شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳
شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳

نخست وزیر لبنان اظهارات قالیباف را «مداخلۀ آشکار در امور لبنان» دانست

نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان، روز جمعه ١۸ اکتبر (٢۷ مهر)، اظهارات اخیر محمدباقر قالیباف مبنی بر آمادگی تهران برای مذاکره با فرانسه جهت اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل را «مداخلۀ آشکار در امور لبنان» دانست و خواستار احضار کاردار سفارت ایران در بیروت شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نجیب میقاتی نخست‌وزیر موقت لبنان، روز جمعه ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر)، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «اظهارات اخیر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران مبنی بر آمادگی تهران برای مذاکره با فرانسه جهت اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل، مداخلۀ آشکار در امور لبنان است».

نخست‌وزیر لبنان همچنین از وزارت خارجۀ این کشور خواست تا کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت را برای ارائه توضیحات بیشتر در مورد اظهارات قالیباف احضار کند.

نجیب میقاتی در ادامۀ این بیانیه، با انتقاد از اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، تصریح کرد: «ما از این موضع که به معنای دخالت آشکار در امور لبنان و تلاش برای تثبیت غیرقابل قبول قیمومیت بر لبنان است، متعجب شده‌ایم».

بنا به نوشتۀ خبرگزاری رویترز، انتقاد مقامات بلندپایۀ لبنان از جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه با توجه به حمایت تهران از گروه حزب‌الله لبنان که در حال حاضر درگیر نبرد علیه نیروهای اسرائیلی در امتداد مرز جنوبی این کشور است، امری نادر و غیرمعمول به‌شمار می‌رود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، در مصاحبه‌ای که روز پنج‌شنبه ۲۶ مهر در روزنامۀ فرانسوی فیگارو منتشر شد، با اشاره به اینکه فقط ارتش لبنان می‌تواند در جنوب این کشور مستقر شود، گفته بود که «دولت تهران آمادۀ مذاکره با فرانسه برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل است».

این در حالی است که نجیب میقاتی در بیانیۀ روز جمعۀ خود تأکید کرد که «هرگونه مذاکره برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان، تنها بر عهدۀ دولت لبنان است» و از تمام طرف‌ها خواست تا از این موضع دولت لبنان حمایت کنند.

اطلاعیۀ مجلس ایران در واکنش به انتقاد نجیب میقاتی از اظهارات قالیباف

مجلس شورای اسلامی ایران در واکنش به انتقاد نجیب میقاتی از اظهارات محمدباقر قالیباف، روز جمعه ۲٧ مهر، اطلاعیه‌ای را منتشر کرد که در آن آمده است: «آنچه  از اظهارات رئیس مجلس ایران توسط رسانه‌ها برداشت شده کاملاً غیرصحیح است. مواضع قالیباف در قبال تحولات جاری لبنان متفاوت از جملاتی که در سخنرانی او در مجمع پارلمان‌های جهانی و سفر اخیر وی به لبنان و همچنین گفتگو با رسانه‌ها بیان شد، نبوده است».

در ادامۀ اطلاعیه مجلس ایران آمده است: «این مواضع کاملاً صریح بوده و عبارت از این است که ایران از هر آنچه مورد تایید دولت و مقاومت لبنان برای دستیابی به آتش‌بس پایدار باشد حمایت می‌کند، این همان موضعی است که در دیدار با آقای میقاتی هم مطرح شده است».

این اطلاعیه در ادامه می‌افزاید: «طبعاً هیچ طرفی نباید تصور کند که می‌تواند بدون جلب نظر مقاومت به یک توافق سیاسی پایدار برسد. بر این اساس همکاری با اروپا برای کمک به آتش‌بسی که مورد تایید مقاومت و دولت لبنان باشد، می‌تواند در دستورکار ایران باشد».

قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد

قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۱ اوت ۲۰۰۶ با هدف توقف فوری درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، صادر شد.

بر اساس این قطعنامه، حزب‌الله لبنان باید به ساحل شمالی رودخانه لیتانی عقب‌نشینی کند تا راه برای استقرار ارتش ملی لبنان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفیل) هموار شود. ارتش اسرائیل نیز موظف شد که با آغاز استقرار این نیروها، نیروهای خود را از مناطق جنوبی لبنان خارج کند.

این قطعنامه همچنین بر تمامیت ارضی لبنان و حاکمیت و استقلال سیاسی آن در محدوده مرزهای بین‌المللی تأکید می‌کند.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253761 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x