جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳

فشار بین‌المللی برای آتش‌بس در غزه پس از ترور یحیی سنوار

نتان ياهو بعد از ترور يحيی سنوار همچنان بر ادامه ی جنگ پافشاری می کند، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، از او خواسته است تا گام‌هایی برای پایان دادن به جنگ بردارد، ديگر رهبران غربی از جمله کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، بر لزوم پایان دادن به جنگ تأکید کردند. جمهوری اسلامی اعلام کرد کشته شدن سنوار «روح مقاومت» را تقویت خواهد کرد و الهام‌بخش نسل‌های آینده خواهد شد. حزب‌الله لبنان از آغاز «مرحله جدید و شديدتر» در جنگ علیه اسرائیل خبر داد

پس از ترور یحیی سنوار، رهبر برجسته حماس، توسط نیروهای اسرائیلی در روز پنجشنبه، فشارهای بین‌المللی برای دستیابی به یک آتش‌بس در غزه شدت گرفته است. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، ضمن تبریک به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از او خواسته است تا گام‌هایی برای پایان دادن به جنگ بردارد. این ترور در رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه، رخ داد و به گفته بایدن، سنوار مسئول مستقیم حملات ۷ اکتبر حماس بود که جان بسیاری از اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها را گرفته بود.

بایدن پس از این عملیات گفت: «سنوار دستانش به خون بسیاری آلوده بود. این یک روز خوب برای جهان است.» او همچنین اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، طی چهار یا پنج روز آینده به اسرائیل سفر خواهد کرد تا مذاکراتی را برای پایان دادن به این بحران انجام دهد.

رهبران غربی نیز به همراه بایدن خواستار پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس شدند. کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، همگی بر لزوم پایان دادن به جنگ تأکید کردند. بلینکن نیز در تماس‌هایی جداگانه با فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان، و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، درباره راه‌حل‌هایی برای پایان دادن به درگیری‌ها در خاورمیانه گفت‌وگو کرد.

در همین حال، جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان به شدت نسبت به این ترور واکنش نشان دادند. ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد کشته شدن سنوار «روح مقاومت» را تقویت خواهد کرد و الهام‌بخش نسل‌های آینده خواهد شد. حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در لبنان، نیز خبر داد جنگ با اسرائیل وارد «مرحله جدید و شدیدتری شده» و این رویداد تأثیری بر ایستادگی آن در برابر اسرائیل نخواهد داشت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در یک سخنرانی تلویزیونی کشته شدن یحیی سنوار را «آغاز پایان» برای حماس توصیف کرد، اما هشدار داد جنگ هنوز ادامه دارد و هزینه‌های بالایی خواهد داشت. او گفت: «ما امروز نشان دادیم که هرکس تلاش کند به ما آسیب برساند، این سرنوشت در انتظار اوست. ما باید قاطعانه بر مواضع خود بایستیم و به مبارزه ادامه دهیم.»

برخی از تحلیل‌گران سیاسی بر این باورند که کشته شدن سنوار، در کوتاه‌مدت تأثیری بر پایان درگیری‌ها نخواهد داشت و اسرائیل همچنان به اشغال نظامی غزه ادامه خواهد داد. اما جو بایدن به این نکته اشاره کرد که این ترور ممکن است راه را برای آینده‌ای بدون حماس در غزه باز کند. او گفت: «اکنون فرصتی برای آینده‌ای در غزه وجود دارد که دیگر تحت سلطه حماس نباشد و این فرصت می‌تواند به یک توافق سیاسی منجر شود که به نفع هر دو طرف، یعنی فلسطینیان و اسرائیلی‌ها، باشد.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز سنوار را «تروریستی بی‌رحم و پشیمان‌ناپذیر» توصیف کرد و گفت که او بارها و بارها تلاش‌ها برای دستیابی به توافقی جهت پایان دادن به جنگ را تخریب کرده است. بلینکن اضافه کرد: «سنوار در چندین نوبت طی ماه‌های گذشته، تلاش‌های ایالات متحده و شرکای آن برای بازگرداندن گروگان‌ها و کاهش رنج مردم فلسطین را به شکست کشاند.»

