سايت سياسی - خبری چپ - تريبون آزاد

چالش‌های موجود ملی و منطقه‌ای برای استقلال و آزادی ایران! – مصطفی قهرمانی

معرفی دو مدل و نقشه‌راه ممکن در پیش روی ما ایرانیان

با توجه به مجموع داده‌های کلان سیاسی و اقتصادی داخلی و وضعیت نظامی – امنیتی منطقه ما در غرب آسیا با توجه به اشغال‌گری، تجاوز و نسل‌کشی دولت آپارتاید اسرائیل در غزه و لبنان و همچنین دیگر ابرچالش‌های جهانی برای صلح و امنیت بین‌المللی در اورآسیا و خاوردور ایران ما در حال طی کردن یک پیچ پرمخاطره و سرنوشت‌ساز تاریخی می‌باشد. ماحصل و خروجی این ابرچالش می‌تواند سرنوشت کشور ما را هم به لحاظ سلبی و هم به لحاظ ایجابی تحت‌تأثیر خود قراردهد. این چالش‌ها درعین‌اینکه می‌توانند دربردارنده خطراتی پردامنه برای کیان کشور ما ‌باشند از سوی دیگر می‌توانند فرصت‌هایی مغتنم برای استقرار صلح و امنیت در منطقه بلازده ما و از طرفی مایه قوام استقلال و اقتدار و همدلی داخلی بشود.

فقر معرفت و ضعف ادراک اما در بخش‌هایی از افکارعمومی داخلی ما می‌تواند مانع از تحلیل و فهم این واقعیت‌ها بشود. ما ایرانیان اگر بتوانیم این‌ حقیقت‌ها را به‌این بخش به‌باور من متوهم و پرسروصدای بیگانه (غرب)شیفته وطنی تفهیم کنیم خدمت بزرگی به عزت و اقتدار و استقلال و آزادی این سرزمین و مردم آن کرده‌ایم.

هانس یواخیم مورگن‌تاو (۱۹۰۴ – ۱۹۸۰ م) نظریه‌پرداز آمریکایی آلمانی‌تبار و استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی برای دیپلماسی چهار وظیفه را برمی‌شمارد:

– دیپلماسی باید اهداف دولت خودی را با توجه به قدرتی که به طور بالفعل و بالقوه برای تعقیب این اهداف در اختیار دارد، تعیین کند.

– دیپلماسی باید اهداف سایر دولت‌ها و قدرت بالفعل و بالقوه آنها برای تعقیب این اهداف را برآورد کند.

دیپلماسی باید تعیین نماید که این اهداف مختلف تا چه حد با یکدیگر سازگار هستند.

– دیپلماسی باید ابزار مناسبی را برای تعقیب این اهداف به کار گیرد. عدم موفقیت در انجام هر یک از این وظایف، موفقیّت سیاست خارجی و همراه با آن صلح جهانی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در واقع دیپلماسی،عرصۀ هنر و فنّ مبارزۀ دولت‌ها برای بقاء و یا دست‌یابی به برتری و قدرتمندتر شدن به زبانی صلح آمیز است.

در عرصه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل هدف از برقراری روابط گوناگون و چندلایه چه آمریکا و غرب باشد و چه چین و روسیه محض رضای خدا نیست. «منافع ملی» کشورها در زبان دیپلماسی و برای ابرقدرت‌ها حفظ هیمنه و استیلای سیاسی و اقتصادی‌شان یگانه راهبرد برای برقراری رابطه با سرزمین‌های دیگر می‌باشد. برای کشورهای دیگر از جمله ایران ما نیز استقلال و آزادی و حفظ و حراست از آن نیز باید هدف غایی و متعالی سیاست خارجی میهن ما باشد، مستقل از اینکه چه کسی و چه دسته و گروهی و چه نحله و مشربی در راس حاکمیت مستقر در میهن ما قرار دارد.

این مهّم امّا یقیناً تنها درسایه بهره‌مندی از توان‌مندی‌‌های سیاسی، فرهنگی و علمی و اقتصادی و اتحاد مردم این سرزمین علیه دشمن خارجی است. بدون این قابلیت‌ها حفظ و پاسداری از استقلال و آزادی و اقتدار ایران غیرقابل دست یافتن است و رویا و سرابی بیش نمی‌باشد. در چهارچوب روابط و پیوندهای جهانی و سیاست خارجی ما باید بتوانیم در مناسبات خود با بیگانگان سطح، ظرفیت و قدرت کنش‌گری (چانه‌زنی و مذاکره، بازدارندگی دفاعی – امنیتی و قدرت مقابله به مثل در صورت حمله بیگانگان) خود را ارتقاء دهیم. این هدف نیز تنها از کانال ترکیبی اقتدار «میدان و دیپلماسی» امکان‌پذیر است، امر و رویکردی که هیچگاه به مذاق رقبا و دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و قرارگاه‌های جنگ رسانه‌ای آنها خوش نمی‌آید و آنها یقیناً در صدد تلاش و مقابله بلاوقفه با شکل‌گیری این قابلیت‌ها و توانایی‌ها خواهند بود.

