جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳

اسرائیل واردات مواد غذایی به غزه را متوقف کرد، اوضاع غزه به طور بی سابقه ای بحرانی شده است

در حالی که ایالات متحده می گوید یک ماه به اسرائیل فرصت داده تا وضعیت در غزه را «بهبود» ببخشد، بر اساس گزارش‌های منابع محلی، اسرائیل روند تایید درخواست‌های واردات مواد غذایی تجاری به نوار غزه را متوقف کرده است. این اقدام منجر به کاهش شدید جریان ورود کالا به این منطقه محاصره‌شده شده و بحرانی بی‌سابقه در تأمین مواد غذایی را رقم زده است. این تصمیم، جریان تأمین مواد غذایی غزه را به پایین‌ترین سطح از زمان شروع جنگ رسانده است. سازمان‌های بین‌المللی نسبت به وخامت اوضاع هشدار داده‌اند.

از ۱۱ اکتبر تاکنون، تاجران غزه که مسئول واردات مواد غذایی از اسرائیل و کرانه باختری بوده‌اند، امکان دسترسی به سامانه‌ای که از بهار امسال برای تایید محموله‌ها معرفی شده بود را ندارند. به گفته ۱۲ نفر از افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، هیچ‌کدام از درخواست‌های این تاجران از سوی کوگات (نهاد دولتی اسرائیل که نظارت بر کمک‌ها و محموله‌های تجاری را بر عهده دارد) پاسخ داده نشده است.

این تغییر ناگهانی، که پیشتر گزارش نشده بود، جریان ورود کالا به غزه را به پایین‌ترین سطح از زمان آغاز جنگ رسانده است. بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های رسمی اسرائیل توسط رویترز، جریان کمک‌ها و کالاهای تجاری که وارد غزه می‌شد، در ماه اکتبر به روزانه ۲۹ کامیون کاهش یافته است. این در حالی است که میانگین روزانه بین ماه‌های مه تا سپتامبر، ۱۷۵ کامیون بود. از این تعداد، حدود ۵۵ درصد کالاهای تجاری وارداتی توسط تاجران محلی بود.

دو منبع مطلع در حوزه تأمین مواد غذایی به رویترز گفته‌اند که دلیل توقف واردات کالاهای تجاری نگرانی‌های اسرائیل است که حماس از طریق این واردات درآمد کسب کند. سخنگوی حماس ادعاهای سرقت یا استفاده از مواد غذایی برای کسب درآمد را رد و تاکید کرده است که حماس در تلاش است تا توزیع کمک‌های غذایی در غزه را تضمین کند.

در حالی که اسرائیل عملیات‌های نظامی جدیدی علیه حماس در شمال غزه آغاز کرده، این تحولات منجر به اختلال در روند ارسال کمک‌های بشردوستانه شده است. برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرده است این عملیات، روند ارسال کمک‌ها را از گذرگاه‌های شمالی متوقف کرده و دسترسی به کمک‌ها را حداقل برای دو هفته قطع کرده است.

با کاهش شدید کمک‌های انسانی و تجاری، ساکنان غزه با کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت‌ها مواجه شده‌اند. ابراهیم برکه، یکی از ساکنان جنوب غزه، می‌گوید: “ما مقداری کمک‌های غیرقابل فساد داریم، اما تقریباً هیچ محصول تازه‌ای باقی نمانده است. یک کیلو پیاز در جنوب غزه ۱۵ دلار قیمت دارد.”

این وضعیت توسط پنج ساکن دیگر غزه، هفت تاجر محلی و پنج کارمند سازمان‌های بشردوستانه تأیید شده است. آن‌ها نیز از وخامت اوضاع و افزایش شدید قیمت‌ها سخن گفته‌اند.

داده‌های کوگات نشان می‌دهد که تعداد کامیون‌های بخش خصوصی که موفق به ورود به غزه شده‌اند، به‌شدت کاهش یافته است. در روز اول اکتبر، تنها ۵۴ کامیون از این محموله‌ها به غزه وارد شد و بین ۸ تا ۱۰ اکتبر، فقط ۱۷ کامیون ثبت شد. میانگین ورود کامیون‌های بخش خصوصی به غزه در ماه اکتبر تنها پنج کامیون در روز بوده است.

کاهش شدید کمک‌های غذایی و مواد تجاری باعث نگرانی سازمان‌های بین‌المللی شده است. جیمز الدر، سخنگوی یونیسف، گفته است که وضعیت دسترسی به کمک‌ها به بدترین حالتی که تاکنون در طول جنگ دیده شده، رسیده است. او تاکید کرد که در اوایل سال جاری، پس از هشدارها در مورد قحطی، تلاش‌هایی برای باز کردن مسیرهای جدید کمک‌رسانی به غزه صورت گرفته بود، اما اکنون شاهد برگشت کامل این تلاش‌ها هستیم.

پیش از جنگ، حدود ۵۰۰ کامیون روزانه وارد غزه می‌شد که شامل ترکیبی از کمک‌های بشردوستانه و واردات تجاری بود. اکنون وضعیت به گونه‌ای است که بسیاری از مردم غزه به کمک‌های بین‌المللی وابسته شده‌اند، اما این کمک‌ها نیز به دلیل حملات نظامی و محدودیت‌های اسرائیل، به شدت کاهش یافته است.

در طول جنگ، کمک‌رسانی به غزه از مسیرهای مختلفی صورت گرفته است. اما این مسیرها با افزایش درگیری‌ها به تدریج مسدود شده‌اند. پس از حمله نظامی اسرائیل به رفح در ماه مه، روند ارسال کمک‌ها از این مسیر با کاهش شدید روبه‌رو شد. سازمان ملل سپس مجبور شد از مسیری از اردن، از طریق اسرائیل، برای رساندن کمک‌ها به شمال غزه استفاده کند. اما پس از اعمال قوانین گمرکی جدید از سوی اسرائیل، این مسیر نیز دچار اختلال شد.

اگرچه اسرائیل و سازمان ملل به توافقی برای رفع مشکل قوانین جدید دست یافتند، اما ورود محموله‌ها از اردن همچنان به دلیل تشدید درگیری‌ها در شمال غزه کاهش یافته است. داده‌های کوگات نشان می‌دهد که میانگین ورود کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه از اردن در دو هفته اول ماه اکتبر به دو کامیون در روز کاهش یافته است، در حالی که در ماه‌های گذشته این تعداد حدود ۱۸ کامیون در روز بود.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253498 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x