انتخاب کرد… همه چیز به عملکرد تیم‌ها در طول بازی بستگی دارد.
فصل گذشته به گل‌های جود نیاز داشتیم، چون بنزما را از دست داده بودیم. اما امسال بازیکنی داریم که هر فصل ۳۰، ۳۵ یا حتی ۴۰ گل بزند.
فلسفه بارسلونا عوض شده است.!بارسلونا فلسفه بازی خود را تغییر داده است. آنها اکنون بیشتر به عمق دفاع نفوذ می‌کنند. بارسا بازی مستقیم‌تر و ساده‌تر را ترجیح می‌دهد. اما نمی‌خواهم بارسلونای فعلی را با تیمی که ژاوی هدایت می‌کرد، مقایسه کنم، چون چند بار مقابل ژاوی شکست خوردیم. ما به هر دو نسخه بارسلونا احترام می‌گذاریم.
برای مهار لامینه یامال برنامه خاصی دارید؟من او را خیلی دوست دارم و می‌دانم که بازیکن بسیار خطرناکی است، اما باید روی همه جوانب بازی تمرکز کنیم.

برنده توپ طلای ۲۰۲۴؟وینیسیوس یکی از بهترین بازیکنان دنیاست. خیلی هم فروتن است. فکر می‌کنم بشود گفت که او برنده توپ طلای بعدی است. هیچ‌کس جز او نباید این جایزه را ببرد.
 آن روایت از «پیتزاگیت»؛ شب دشنه‌ها

بررسی دیدار سال ۲۰۰۴ میان منچستریونایتد و آرسنال از نگاه بازیکنان جالب توجه است.به نقل از فوتبال ۳۶۰، آسمان خاکستری و سرد منچستر در آستانه یک نبرد بزرگ بود؛ نبردی که از سوی هر کدام از جناح‌ها به عنوان خیر و شر شناخته می‌شد. نبردی که منچستری‌ها آن را برای آبروی از دست رفته خود آغاز می‌کردند و آرسنالی‌ها برای حفظ افتخار خود به آن وارد می‌شدند. سینه‌ها توان تحمل آغاز دیدار را نداشتند و همه می‌دانستند باید برای یک جنگ آماده شوند. شاید بسیاری از بازی‌ها در سراسر جهان به عنوان یک نبرد و جنگ معرفی شوند اما درصد کمی می‌توانست معنی جنگ را همانند این بازی بیان کند. به نقطه‌ای رسیدیم که قرار بود تاریخ جدیدی رقم بخورد و یک دشمنی عمیق میان منچستریونایتد و آرسنال شکل بگیرد. شاید تا پیش از این بازی رویارویی فرگوسن و ونگر یک رقابت نام داشت اما این بازی دشمنی و کینه‌توزی را کاملا نمایان کرد.

بغض یونایتدی‌ها به آخرین دیدار در اولدترافورد بازمی‌گشت که همه آن را «نبرد اولدترافورد» نامیده بودند و با درگیری‌های فراوان، چند محرومیت و یک کارت قرمز به پایان رسید. از دست دادن پنالتی دقیقه پایانی فن‌نیستلروی، حرکات عجیب مارتین کیون، خوشحالی بازیکنان توپچی‌ها مقابل مهاجم هلندی و چندین اتفاق دیگر باعث شد ۶ بازیکن آرسنال و ۲ بازیکن یونایتد به رفتار نامناسب توسط اتحادیه فوتبال انگلیس محروم شوند و چند بازی را از دست بدهند. توپچی‌ها ۴۹ بازی بدون شکست را پشت‌سر گذاشتند و فصل قبل اولین جام طلایی لیگ برتر را کسب کردند. از آن طرف آرسنال ونگر، آن تیم که فوتبالی درخشان از خود به نمایش می‌گذاشت، آمد تا با شکست تحقیر شیاطین در خانه به رکورد ۵۰ بازی بدون شکست در لیگ برتر برسد و برای جام طلایی دوم تلاش کند تا همه قبول کنند آنها پادشاه جدید انگلیس هستند. این بازی یک جنگ به معنای واقعی کلمه برای هر ۲ طرف بود و زمین بازی برای این جنگ لحظه‌شماری می‌کرد.

داستان امروز فوتبال در ۲۰ سال قبل، همان داستان «Pizza gate» یا «the Battle of the Buffet» است که بین منچستریونایتد، آرسنال و تمامی اعضای آنها، یک درگیری تمام‌عیار شکل گرفت تا دشمنی آرسنال برای منچستری‌ها و دشمنی منچستر برای آرسنالی‌ها در قلب‌ها شکل بگیرد و اتفاقی درام تبدیل به یک کُمدی شود. این روایتی کامل از حاضران در میانه نبرد است؛ نبردی که برای هواداران هیچ جنبه‌ای از شوخی ندارد و بازیکنان در آن روزها به آن نمی‌خندیدند اما امروز تبدیل به خاطره‌ای شیرین شده است.