ما ایرانی‌ها اما شاید در برابر این شرارت‌ها دو راه بیشتر در اختیار نداشته باشیم:

الف) راه و مدل چین و هند و اعاده اقتدار و استقلال از طریق ارتقاء توان مقاومت و بازدارندگی نظام سیاسی (ترکیب مولفه‌های چهارگانه: ۱- قدرت نرم، ۲- قدرت سخت، ۳- تقویت بنیه اقتصادملی و ۴ارتقا حمایت و پشتوانه ملی از طریق بسط فرآیندهای مردم‌نهاد در نظام حکمرانی.

ب) مدل کشورهای وابسته و سرسپرده اقماری از طریق برون‌سپاری و واگذاری حق حاکمیت ملی و حل شدن در پیمان‌های دفاعی منطقه‌ای و جهانی.

در مقابل این دو مدل ما ایرانیان امّا به خاطر پیشینۀ تاریخی «امپراطوری بودن‌مان» بیش از همه در معرض وسوسه و خطر «مدل روسی» و تأکید و پافشاری بر قدرت سخت و نظامی‌گری و غافل شدن از دیگر مؤلفه‌های اقتدار هستیم. کشوری که در زمان جنگ ایران و عراق حدود چهل سال پیش قدرت تولید یک متر سیم خاردار را هم نداشت الان به تأئید دوست و دشمن در حیطه بازدارندگی به لطف پیشرفت غیرقابل انکار و اغماض به یکی از چند کشور تولیدکننده انواع و اقسام موشک‌های کروز و هیپرسونیک و هم‌چنین هواپیماهای بدون سرنشین بدل شده است. بدون شک برای فاصله گرفتن از مدل روسی و کره شمالی ما به یک همچون جهشی در حیطه اقتصاد و صنایع غیرنظامی خود نیاز داریم.

ایران ما با جغرافیای ممتاز و منحصربه‌فرد در ریملند (rimland) و محل تلاقی سه قاره آسیا، اروپا و افریقا و تاریخ بیش از ۳۰۰۰ ساله آن و توانایی‌های زمین‌شناختی و انسانی بالقوه و بالفعل آن نه سوئیس و اتریش است و نه امیرنشین‌های قطر و کویت و امارات که بخواهد و بتواند با برون‌سپاری بخشی از حقوق حاکمیتی خود به بیگانگان استیلاگر غربی و یا شرقی حفاظت از منافع و ثروت خود را تضمین کند.

تاریخ مناسبات پرچالش ما با غرب استعمارگر از زمان انقلاب ایران و جمهوری اسلامی آغاز نشده است. این روابط تقریباً به بلندای تاریخ این سرزمین است و از زمان یونانی‌ها و رومی‌ها و لااقل از زمان حمله اسکندر مقدونی بلاوقفه ادامه دارد. این تاریخ شفاف‌تر از آن است که ما بخواهیم در برابر آن دچار کژفهمی و توهم باشیم. غرب برتری‌طلب و نژادپرست حتی به لحاظ فلسفی هیچگاه نخواسته با ما به عنوان یک شریک پایاپای دارای مناسبات سیاسی و اقتصادی عادلانه باشد.

این پیام انقلاب بهمن بود که ما‌ مردم ایران در کنار یک نظم حکمرانی ملی و مردم‌نهاد در درون مایل به داشتن رابطه مبتنی بر احترام متقابل با همسایگان خود، کشورهای منطقه و تمام جهانیان هستیم امّا در چهارچوب یک روابط سالم و پایاپای و بدور مناسبات سلطه. صرف بیان این گزاره‌ها و اشتیاق‌ها و راهبردهای ملّی امّا از همان ابتدا حتی از پیش از پیروزی انقلاب و تغییر حکومت برای قدرت‌های امپریالیستی و رقبای منطقه‌ای ما در دور و نزدیک یک مقابله آشکار و پنهان را با این اهداف ملی ما ایرانیان به‌همراه داشته است فرآیندی که هنوز هم ادامه دارد و شاید هم هیچگاه‌ پایانی بر آن متصور نخواهد بود. این حیات پرچالش اما ما را مجبور می‌سازد خود را برای یک دوره ناپایداری طولانی که اتحاد و همبستگی نقادانه و مقاومت ملی و همه‌جانبه ما را طلب می‌کند آماده سازیم. در جایی که استقلال و حاکمیت ملی و یکپارچگی سرزمینی میهن ما توسط دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در معرض تهدید همه‌جانبه قرار گرفته است برای ما راهی جز اتحاد و مقاومت باقی نمی‌ماند.

ما ایرانیان باید زنده از آن باشیم که آرام نگیریم زیرا که باید بدانیم آسودگی ما یقیناً برابر با ضعف و از بین رفتن اقتدار و در نهایت اضمحلال و عدم ما به‌عنوان یک ملت خواهد بود.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253921 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

4 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x