چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳
چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳

شانزدهمین اجلاس بریکس در کازان روسیه آغاز شد

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، و دیگر رهبران جهانی روز سه‌شنبه به شهر کازان روسیه رسیدند تا در نشست گروه بریکس شرکت کنند. کرملین امیدوار است این نشست به عنوان نقطه‌ای برای مقابله با نظم لیبرال غربی، عمل کند.

برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، این نشست سه‌روزه فرصتی قدرتمند برای نشان دادن شکست تلاش‌های ایالات متحده در انزوای روسیه به دلیل اقداماتش در اوکراین است.

یوری اوشاکوف، مشاور امور خارجی کرملین، این نشست را به عنوان «بزرگ‌ترین رویداد سیاست خارجی که تاکنون توسط روسیه برگزار شده است» معرفی کرد. در این نشست ۳۶ کشور شرکت کرده‌اند و بیش از ۲۰ کشور با حضور سران خود در آن نمایندگی دارند.

این ائتلاف که در ابتدا شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود، به سرعت گسترش یافته و ایران، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی را در بر گرفته است. ترکیه، آذربایجان و مالزی نیز به‌طور رسمی درخواست عضویت داده‌اند و چند کشور دیگر نیز ابراز علاقه کرده‌اند.

پروژه‌های پیشنهادی شامل ایجاد یک سیستم پرداخت جدید است که جایگزین شبکه پیام‌رسانی بانکی جهانی سوئیفت شود و به مسکو اجازه دهد تحریم‌های غرب را دور بزند و با شرکای تجاری خود تعامل داشته باشد.

پوتین در حاشیه این نشست حدود ۲۰ دیدار دوجانبه برگزار خواهد کرد، از جمله دیدارهای سه‌شنبه با شی جین‌پینگ از چین، نارندرا مودی از هند و سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی.

این نشست بر روابط نزدیک بین شی و پوتین تأکید دارد، روابطی که چند هفته پیش از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ به عنوان یک «شراکت بدون محدودیت» اعلام شد. این دو رهبر تاکنون حداقل دو بار در سال جاری دیدار کرده‌اند، یک‌بار در ماه مه در پکن و بار دیگر در نشست سازمان همکاری شانگهای در ماه ژوئیه در قزاقستان.

همکاری روسیه با هند نیز در حال رشد است، زیرا دهلی نو مسکو را از زمان جنگ سرد به عنوان یک شریک قابل اعتماد در نظر می‌گیرد، هرچند روسیه روابط نزدیکی با چین، رقیب اصلی هند، دارد.

متحدان غربی خواستار نقش فعال‌تر هند در متقاعد کردن مسکو به پایان دادن به جنگ اوکراین هستند، اما مودی از محکوم کردن روسیه خودداری کرده و بر حل‌وفصل مسالمت‌آمیز تاکید دارد.

مودی که آخرین بار در ماه ژوئیه از روسیه دیدار کرده بود، این دیدار را نشانه دوستی نزدیک بین دو کشور دانست. او در ابتدای دیدار با پوتین، بار دیگر بر تلاش دهلی نو برای صلح در اوکراین تاکید کرد.

پوتین نیز آنچه را که «شراکت استراتژیک ممتاز» بین روسیه و هند نامید، تحسین کرد.

پوتین همچنین قرار است روز پنجشنبه با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، که برای اولین بار در بیش از دو سال گذشته به روسیه سفر می‌کند، دیدار کند.

گروه بریکس اکنون ۴۵ درصد از جمعیت جهان و ۳۵ درصد از اقتصاد جهانی را بر اساس برابری قدرت خرید تشکیل می‌دهد. بیش از نیمی از قدرت اقتصادی این گروه مربوط به چین است.

سهم بریکس از تولید ناخالص داخلی جهانی تا پایان این دهه به ۳۷ درصد خواهد رسید، در حالی که سهم گروه هفت اقتصاد بزرگ غربی از ۳۰ درصد امسال به حدود ۲۸ درصد کاهش خواهد یافت.

اظهارات پوتین در مورد جنگ اوکراین

نشست بریکس در زمانی برگزار می‌شود که سران مالی جهان در واشنگتن گرد هم می‌آیند، در حالی که جنگ در خاورمیانه و اوکراین، اقتصاد رو به افول چین و نگرانی از اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند جنگ‌های تجاری جدیدی را برانگیزد، همگی مسائل مهم این نشست هستند.

پاسخ پوتین به خبرنگاران در مورد جنگ اوکراین کوتاه و واضح بود: مسکو چهار منطقه شرقی اوکراین را که اکنون بخشی از روسیه می‌داند، واگذار نخواهد کرد، حتی اگر بخش‌هایی از آن‌ها همچنان خارج از کنترل روسیه باشدو او تاکید کرد خواستار در نظر گرفتن منافع امنیتی بلندمدت روسیه در اروپا است.

دو منبع روسی اعلام کردند که با وجود صحبت‌های بیشتر در مسکو درباره احتمال توافق آتش‌بس، هنوز چیزی قطعی نشده است و جهان منتظر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در ۵ نوامبر است.

روسیه که در حال پیشروی در جبهه های جنگ است، اکنون حدود یک‌پنجم اوکراین را کنترل می‌کند، از جمله کریمه که در سال ۲۰۱۴ تصرف و آن را در جریان یک همه پرسی به خود الحاق کرد. حدود ۸۰ درصد دونباس – منطقه‌ای شامل دونتسک و لوهانسک – و بیش از ۷۰ درصد مناطق زاپروژیا و خرسون نیز توسط ارتش روسیه تصرف شده است.

پوتین گفت غرب اکنون درک کرده که روسیه پیروز خواهد شد، اما او همچنان آماده گفتگو بر اساس توافق‌های آتش‌بس پیش‌نویس شده در استانبول در آوریل ۲۰۲۲ است.

پزشکیان برای شرکت در نشست بریکس عازم کازان شد

مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز برای شرکت در نشست بریکس عازم کازان شد. وی روز سه شنبه پیش از سفر به روسیه در نشست خبری خود گفت: این سفر به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صورت می‌گیرد و نشستی است برای کشورهای عضو بریکس که به دنبال گسترش چندجانبه گرایی هستند.

وی ادامه داد: بریکس سازمانی است که به منظور ایجاد وحدت و انسجام و برای کنترل قدرت بلامنازع آمریکا ایجاد شده است، در این سفر برنامه‌ داریم که در حوزه انرژی، صنعت، تجارت و گردشگری به توافقات خوبی برسیم.

پزشکیان گفت: این سفر فرصتی است تا با روسای جمهور روسیه، چین و هند و سایر کشورهای حاضر دیدار و گفت وگو داشته باشیم.

رئیس جمهور ادامه داد: روسای جمهور حاضر در این اجلاس، مواضع خود در مورد بریکس را ارایه خواهد کرد و این سفر می‌تواند یکجانبه‌گرایی آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد.

پزشکیان گفت: اجلاس بریکس ارتباط ما را با کشورهای عضو قوی‌تر خواهد کرد و راهی برای برون رفت از یکجانبه گرایی آمریکا است.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=254051 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

1 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x