سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

بلینکن به خاورمیانه رفت، اسرائیل تهدید کرد ضاحیه را «با خاک یکسان» خواهد کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه وارد اسرائیل شد. تل آويو اولین مقصد او از یک تور گسترده در خاورمیانه برای احیای مذاکرات آتش‌بس غزه است. این سفر پس از کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس، صورت گرفته است و به بحث در مورد آینده این منطقه پس از پایان درگیری‌ها اختصاص دارد. تحليل گران احتمال رسیدن به یک توافق آتش‌بس تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بسیار کم می دانند. سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرده اين کشور حملات بیشتری به شعبات «قرض الحسن» انجام خواهد داد تا شبکه ی مالی حزب اله را مختل کند

شبکه خبری الحدث عربستان به نقل از منابع ناشناس نوشت که اسرائیل به حزب‌الله پیام داده چنانچه بار دیگر یکی از رهبران اسرائیل را هدف قرار دهند، ارتش اسرائیل منطقه ضاحیه در جنوب بیروت را که پایگاه حزب‌الله در پایتخت لبنان محسوب می‌شود، با خاک یکسان خواهد کرد.

این پیام ظاهراً از طریق یک شخص ثالث و پس از حمله حزب‌الله با پهپاد به اقامتگاه شخصی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در شهر ساحلی قیصریه فرستاده شده است. در زمان وقوع این حملۀ پهپادی، نخست‌وزیر و همسرش در خانه نبودند.

یازدهمین سفر بلینکن به خاورمیانه

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه وارد اسرائیل شد. تل آویو اولین مقصد او از یک تور گسترده در خاورمیانه برای احیای مذاکرات آتش‌بس غزه است. این سفر پس از کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس، صورت گرفته است و به بحث در مورد آینده این منطقه پس از پایان درگیری‌ها اختصاص دارد.

بلینکن که برای یازدهمین بار از زمان حمله حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر به منطقه سفر می‌کند، قصد دارد در طول این هفته با مقامات اسرائیلی، اردنی و قطری درباره راه‌های پایان دادن به جنگ غزه، برنامه‌های پس از جنگ و بهبود کمک‌های انسانی گفتگو کند. همچنین یکی از موضوعات مورد بحث در این سفر، نحوه پاسخ اسرائیل به حمله موشکی ایران در اول اکتبر خواهد بود. این حمله ممکن است بازارهای نفت را مختل کند و خطر بروز جنگ تمام عیار بین ایران و اسرائیل را افزایش دهد.

هفته گذشته، بلینکن و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در نامه‌ای به مقامات اسرائیلی خواستار اقداماتی مشخص برای بهبود وضعیت در غزه شدند و هشدار دادند که در غیر این صورت، کمک‌های نظامی آمریکا ممکن است محدود شود. در این سفر، بلینکن در دیدار با اسرائیل و کشورهای عربی بر مسائل مربوط به امنیت، حکومت‌داری و بازسازی نوار غزه متمرکز خواهد شد.

با این حال، تحلیلگران می‌گویند که احتمال رسیدن به یک توافق آتش‌بس تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار کم است. به گفته آرون دیوید میلر، کارشناس موسسه کارنگی، حماس و اسرائیل همچنان اختلافات عمیقی دارند و بعید است که تا پیش از انتخابات آمریکا امتیازات بزرگی ارائه دهند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه وارد اسرائیل شد تا گفتگوهای دیپلماتیک درباره وضعیت نوار غزه و همچنین مذاکرات آتش‌بس را احیا کند. این سفر در حالی انجام می‌شود که اسرائیل پس از مرگ یحیی سنوار، رهبر حماس، حملات خود را علیه مواضع این گروه در غزه و همچنین علیه حزب‌الله لبنان تشدید کرده است.

از زمان آغاز جنگ غزه در پی حمله حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، این یازدهمین سفر بلینکن به منطقه است. هدف از این سفر که شامل توقف‌هایی در اردن و قطر نیز می‌شود، بررسی چگونگی پایان دادن به جنگ، برنامه‌ریزی برای آینده غزه پس از جنگ و بهبود کمک‌های بشردوستانه است.

وضعیت جنگ در غزه و لبنان

اسرائیل روز یکشنبه بیش از ۱۵ شعبه از مؤسسه مالی «القرض الحسن» که تحت کنترل حزب‌الله لبنان است، را در جنوب بیروت و مناطق مختلف لبنان هدف قرار داد. به گفته ارتش اسرائیل، این مؤسسه از سپرده‌های مشتریان خود برای تأمین مالی حملات علیه اسرائیل استفاده می‌کند. یکی از این حملات، یک ساختمان ۹ طبقه در بیروت را که شعبه‌ای از این مؤسسه در آن قرار داشت، به‌طور کامل تخریب کرد. اگرچه اسرائیل پیش از حملات هشدارهای تخلیه داده بود، گزارشی از تلفات انسانی منتشر نشده است.

