چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳

مبادا انسانیت خود را از دست بدهیم – رضا فانی یزدی


خانواده‌های گروگان‌های اسیر شده در غزه، از جمله عینات زنگاوکر (نفر دوم از چپ) و فعالان علیه دولت راست افراطی اسرائیل، بزرگراه ایالون در تل‌آویو را در جریان اعتراضی که خواستار آزادی گروگان‌ها بود مسدود کردند – ۱۲ اکتبر ۲۰۲۴

«این چه جامعه‌ای است که از عزاداری و خونریزی گسترده در لبنان و غزه لذت می‌برد؟ جامعه ای بیمار، نظامی شده، خشن و غیرانسانی که با خوشحالی پسران و دختران خود را قربانی می کند، ویرانی در بیروت و غزه تخریب اخلاقی اسرائیل است که ما باید علیه آن مبارزه کنیم – برای یک اسرائیل انسانی، دموکراتیک، برابری طلب و آزاد. برای توقف جنگ! برای توقف خونریزی!»

این ها بخشی از صحبت های اوفر کاسیف نماینده هاداش در کنست اسرائیل است. او در ادامه صحبتش خطاب به نمایندگان می گوید: «با هرگونه بمباران در میان  یک جمعیت غیر نظامی – در غزه، بیروت، کریات شمنا یا هر جای دیگر مخالفت کنید. این عمل با هر تعریفی که داشته باشیم  عملی تروریستی است.»

ایمن عوده، رئیس هاداش نیز روز شنبه گفت: «دولت‌های اسرائیل برای چندین دهه‌ ترورهایی از جمله علیه ارشدترین رهبران مردم فلسطین انجام داده و می‌دهند. این ترورها برعکس ادعای آنها نه امنیت بیشتری را برای ما به همراه آورد و نه هیچ جنگی را متوقف کرد. تنها یک راه حل وجود دارد: به رسمیت شناختن حقوق مردم فلسطین، پایان دادن به اشغال نفرین شده سرزمین های آنها و آغاز روندی که به حقوق همه مردم منطقه احترام می گذارد. جنگ در لبنان و غزه باید فورا متوقف شود، ما باید برای معاوضه گروگان ها و اسرای فلسطینی مبارزه کنیم و از اقدامات خطرناک دولت نتانیاهو که با هدف گسترش یک جنگ منطقه ای است جلوگیری کنیم.»

مطالب بالا بخشی از گزارشی در سایت حزب کمونیست اسرائیل است که اخیرا چاپ شده است. این ‌مطلب و‌ صحبت های رهبران اسرائیلی این حزب را با بیانیه ها، مقالات و ‌مصاحبه های یک‌ساله گذشته اپوزیسیون ایرانی مقایسه کنید. در این گزارش ها که توسط اسرائیلی های کمونیست و غیرکمونیست منتشر شده است بندرت می بینید که از حزب الله و رهبران آن به عنوان تروریست یا بنیادگرا که عامل جنگ و جنایت هستند نام برده شود و این در حالیست که حتی یک ‌بیانیه و یک مقاله از افراد ورشکسته در اپوزیسیون ایرانی پیدا نمی کنید که با فحاشی به حماس، حزب الله و یا یمنی ها و ایران شروع نشود. چقدر تاسف آور است که اپوزیسیون ایران بویژه مدعیون چپ اینهمه از نظر اخلاقی و سیاسی سقوط کرده اند.(۱)

به اطلاعیه بیش از ۵۰ حزب کمونیست و کارگری نگاه کتید و ببینید آنها با چه زبانی صحبت می کنند و مسائل این منطقه را چگونه تحلیل کرده و چه می گویند. (۲)

