شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳
شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳

بیانیه اقدام مشترک تشکل های مستقل زنان ایرانی: نه به جنگ، نه به میلیتاریسم و نه به جمهوری اسلامی

بر ما پنهان نیست که جمهوری اسلامی در سایه هیاهوی سیاست های جنگ طلبانه و ایجاد فضای “جنگی” در ایران هدفی جز سرکوب جنبش های اجتماعی برای فائق آمدن بر بحران مشروعیت نظام خویش ندارد که در خیزش انقلابی زن زندگی آزادی بطور قطعی آن را از دست داده است. ما براین باوریم که سیاست جنگ افروزی دو دولت ایران و اسرائیل برای حل بحران مشروعیت خویش و برای برون رفت از بحران های درونی شان است که در شکل جنگ های نیابتی و یا جنگ های زمینی و بمباران و موشک پراکنی ادامه دارد.

پس از شلیک موشک های اخیر دولت ایران به اسرائیل در پاسخ به ترورسران سپاه و احزاب متحدش، خطر حملات تلافی جویانه اسرائیل افزایش یافته است. به جرئت می توانیم بگوئیم که هرجنگی علیه ایران نه تنها  حاصلش دمکراسی و رهائی از چنگال جمهوری اسلامی نخواهد بود بلکه عامل نابودی دستاوردهای تاکنونی جنبش های اجتماعی و خیزش انقلابی اخیر، ویرانی ، کشتار بیشتر مردم بویژه زنان و کودکان و شعله ورشدن جنگ های بیشتردرمنطقه خواهد شد. این جنگ برای مردم ایران و منطقه، دمکراسی به ارمغان نخواهد آورد. امر خلاصی از جمهوری اسلامیِ سرکوب و اعدام، تنها با یک تحول انقلابی مردم ایران و درپیوند مبارزاتی با انقلابات خاورمیانه عملی خواهد شد.

یکسال پس از آغاز نسل کشی وحشیانه در نوارغزه پس از جنایت هفتم اکتبر چهره خاورمیانه تغییریافته است. اسرائیل حملاتش را به کرانه باختری و پرتاب راکت به جنوب لبنان و یمن گسترش داده است. نوار غزه با بیمارستان ها و مدارس اش ویران شده و بیش از ۴۲۰۰۰ فلسطینی کشته شده و ۹۶۰۰۰ نفر مجروح شده اند که بیشترین تعداد را زنان و کودکان تشکیل می دهند. بیش از ۴۶۰۰۰ زن باردار فلسطینی در غزه در معرض گرسنگی و محرومیت از درمان و امکانات بهداشتی  برای خود و کودکان شان قرار دارند. تأثیر جنگ در خاورمیانه بر زنان عمیق و چندوجهی بوده و با افزایش خشونت مبتنی برجنگ، نابرابری‌های اجتماعی و جنسی جنسیتی موجود علیه زنان تشدید خواهند شد. در شرایط اقتصادی دشوار کنونی بسیاری از زنان به تنها  نان اور خانواده‌هایشان تبدیل شده اند. طبق گزارشات منابع بین المللی، زنان غزه در معرض خشونت و آزار جنسی بطور کلی و همچنین در زندان های اسرائیل قرار دارند. آوارگی بیش از یک میلیون فلسطینی آسیب بیشتری را بر زندگی آنها به ویژه زنان و کودکان تحمیل می کند. این موارد تنها گوشه ای از تاثیرنکبت بار جنگ بر زندگی زنان و کودکان می باشد.

۳۵ کارشناس سازمان ملل به ‌مناسبت سالگرد حمله حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و حمله اسرائیل به مردم فلسطین و نسل کشی درغزه و گسترش جنگ و خشونت‌ها به سایر مناطق اشغالی فلسطین وسایر کشورهای منطقه در بیانیه‌ای خواهان پایان دادن به چرخه خشونت و اقدام فوری برای پاسخگو کردن عاملان قتل، گروگان‌گیری، و خشونت جنسی علیه زنان از سوی حماس و اسرائیل شده اند. این کارشناسان در این بیانیه برای حل بحران  “خواهان بازگشت گروگان‌ها به خانه و توقف بمباران‌ها و ارسال کمک های فوری” شده اند اما آنچه که در این بیانیه و تمامی بیانیه های دیگر مسکوت می ماند مسئله بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خویش است که تا این امر ممکن نشود، دربرپاشنه خشونت خواهد چرخید. 

اما ازسوئی دیگر، نسل کشی اسرائیل که با حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا همراه بوده درکشورهای امپریالیستی و سایر کشورهای دیگرموجب پیدایش یک جنبش همبستگی قوی با مردم فلسطین شده که در دهه های گذشته بی سابقه بوده است. این جنبش همبستگی علیرغم سرکوب های وحشیانه پلیس و سرکوب جنبش دانشجوئی، نقطه عطفی در آگاهیِ بخشی در میان نسل جوان شده است. سازمان های ضد صهیونیستی یهودی مانند صدای یهودیان برای صلح در خاورمیانه، در اروپا وآمریکا علیه جنایات دولت اسرائیل و سیاست استعماری آن مبارزه می کنند و این مسئله امید بخش است.

ما ۲۱ تشکل مستقل زنان با رویکرد فمنیستی برای پایان دادن به خشونت و جنایت علیه بشریت درمنطقه خاورمیانه و مبارزه با ریشه های اصلی بحران که بیش از هفت دهه است همچنان جنگ و نظامی گری را به منطقه تحمیل کرده است، مبارزه می کنیم.بنابراین در دفاع از حق زندگی برای بازگشت آوارگان فلسطینی و ایجاد صلح در منطقه علیه دیکتاتوری، استعمار، اشغال ، بنیادگرائی در تمامی اشکال آن و علیه دخالت های امپریالیستی در کنار جنبش های مترقی منطقه بویژه جنبش های زنان برای تحولات بنیادین ایستاده ایم بدون اینکه خشونت گروه‌های فلسطینی وارتش اشغالگر اسرائیل را همسان سازی کرده و یا نادیده گرفته باشیم. زیرا رویکرد فمنیستی با هرگونه خشونت، آپارتاید جنسیتی، نژادی و با هرگونه سلطه ای مخالف است. به این منظور اعلام می داریم در همبستگی با زنان منطقه همزمان برای رهائی خویش با شعار زن زندگی آزادی به مبارزه امان ادامه می دهیم.

شانزده اکتبر ۲۰۲۴برابر با بیست و پنجم مهر ۱۴۰۳

انجمن باھم برای سلامتی زنان

انجمن زنان آزاده ایرانی

انجمن زنان ایرانی دالاس ‎

انجمن زنان ایرانی-آلمانی کلن

انجمن زنان پرتو

‎انجمن زنان مونترال

جنبش می‌تو ایران

دایره زنان ایرانی برای ھمکاری جهانی (ICWIN)

‎زنان برای آزادی و برابری پایدار

زنان کنشگر ایرانی در تبعید- برلین

سازمان حقوق زنان،‌ ایکرو (IKWRO)

سازمان رھایی زن

‎فمینیسم روزمره ‎

کالکتیو زن زندگی آزادی رم

کمیته برابری جنسیتی ھمبستگی جمھوری‌خواھان ایران

گروه اتحاد زنان چپ

 ا‎گروه آیوین از شمال کالیفرن

‎گروه زنان در شمال کالیفرنیا ‎

گروه مطالعات زنان اورنج کانتی ‎

‎نھاد دگرباشان ماناو

ھمایش زنان ایرانی ھانوفر

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253777 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x