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که در یکی از حملات اسرائیل به نزدیکی بیمارستان بزرگ دولتی در بیروت، چهار نفر از جمله یک کودک کشته و ۲۴ نفر زخمی شدند. این نخستین حمله به پایتخت لبنان پس از ۱۰ روز بود.

واکنش اسرائیل به حزب‌الله و مواضع ایران

حملات هوایی اسرائیل طی هفته‌های اخیر مناطق وسیعی از لبنان را هدف قرار داده و بیش از یک میلیون نفر را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل، دریادار دانیل هاگاری، اعلام کرد که حملات بیشتری به شعبات «القرض الحسن» انجام خواهد شد. هاگاری همچنین ادعا کرد ایران از طریق ارسال پول نقد و طلا به سفارت خود در بیروت، حزب‌الله را تأمین مالی می‌کند. او همچنین بدون ارائه شواهد ادعا کرد یک پناهگاه زیرزمینی متعلق به رهبر سابق حزب‌الله، حسن نصرالله، که اکنون به عنوان خزانه‌ای برای نگهداری پول و طلا استفاده می‌شود، در زیر یک بیمارستان در جنوب بیروت قرار دارد.

در همین حال، آموس هوخشتاین، فرستاده آمریکا، که تلاش‌های بسیاری برای میانجی‌گری در آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله کرده، به لبنان بازگشته است. او اظهار داشت که قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل که به جنگ سال ۲۰۰۶ میان اسرائیل و حزب‌الله پایان داد، دیگر برای تأمین صلح کافی نیست و سازوکار جدیدی برای اجرای آن مورد نیاز است.

چشم‌انداز آتش‌بس در غزه

ایالات متحده امیدوار است که کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس، به از سرگیری مذاکرات آتش‌بس در غزه کمک کند. این امر می‌تواند به تلاش‌های موازی برای متوقف کردن درگیری‌ها در لبنان نیز یاری رساند.

اما به نظر می‌رسد طرفین درگیری‌ها در مواضع خود پافشاری می‌کنند. حماس اعلام کرده تنها در ازای خروج اسرائیل از غزه، آتش‌بس دائمی و آزادی تعداد زیادی از زندانیان فلسطینی، حاضر به آزاد کردن گروگان‌های اسرائیلی است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، وعده داده که حماس را نابود کند و تمامی گروگان‌ها را آزاد سازد. او همچنین تاکید کرده که اسرائیل باید حضور نظامی خود در غزه را برای جلوگیری از بازسازی توانایی‌های نظامی حماس حفظ کند.

حملات اسرائیل به نوار غزه باعث کشته شدن بیش از ۴۲ هزار فلسطینی شده است. به گفته مقامات بهداشت محلی، که بین غیرنظامیان و مبارزان تمایز قائل نمی‌شوند، اکثر قربانیان زنان و کودکان بوده‌اند. جنگ همچنین مناطق وسیعی از غزه را تخریب کرده و حدود ۹۰ درصد از جمعیت ۲.۳ میلیونی این منطقه را آواره کرده است.

ادامه مذاکرات دیپلماتیک

در حالی که اسرائیل به حملات خود ادامه می‌دهد، تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در جریان است. روز دوشنبه، رونن بار، رئیس سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین بت)، برای دومین بار در کمتر از یک هفته به مصر سفر کرد و با مقامات مصری دیدار کرد. مصر، که یکی از میانجی‌گران کلیدی میان اسرائیل و حماس است، به شدت با هرگونه حضور نظامی اسرائیل در مرز غزه و مصر مخالفت می‌کند و این موضوع یکی از مسائل محوری در مذاکراتی است که از ماه اوت به حالت تعلیق درآمده است.

آژیرهای حمله هوایی در تل آویو

روز سه‌شنبه پس از آنکه حزب‌الله لبنان اعلام کرد منطقه نیریت در حومه این شهر را با موشک هدف قرار داده است، آژیرهای حمله هوایی در تل‌آویو به صدا درآمد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد در تازه‌ترین حملات از سمت لبنان، حدود ۲۰ موشک شلیک شده است. از این تعداد، پنج موشک به سمت مرکز اسرائیل و ۱۵ موشک به سمت مناطق شمالی شلیک شدند. گزارشی از تلفات جانی مخابره نشده است.

رسانه‌های اسرائیلی به نقل از پلیس این کشور گزارش داده اند قطعات موشک‌های رهگیر در شهر ماگان مایکل در شمال اسرائیل سقوط کرده‌ و باعث آسیب به یک ساختمان و چند خودرو شده است.

حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد پایگاه گلیوت، که متعلق به واحد اطلاعات نظامی ۸۲۰۰ اسرائیل است و در حومه تل‌آویو واقع شده، را با موشک هدف قرار داده است. حزب اله می گوید یک پایگاه دریایی در نزدیکی شهر حیفا را نیز مورد هدف قرار داده است.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=254016 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x