دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳

میترا ابراهیمی، یکی از مادران پارک لاله ایران از میان ما رفت!

خبر تلخ و ناگوار است و هنوز باورمان نمی‌شود که میترا ابراهیمی، آن زن مبارز و مقاوم و یار و همراه و غم‌خوار خانواده‌های دادخواه از میان ما رفت. او که از پانزده سال پیش رفیق شفیق ما بود و در مبارزه با ستم، تبعیض، بی‌عدالتی و در خوشی و ناخوشی و برای دادخواهی همراه همدیگر بودیم. او که از سنین جوانی برای حمایت از حقوق کارگران و زحمتکشان تلاش ‌بسیاری کرد و تا آخر عمر نیز برای دستیابی به آزادی، برابری و ساختن دنیایی عادلانه و انسانی و شاد، یک دم از مبارزه دست نکشید.  

میترا ابراهیمی در دوم بهمن ۱۳۳۵ در رشت به دنیا آمد. این‌که دوران جوانی و میان‌سالی را کجا و چگونه گذرانده و چه کارهایی کرده است را به وقتی دیگر موکول می‌کنیم که هر یک از ما یارای نوشتن و گفتن از این زن پرتلاش، مقاوم و صبور را داشته باشیم. اما این کوتاه سخن را بگوییم: از سال هشتاد و هشت که او را شناختیم و همراه همدیگر شدیم، در تهران زندگی می‌کرد و مدیر مالی بود تا بازنشسته شد. در این میان نیز هر فرصتی می‌یافت راهی رشت می‌شد تا خانواده‌اش که عاشقانه دوست‌شان می‌داشت را از نزدیک ببیند. میترا ازدواج نکرد و فرزندی نداشت، اما سال‌ها سخت کار کرد و مراقب مادر و خواهران و خانواده‌ی خود بود.  او هم‌چنین در طول زندگی پربار خود، یک‌دم از حمایت زندانیان سیاسی و همراهی با خانواده‌های داغدار و دادخواه غافل نماند. متاسفانه هفت سال پیش خواهر کوچک‌ترش به‌نام گلی ابراهیمی که او نیز از زنان جسور و از همراهان ما بود، در اثر ابتلا به سرطان از میان ما رفت و همگی ما بسیار سوختیم. چند سال بعد نیز مادرش را از دست داد. هرچند این غم‌ها برای میترا و خانواده‌اش بسیار سنگین بود، ولی نتوانست او را از پای بیاندازد. اما این بیماری لعنتی که ناشی از استرس‌های فراوان ناشی از جنگ است، زندگی عزیزان ما را زیر و رو کرد. هم‌چنان که زندگی میلیون‌ها انسان را در ایران و جهان زیر و رو کرده است.   

میترای عزیز ما متاسفانه شب بعد از حمله‌ی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل در ۲۷  فروردین ۱۴۰۳، در رشت سکته مغزی کرد و در طی شش ماه گذشته تا کنون، خانواده اش پروانه‌وار و عاشقانه به گِرد او گشتند تا بتوانند او که نیمی از مغزش گرفتار شده بود را به زندگی باز گردانند. این تلاش‌ها نیز تا اندازه‌ای نتیجه داد و میترای عزیز ما به زندگی بازگشت و حرف زدن و چند قدم راه رفتن با کمک فیزیوتراپ را انجام می‌داد و هر روز امیدوارتر می‌شدیم که شاید با ایستادگی و همت بسیار خودش و عشقی که برای ساختن زندگی انسانی و عادلانه داشته است، و همراهی عاشقانه‌ی خانواده‌اش و ابراز محبت ما دوستان، بتواند سلامتی‌اش را به دست آورد. اما با تاسف فراوان این آرزو محقق نشد و پنج شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳، درست شش ماه پس از سکته‌ی مغزی اولیه، در بیمارستانی در رشت به دنبال عفونت و عوارض بیماری و در اثر ایست قلبی، ناباورانه از میان ما رفت. پیکر میترای عزیز را خانواده‌ی مهربانش با غمی جانکاه، با همراهی دوستان و آشنایان، شنبه ۲۸ مهر در گورستان تازه‌آباد رشت در کنار مادرش به خاک سپردند.  

میترا ابراهیمی طبع شعر نیز داشت و گاهی برای خانواده‌ها و مبارزان شعر می‌سرود و با نام «شفق» شعرهایش را منتشر می‌کردیم. ما مادران پارک لاله ایران، این غم بزرگ را از صمیم قلب به خانواده‌ی محترم و عاشق میترا ابراهیمی و به خانواده‌های دادخواه و تمام یارانی که او را عاشقانه دوست داشته و دارند، تسلیت می‌گوییم و شریک غم‌شان هستیم.  

شعری از شفق، برای گرامی‌داشت یاد او و تمام انسان‌های عاشق که برای ساختن زندگی انسانی و دنیایی عادلانه تا پای جان ایستادند:

بهار «زن، زندگی، آزادی»

ما از زمستان‌های سخت عبور کردیم
برای آمدن هر بهار شادمان شدیم
کابوس‌ها را هراسیدیم
برای رهایی رؤیا بافتیم


ما شقایق بودیم و پرپر شدیم
بر گورهای بی‌نشان گریستیم
سیاوش بودیم و خون شدیم
از خون ما لاله‌های سرخ روئید


از خون سرخ ستاره‌ها
سرودی ساختیم
باز هم زخم خوردیم
ولی جوانه شدیم


از این زمستان نیز گذر خواهیم کرد
و باز روزی بهار را
در آغوش خواهیم کشید
بهار «زن، زندگی، آزادی» را. منتشر شده در ۱۵ اسفند ۱۴۰۱


میترا ابراهیمی، هم‌چنان همراه عزیز ما خواهد بود و یادش و راهش را ادامه می‌دهیم.

مادران پارک لاله ایران

بیست و نهم مهر ۱۴۰۳

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253927 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x