یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳
یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳

اعلام جدایی از حزب کمونیست ایران – عباس منصوران

در یک نوشتار نزدیک به ده صفحه‌ای‌ در ۸ اکتبر ۲۰۲۴ با فشردگی، دلایل و انگیزه‌‌ی ‌جدایی از حزب کمونیست ایران را به کمیته‌ی مرکزی حزب و کومه‌له و کمیته‌ خارج حزب ارائه ‌دادم. این اعلام در پی تلاش‌های سالیان سال، در کشاکش مبارزه طبقاتی و سوسیالیسم و برای بالندگی حزب در رسای پیشاهنگ مبارزاتی و به هدف سازندگی و در راستای بازسازی پراتیک و تئوری همخوان با معیارها و نیازهای مبارزاتی و پیشاهنگی انجام می‌گرفت.

کنگره ۱۳حزب و جدایی گرایش راست‌ در فروردین ماه ۱۴۰۱‌ این تلاش‌‌ها و گرایش انقلابی را نوید می‌بخشید. اما این فراز، پس از کنگره ۱۳ دیری نپایید و به‌همگرایی سوسیال دمکراتیسم ‌همخوان‌ می‌شد. این روند، بیانگرِ فاصله گیری از شوراگرایی در مناسبات و هدف‌های کنگره ۱۳ بود که علیرغم حضور رفقای رادیکال و انقلابی، اما به صورت هیرارشیک و اراده‌گرایی (ولونتاریستی) به‌پیش رفت. از این روی درپیش‌درآمد آن نوشتار درونی، اعلام جدایی‌ام چنین آمده بود:

«دیالکتیک و معیار شناخت یعنی پراتیک، به من آموخته است که بازنگری در مناسباتی که پس از تلاشها، نه دیگر تاثیرگذاری برای رشد و نه رشدی در خود می‌بینی، نخستین ضرورتی است که باید پیش روی گذاشت.»

در آن نوشتار درونی، پس از برشمردن چند نکته، چنین آمده بود:

«با این منطق، با ناخشنودی درونی بین ماندن در حکا و کناره‌گیری ، دومی را پس از بارها بازنگری برگزیدم. پیداست که خوشحال نیستم. و کناره گیری من از حکا، به معنای جدایی دوری از رفاقت‌‌ها و پشتیبانی‌های مبارزاتی رفقا نیست.»

در آن نوشتار ۸ اکتبر ۲۰۲۴ با یادآوری انصراف از کاندیداتوری در کمیته مرکزی در شهریورماه ۱۴۰۳ در تریبون کنگره ۱۴ تاکیده کرده بودم که:

«بنا به احترام و تعهد به رای دهندگان به من درکنگره‌ی ۱۳ و پیشبرد این نمایندگی تا کنگره ۱۴، اینک با پایان یافتن این وظیفه، در اعتراض به روند حاکم، با پوزش ازهمه رفقا، کاندید نخواهم شد.»

و با پایان یافتن وظایف خویش تا کنگره ۱۴ در برابر جنبش و رای دهنده‌گان درون حزب، علیرغم پیشنهاد و پشتیبانی‌های رفیقانه در کنگره۱۴، مسئولیت‌های۱- عضویت در کمیته مرکزی۲-عضویت در کمیته تحریریه ارگان‌ جهان امروز، ۳- عضویت در کمتیه دفتر روابط بین‌الملل حزب۴- عضویت درکمیته آموزش حزب و به سوی سوسیالیسم را واگذار کردم.

سرانجام، اینک روی به جنبش کارگری و اجتماعی، وظیفه‌ی خود می‌دانم که این جدایی را اعلام کنم.

اینک نیز، مانند همیشه، به‌سان یک انترناسیونالیست، تا آنجا که در توان و تجربه و شناخت دارم، ‌علیه مناسبات سرمایه‌داری و استثمارگرانه‌ی طبقاتی، علیه نابرابری‌های طبقاتی و اجتماعی و در پیشبرد جهان بینی «زن، زندگی، آزادی» برای رسیدن به سوسیالیسم و برابری مبارزه کرده و پیوند دارم. وظیفه‌ی خود می‌دانم که از رفقای انقلابی و ارزنده درون حزب کمونیست‌ ایران و کومه‌له‌ که بسیارند، از رفاقت‌شان، افتخار و در رفاقت‌شان پایدار و وفادار مانده و پشتیبان  تلاش‌ها ‌و مبارزاتشان باشم.

همانگونه که در نوشتار درونی،‌ یادآور شده بودم: «با این گزینه، پی‌گرفتن راهی و مجالی است که توان مفید خود را در مناسبات و میدانی متمرکز کنم که به تجربه دریافته‌ام که به گونه‌ای مادی و ذاتی در خدمت مبارزه طبقاتی و شورایی کارسازتر افتد. »

۲۴ اکتبر ۲۰۲۴/ سوم آبان‌ماه ۱۴۰۳

عباس منصوران

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=254218 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

1.8 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x