چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳

خرابه‌های بجا مانده از ۱۲۰ مغازه بازار آهن پایتخت؛ چه کسی مسئول است؟

شعله‌های آتش ثانیه به ثانیه گسترده‌تر می‌شد،‌ سیاهی دود و رنگ آتشین آتش‌سوزی خبر از حادثه‌ای تلخ در بازار آهن داد، ۱۵ ساعت تلاش آتش‌نشانان بالاخره نتیجه داد و آتش صبح روز بعد مهار شد. اما بازهم سه فرد که در این آتش سوختند و هفت نفر مصدوم نیز خبر از آتش‌سوزی گسترده در بازار آهن را داد.

به گزارش ایرنا، سرایت این آتش‌سوزی به بیش از ۱۰ خودرو در جریان این حریق گسترده بخش دیگری از حادثه روز شنبه در تهران بود که با تلاش آتش‌نشانان اما همچنان شعله‌های آتش شعله‌ورتر شد تا اینکه در نهایت ساعت پنج بامداد روز یکشنبه۲۲ مهرماه خبرهایی از مهار حریق آمد و لکه‌گیری آغاز شد که این موضوع نیز ساعت‌ها طول کشید.

فیلم لحظات اولیه آتش‌سوزی در بازار آهن تهران نشان می‌داد که شاید برای همه قابل باور نبود که نهایت آن مرگ، مصدومیت و میلیاردها تومان خسارات به فروشندگان در این بازار و انبارهای موجود در این حادثه باشد.

ماجرای این آتش‌سوزی چه بود

آتش‌سوزی چند باب مغازه و انباری در بازار آهن شادآباد پایتخت حوالی ساعت ۱۴ روز شنبه ۲۱ مهرماه سال جاری به سامانه ۱۲۵ اعلام شد و ماموران چند ایستگاه آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند. در این حادثه چند باب مغازه و انباری لوله و چسب بدلایل نامشخص دچار آتش‌سوزی شد.

دود حاصل از این آتش‌سوزی از فواصل دور و با توجه به نزدیکی به فرودگاه مهرآباد قابل مشاهده بود. ماموران ۱۱ ایستگاه آتش‌نشانی به همراه ۱۱ دستگاه تانکر آب و خودروهای پشتیبانی به محل اعزام شده و مشغول عملیات مهار این آتش‌سوزی شدند. کانون اصلی آتش‌سوزی در یک بازارچه با چندین باب مغازه و انباری و مواد پرخطر از جمله هزاران مواد افشان، لوله و چسب در این بازارچه وجود داشت که این موادهای افشان در حال ترکیدن بود.

تلاش ۲۰۰ نفر از آتش‌نشانان تا ساعت ۱۶ عصر فقط ۸۰ درصد حجم آتش‌سوزی گسترده بازار آهن پایتخت تحت کنترل بود و به حدی گسترده‌تر شد که تا ساعت پنج بامداد روز یکشنبه مهار آن ادامه داشت. آتش‌سوزی در وسعت ۱۰ هزار متری در بازار آهن تهران رخ داد که به واسطه آن تعدادی از انبارها و مغازه‌های اطراف نیز دچار آتش‌سوزی شد.

محل حادثه انباری از مواد اشتعال‌زا از جمله سیلندرهای گاز، چسب‌های پولیکا و مصالح ساختمانی بود. ارتفاع آتش به صدها متر به آسمان کشیده شد و آتش‌نشانان از ۶ جهت برای مهار این آتش‌سوزی گسترده اقدام کردند.

۱۰ خودرو در آتش سوخت

عملیات آتش‌سوزی بازار آهن پایتخت حود ساعت ۱۸ عصر به مرحله پایانی رسیده بود اما بیش از ۱۰ دستگاه خودرو از جمله وانت‌های باربری در آتش سوخت. بخشی از انبار نیز عملیات لکه‌گیری شروع شد اما به دلیل حجم زیاد موادشیمیایی حرارت بالا اجازه عملیات لکه‌گیری داده نمی‌شد.

شاید سخن از سوختن خودرو، آتش‌سوزی و خسارت‌های مالی به زبان آوردن آن بسیار راحت باشد اما همه کسانی که در این بازار بزرگ آهن تلاش می‌کردن مغازه‌ها و خودروهای خود را به هزاران زحمت و تلاش‌های شبانه‌روزی به دست آوردند که یک شبه همه آنها در هوا دود شد.

هفت مجروح و سه فوتی در حادثه آتش‌سوزی

رییس سازمان اورژانس استان تهران نیز از مصدومیت هفت نفر در حادثه آتش‌سوزی بازار آهن پایتخت خبر داد و گفت: به محض اعلام آتش‌سوزی در بازار آهن در منطقه شادآباد تهران به سامانه ۱۱۵ بی‌درنگ پنج دستگاه آمبولانس، سه دستگاه موتورلانس و ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند.

سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز به کشف سه جسد در حادثه آتش‌سوزی بازار آهن شادآباد در جنوب پایتخت خبر داد و گفت: آتش‌نشانان دقایقی قبل در عملیات جستجو جسد سه نفر از افراد حاضر در محل حادثه را کشف کردند. این افراد به دلیل سوختگی کشته شده‌اند و جسدها تحویل عوامل انتظامی شده است، هویت این افراد پس از مراحل قانونی از سوی پلیس اعلام خواهد شد.

خرابه‌های بجا مانده از ۱۲۰ مغازه بازار آهن پایتخت؛ چه کسی مسئول است؟

چرا باید تراژدی ساختمان‌های ناایمن در تهران همچنان پرتکرار و دنباله‌دار باشد؟ مگر پلاسکو، بیمارستان گاندی و دیگر ساختمان‌هایی که در آتش سوخت یا تخریب شد، نمی تواند درس عبرتی برای مالکان دارای ساختمان‌های ناایمن باشند.

اکنون ۷۱ ساختمان ناایمن در تهران داریم که هر کدام از آنها به مانند بمب ساعتی هستند که هر لحظه امکان انفجارشان در اثر یک حادثه وجود دارد.

جرقه‌های اولیه آتش‌سوزی وقتی از یکی از ساختمان‌های بازار آهن تهران بلند شد، شاید مالکان این بازار باورشان نمی‌شد که مغازه‌هایشان در مدت چند ساعت به ناگاه به تلی از خاک و آهن‌های باقی‌مانده از آتش‌سوزی تبدیل شوند و به یکباره همه دارایی و سرمایه آنها با این جرقه‌ها از بین برود.

زمانی که آتش شعله‌ور شد، فکر نمی‌کردند که چنان دود سیاهی ناشی از آن همه تهران را فرا گیرد و زندگی بسیاری از مالکان این بازار را با خاک یکسان کند، میلیاردها تومان خسارت به این بازار وارد کند و سه نفر در این حادثه آتش‌سوزی جان ببازند، هفت نفر مصدوم شوند و ۱۲۰ ملک هم به طور کامل تخریب شود.

این حجم از تخریب در حالی رخ داده که بارها و بارها به مالکان این واحدهای تجاری در بازار آهن شادآباد تذکر داده شد که ایمن‌سازی را انجام دهند اما دریغ از کمترین توجه مالکان این واحدها به هشدارها و تذکرات برای ایمن کردن واحدهای خود، حال بیشترین ضرر نصیب کسانی شده که روز شنبه ۲۱ مهرماه سال جاری مغازه‌هایشان در این بازار بطور کامل تخریب شده است.

ساعت دقایقی از ۱۴ ظهر روز شنبه ۲۱ مهر ماه گذشته بود که شعله‌های آتش از بازار آهن شادآباد تهران همه را خبردار کرد از آتش‌نشانی گرفته تا اورژانس پایتخت و خبرنگاران رسانه‌های گروهی. سیاهی دود شهر را فرا گرفت که غضلت آن در آسمان نشانه‌ای از مهیب بودنش داشت.

ساختمانی‌هایی که همچنان ناایمن باقی مانده است

زمانی که از یک هزار و ۲۰۰ ساختمان ناایمن در تهران هنوز ۷۱ واحد آن باقی مانده که این اماکن به واسطه تراکم جمعیتی در مکان‌هایی همچون بازار بزرگ تهران، بازار آهن و مراکز خرید و نیز شامل بیمارستان‌های امام خمینی، سینا، بوعلی، شهدای یافت‌آباد، فیاض‌بخش و رسول اکرم است که باید به اخطار و تذکر نسبت به آنها بسنده نکرد و بنای ایمن‌سازی را با اقدامات پیشگیرانه انجام داد تا دیگر جان افراد در این مکان‌ها در خطر نباشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران نیز به این موضوع اشاره کرده که ۸۰ درصد از ساختمان‌های دولتی در پایتخت تاییدیه ایمنی نگرفته‌اند و مالکان این ساختمان‌ها همکاری‌های لازم را درباره تاییدیه ایمنی با سازمان آتش نشانی انجام نمی‌دهند.

قدرت‌الله محمدی می‌گوید: برای بازدید از برخی ساختمان‌های نا ایمن دولتی مانع ورود آتش‌نشانی می‌شوند از این رو مجبوریم پرونده قضایی برای آنها تشکیل دهیم و با دستور قضایی از این ساختمان‌ها بازدید کنیم.

همین موضوع نشان می‌دهد که تذکر هیچ تاثیری در روند ایمن‌سازی این بمب‌های ساعتی در تهران ندارد و باید اقدامات دیگری برای این واحدها انجام داد.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253379 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x