ماجرای درگیری و پیتزا گیت!

تاریخ یکی از عجیب‌ترین و خاص‌ترین درگیری‌های خود را نوشت؛ جایی که منچستریونایتد و آرسنال در اوج هماهنگی در سرپوش گذاشتن به موضوع، تبدیل به دشمنانی برای همیشه شوند.

دین: «معمولا ۱۵ دقیقه بعد از پایان بازی به رختکن می‌رفتم،؛وقتی که آدرنالین فروکش کرده بود اما چون پایان بازی بسیار تند و پردرگیری شد، تصمیم گرفتم زودتر بروم. وقتی به تونل نزدیک شدم در کمال تعجب صدای ناسزا و خشونت را شنیدم که به وضوح در حال افزایش بود.

لوین: «وقتی در اولدترافورد شکست می‌خورید، بسیاری از بازیکنان سریع می‌خواهند از زمین خارج شوند زیرا تجربه بسیار تلخی برای شما به ثبت می‌رسد. به همین دلیل بازیکنان هر ۲ تیم به صورت هماهنگ وارد رختکن نمی‌شوند و آرام آرام به تعداد افراد افزوده می‌شود.»

سیگان: «همه‌چیز منفجر شد. ما ناامید و ناراحت از شکست بودیم و بازیکنان یونایتدی آماده هرگونه درگیری شدند. به یک باره جنگ شکل گرفت و اوضاع از کنترل  در رفت.»

نویل: «شنیدم یکی فقط گفت جنگ شده! من به سرعت از رختکن به بیرون برگشتم و یک درگیری بزرگ به وجود آمده بود، که تعداد نفرات اش به مرور بیشتر می‌شد. حداقل ۲۲ نفر در تنگ‌ترین تونلی که می‌توان تصور کرد. در حال درگیری باهم  به چشم آمدند. نمی‌شد دوست یا دشمن را در آن شلوغی تشخیص داد .اما برخی از بازیکنان ما و برخی از بازیکنان آرسنال را در آن شلوغی‌ها دیدم که یکدیگر را هل می‌دهند. برای من ۱۸۰ سانتی‌متری حضور در جنگ ۲ متری‌ها  اشتباه بزرگی بود و به همین دلیل در همان نقطه کارم را شروع کردم!»

پیتزای پرنده!

براون: «در میان این درگیری ناگهان شما در هوا می‌بینید یک پیتزا معلق است و روی گردن و کمی از چانه رئیس برخورد می‌کند! به یاد داشته باشید  پرتاب‌کننده باید نشانه‌گیری دقیقی داشته باشد زیرا بین در رختکن مهمان تا رختکن میزبان چیزی بیش از ۱۰ متر فاصله است و اکنون در اوج شلوغی این تکه پیتزا روی سر الکس فرود آمده.»

کول: گویی یک صحنه آهسته را همه دیدند. همه صداها و حرکت‌ها آرام شدند و همه چشم‌ها به سمت پیتزا چرخیده و دهان‌های باز مانده، آن را دنبال می‌کنند تا پیتزا به صورت سرخ‌رنگ معروف و کت شیک مربی حریف برخورد کند و خشم یونایتدی‌ها چند برابر شود.»

براون: این یکی از لحظات شوکه‌کننده بود. تصور کنید ما یک تکه پیتزا را به سمت آرسن ونگر پرتاب کنیم! غیر از حریف، خود رئیس ما را زنده نمی‌گذاشت! صرف‌نظر از آنکه چه چیزی در بازی رخ داده، این یک بی‌احترامی کاملا آشکار به ما بود. رئیس یک فرد مسن است و ما می‌دانستیم او به تازگی قل بش را عمل کرده. او یک نفس عمیق کشید و من فکر کردم چیزی نمی‌گوید زیرا شوکه شده است. هیچ شانسی وجود نداشت بازیکنان اجازه دهند چنین بی‌احترامی به رئیس بشود و این اتفاق همه را در رختکن عصبانی کرد. تا این جنگ ۲۲ نفره تبدیل به یک دعوای تمام‌عیار ۴۰ یا ۵۰ نفره شود. حتی مشخص نیست چه کسی چه شخصی را هدف قرار داده و به او حمله می‌کند. در یک فضای تقریبا بن‌بست، مشت‌های گره کرده‌ای روانه دیگری می‌شد و حتی گاهی خودی‌ها در حال ضربه خوردن بودند.»

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=254320 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x