جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳

بعد از کشتن سنوار چه خواهد شد؟

گیدئون لوی، تحلیلگر سیاسی اسرائیلی و ستون‌نویس روزنامه هاآرتص، اعلام کرد بعید است کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس، تغییر قابل توجهی در سرنوشت بیش از ۱۰۰ گروگانی که همچنان در غزه نگهداری می‌شوند، ایجاد کند. به گفته او، اولویت اصلی دولت اسرائیل ماندن در نوار غزه است.

لوی در گفت‌وگو با الجزیره بیان کرد: «در شرایط عادی، انتظار می‌رفت کشته شدن سنوار به پیشرفت قابل توجهی در جهت آزادی گروگان‌ها و حتی پایان جنگ منجر شود، اما در اسرائیل چنین نیست، زیرا هدف اصلی ماندن در غزه است.»

او همچنین پرسید: «کشتن سنوار چه تغییری ایجاد خواهد کرد؟ و اگر باز هم مسئله آزادی گروگان‌ها مطرح شود، با چه کسی مذاکره خواهیم کرد؟ و چه کسی با بازگرداندن تمام گروگان‌ها موافقت می‌کند، وقتی که اسرائیل قصد دارد همچنان در غزه باقی بماند؟»

لوی تاکید کرد بدون شک اسرائیل قصد دارد حداقل برای ماه‌ها یا شاید سال‌های آینده در غزه بماند، حتی اگر این موضوع به طولانی‌تر شدن جنگ منجر شود.

دانیل لوی، مذاکره‌کننده سابق صلح اسرائیل و رئیس برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای روابط خارجی اروپا، در مصاحبه‌ای با الجزیره اظهار داشت که ترور رهبران حماس نمی‌تواند مقاومت فلسطین در برابر اشغالگری اسرائیل را از بین ببرد. وی تاکید کرد که مقاومت فلسطین ریشه در شرایط ظالمانه‌ای دارد که مردم تحت آن قرار دارند، نه در رهبران خاص.

لوی اظهار داشت یک تصور اشتباه در اسرائیل و غرب وجود دارد که با حذف رهبران مقاومت، این جنبش متوقف می‌شود. او گفت: «گویی که مقاومت فلسطین بر اساس جذابیت مسحورکننده افرادی مانند یحیی سنوار یا دیگر رهبران شکل گرفته است، در حالی که چنین نیست.» وی افزود که در گذشته نیز رهبران فلسطینی ترور شده‌اند، اما این امر تأثیری بر توقف مقاومت نداشته است.

به گفته لوی، مقاومت فلسطین محصول ظلم و محرومیتی است که مردم فلسطین به دلیل اشغالگری اسرائیل تجربه می‌کنند. او بیان کرد: «ذهنیت استعماری نمی‌تواند این موضوع را درک کند، اما مردمی که در چنین شرایطی زندگی می‌کنند، به خوبی آن را درک می‌کنند. جایگاه رهبری در جنبش مقاومت مسلحانه علیه چنین اشغالگری، به گونه‌ای است که افراد در این مسیر، شغل خود را شهادت می‌دانند.»

لوی با اشاره به تلاش‌های مداوم اسرائیل برای ترور رهبران حماس، تأکید کرد که این اقدامات تنها به تشدید مقاومت منجر خواهد شد. او معتقد است پایان دادن به مقاومت فلسطین از طریق کشتن رهبران، راه‌حلی نخواهد بود، زیرا مقاومت ریشه در ظلم و بی‌عدالتی دارد و تا زمانی که این شرایط تغییر نکند، مردم فلسطین به مبارزه خود ادامه خواهند داد.

یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، با اشاره به احتمال کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس، بر لزوم تلاش بیشتر برای دستیابی به توافقی «جامع» جهت بازگرداندن اسیرانی که همچنان در نوار غزه توسط حماس و سایر گروه‌ها نگهداری می‌شوند، تاکید کرد.

لاپید در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، گفت: «اسرائیل باید از فرصت احتمالی کشته شدن سنوار برای پیشبرد مذاکرات و آزادی اسرا استفاده کند.»

لاپید همچنین پیشنهاد داد که اسرائیل به هر کسی که بتواند اسیران را به نیروهای اسرائیلی تحویل دهد، پاداش مالی و عبور امن ارائه کند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس برای دستیابی به آتش‌بس و بازگرداندن اسرا، ماه‌هاست که به بن‌بست رسیده است.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253558 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

2.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x