واکنش‌ها در غزه و اسرائیل

خبر ترور یحیی سنوار در غزه با واکنش‌های مختلفی مواجه شد. برخی از ساکنان غزه، از جمله خانواده‌های آواره، این ترور را به عنوان «فاجعه‌ای» برای مردم غزه توصیف کردند. امل الهنوی، زن ۲۸ ساله‌ای که به دلیل درگیری‌ها به مرکز غزه پناه آورده، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ترور یحیی سنوار برای مردم غزه یک تراژدی است. ما انتظارش را نداشتیم. احساس می‌کنم مقاومت حماس فروپاشیده است و این دقیقاً همان چیزی است که نتانیاهو می‌خواهد.»

در حالی که برخی از فلسطینی‌ها از تضعیف حماس احساس نگرانی دارند، دیگران معتقدند که این ترور پایان مقاومت نخواهد بود. ثابت عمور، مردی که در جنوب غزه زندگی می‌کند، به خبرگزاری رویترز گفت: «این مقاومتی است که با مرگ مردان از بین نمی‌رود. ترور سنوار به پایان مقاومت یا تسلیم نخواهد انجامید.»

در اسرائیل نیز واکنش‌ها به ترور سنوار متنوع بود. برخی از خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی معتقدند کشته شدن او یک پیروزی مهم است، اما تا زمانی که گروگان‌ها به خانه بازنگردند، این پیروزی کامل نخواهد بود. آوی مارچیانو، پدر نوآ مارچیانو که در اسارت حماس کشته شد، در گفت‌وگو با رسانه‌های اسرائیلی گفت: «هیولا، کسی که دخترم را از من گرفت و دستانش به خون همه دختران ما آلوده بود، سرانجام به دروازه‌های جهنم رسید. این کمی عدالت است، اما نه آرامش. آرامش زمانی خواهد آمد که گروگان‌هایمان به خانه بازگردند.»

در خیابان‌های تل‌آویو، برخی از مردم مرگ سنوار را به عنوان نشانه‌ای از تغییرات مثبت تلقی کردند. یکی از زنان اسرائیلی که در تجمعی برای آزادی گروگان‌ها شرکت کرده بود، گفت: «من مرگ سنوار را جشن می‌گیرم، کسی که فقط برای ما ضرر داشت و مردم را به گروگان گرفته بود.»

ادامه جنگ در غزه

جنگ در غزه که با حملات حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد، تاکنون به کشته شدن بیش از ۴۲,۴۳۸ نفر، عمدتاً غیرنظامی، در غزه منجر شده است. حملات هوایی اسرائیل به غزه همچنان ادامه دارد و بخش‌های زیادی از این منطقه به شدت آسیب دیده‌اند. سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی همچنان به ارائه آمار تلفات و گزارش‌هایی از وضعیت انسانی بحرانی در این منطقه ادامه می‌دهند.

در شرایطی که مذاکرات برای آتش‌بس ادامه دارد، هنوز مشخص نیست ترور یحیی سنوار چه تأثیری بر روند جنگ و آینده سیاسی غزه خواهد داشت، اما آنچه روشن است این است که درگیری‌ها همچنان ادامه دارد و فشارهای بین‌المللی برای پایان دادن به آن در حال افزایش است.

حزب‌الله لبنان از آغاز «مرحله جدید و شدیدتر» در جنگ علیه اسرائیل خبر داد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حزب‌الله لبنان اعلام کرد برای نخستین بار از موشک‌های هدایت‌شونده دقیق علیه نیروهای اسرائیلی استفاده کرده است و این اقدام نشان‌دهنده ورود به مرحله‌ای تازه و شدیدتر در جنگ با اسرائیل است. این گروه در بیانیه‌ای تصریح کرده تحولات و رویدادهای روزهای آینده این مرحله تازه را نشان خواهد داد.

این بیانیه بعد از اعلام مرگ یحیی سنوار، رهبر گروه حماس که یکی از متحدان حزب‌الله به شمار می‌رود، منتشر می شود، اما حزب‌الله در بیانیه خود به مرگ او اشاره نکرده است.

حزب‌الله همچنین گفته است طی روزهای اخیر حملات خود علیه اسرائیل را افزایش داده و «صدها جنگجوی» این گروه برای مقابله با هرگونه تهاجم زمینی اسرائیل به جنوب لبنان آماده هستند. این گروه تأکید کرده استفاده از موشک‌های هدایت‌شونده دقیق برای اولین بار صورت گرفته و حملات راکتی آن روز به روز تشدید خواهد شد.

پیش از این، حسن فضل‌الله، نماینده حزب‌الله لبنان، اعلام کرده بود ارتش اسرائیل هنوز موفق به تصرف هیچ روستایی در جنوب لبنان نشده است.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253658 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x