از خودتان بپرسید که چرا روشنفکر و فعال سیاسی چپ ایرانی اینهمه به خاطر دشمنی با نظام جمهوری اسلامی از نظر سیاسی و اخلاقی سقوط کرده است؟ که نمی تواند بدون فحاشی به حماس و حزب الله و دیگر سازمان های رادیکال فلسطینی دهان باز کند؟ آیا این نتیجه استیصال و ناتوانی در مبارزه با حکومت اسلامیست و یا انتظار معجزه فروپاشی این حکومت به دست غرب، و یا نتیجه زندگی طولانی مدت در غرب و وابستگی و نمک گیر شدن به این جوامع و دولت ها، و یا درماندگی از فهم و تحلیل مسائل جهانی و منطقه و تکرار تحلیل های رسانه های مسلط در این کشورهاست؟

چرا ما به اینجا رسیده ایم؟ 

به صحبت آرونداتی روی نویسنده‌ی سرشناس هندی و فعال سیاسی برنده‌ی امسالِ جایزه قلم «پینتر» گوش ‌کنید‌ که  بعد از اعلام نام اش برای دریافت این جایزه گفت که سهم خود را از پول این جایزه به صندوق کمک به کودکان فلسطینی اهدا خواهد کرد و در سخنرانی اش گفت: <خیر، من از شرکت در این بازی محکوم کردن [هر دو طرف] خودداری می‌کنم. بگذارید صریح بگویم. من به مردم تحت ستم دیده نمی‌گویم که چگونه باید در برابر ظلمی که بر آنها می رود مقاومت کنند یا که متحدانشان چه کسانی باید باشند.>(۳)

او‌ در ادامه گفت:‌ <من کاملاً به این‌ موضوع  آگاه هستم که به عنوان نویسنده ای که هستم، غیر مسلمانی که هستم و زنی که هستم، زنده ماندن طولانی مدت تحت حاکمیت حماس و حزب الله و رژیم ایران برایم بسیار دشوار و شاید غیرممکن است. اما اینجا موضوع این نیست. نکته این است که خودمان را در مورد تاریخ و شرایطی که تحت آن به وجود آمدند آموزش دهیم. نکته این است که در حال حاضر آنها در حال مبارزه با یک نسل کشی مداوم هستند. نکته این است که از خود بپرسیم که آیا یک نیروی مبارز لیبرال و سکولار می تواند در مقابل یک ماشین جنگی نسل کشی قرار گیرد؟ وقتی تمام قدرتهای دنیا بر ضد آنهاست، به چه کسی جز خدا می توانند پناه ببرند؟ من می‌دانم که حزب‌الله و رژیم ایران در کشورهای خود مخالفانی دارند که برخی از آنها در زندان‌ها به سر می‌برند یا با عواقب بسیار بدتری مواجه شده‌اند. من می دانم که برخی از اقدامات آنها – کشتن غیرنظامیان و گروگان گیری در ۷ اکتبر توسط حماس – جنایت جنگی است. با این حال، نمی توان این و آنچه را که اسرائیل و ایالات متحده در غزه، در کرانه باختری و اکنون در لبنان انجام می دهند، یکی دانست و آنها را معادل هم پنداشت. ریشه همه خشونت‌ها، از جمله خشونت هفتم اکتبر، اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل و انقیاد آن بر مردم فلسطین است. تاریخ از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز نشد. من از شما می پرسم، کدام یک از ما که در این سالن نشسته ایم، می پذیریم که با کمال میل تسلیم اهانتی هایی شویم که فلسطینی ها در غزه و کرانه باختری برای دهه ها مورد آن قرار گرفته اند؟ مردم فلسطین کدام راه های مسالمت آمیز را امتحان نکرده اند؟ آنها چه مصالحه‌ای را نپذیرفته‌اند – جز اینکه از آنها خواسته شده که به زانو درافتاده و خاک بخورند؟> (۳)

او بر خلاف فعالین سیاسی و روشنفکران ایرانی بر این ‌باور است که : «اسرائیل در حال مبارزه در جنگی دفاعی نیست. این جنگی است تهاجمی. جنگی برای اشغال بیشتر سرزمین، تقویت دستگاه آپارتاید خود و تشدید کنترل بر مردم فلسطین و منطقه.»

از شما تمنا می کنم، بیایید چشم‌هایمان را باز کنیم، یادمان باشد که دنیا نه با تولد جمهوری اسلامی در ایران شروع شده و نه با فروپاشی این نظام به آخر خواهد رسید، یادمان باشد که ما هم تنها قربانیان نظام‌ ظلم‌ و‌ ستم‌ در این جهان هستی نبوده و نیستیم. ما نباید به قول گیدئون لوی که می گوید: «اسرائیل انسانیت خود را از دست داده است»، انسانیت خودمان را از دست بدهیم و باز به قول این بازمانده از هلوکاست «قربانیان بزرگترین نسل کشی تاریخ باید در مورد نسل کشی مردم دیگر حساس تر هم باشند. اما اسرائیلی ها برعکس عمل می کنند. آنها معتقدند که پس از هولوکاست، ما حق داریم هر کاری را که می خواهیم انجام دهیم. و هیچکس نمی تواند به ما بگوید چه چیزی مجاز است و چه چیزی نیست، چه چیزی اخلاقی است و چه چیزی نیست.» (۴)

به نظر می رسد بخشی از روشنفکران و مردم‌ ما نیز با تحمل ظلم و‌ ستمی که بر آنها در دوران حکومت دینی رفته است به این‌باور رسیده اند که ما هم حق داریم‌ که هر کاری را که می خواهیم‌ بکنیم و هیچکس نمی تواند به ما بگوید چه چیزی مجاز است و چه چیزی نیست، چه چیزی اخلاقی است و چه چیزی نیست.

جنایت هرچقدر هم بزرگ‌ و‌ پلید باشد، هرگز نباید روح و روان ما را چنان تسخیر کند که به جنایتکار تبدیل شویم. این همان روندی است که قربانیان دیروز در اردوگاه های مرگ و کوره های آدم سوزی را به سربازان و جنایتکاران امروز در اسرایئل  تبدیل کرده است و به قول  اوفرکاسیف نماینده هاداش در کنست، «جامعه‌ای است که از عزاداری و خونریزی گسترده در لبنان و غزه لذت می‌برد.» مبادا که ما ایرانی ها به هیولا تبدیل شویم، مبادا که  انسانیت خود را از دست بدهیم.

رضا فانی یزدی

۱۵ اکتبر ۲۰۲۴

۱.

۲.

https://www.facebook.com/share/p/7JpTE9xfTzodqTT4/?mibextid=WC7FNe

۳.

۴.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253318 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

2.7 7 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
2 ساعت قبل

آقای فانی شما بی پروا به روشنفکران ایرانی توهین می کنی ! این شما هستی که مانند اسرائیلی ها فکر می کنی که حق داری که هر کاری را که می خواهی بکنی و هیچکس نمی تواند به شما بگوید چه چیزی مجاز است و چه چیزی نیست، چه چیزی اخلاقی است و چه چیزی نیست! شما و مجموعه ای که در کافه مکث و سایر اتاق هایتان علیه چپ متعهد و انقلابی نسبت های بی اساس می دهی، شما که از جنک و سلاح های کشتارجمعی دفاع می‌کنی، شما که از کشتار کارگران معادن در ایران چیزی نمی نویسی ولی درحد تایید پرستش گونه از حماس و حزب اله جامه می درانی! آقای یزدی شما در امریکا هستی و حتی جسارت گرفتن یک بلیط برای سفر به ایران را نداری چطور اجازه قضاوت روشنفکر ایرانی را بخودت می دهی ؟ از این افترا زنی به روشنفکر تحت ستم ایرانی چه دریافت می‌کنی؟ شما بدانید هیچ انسان باشرف و با وجدان و آگاهی این حرف ها را باور ندارد.

امیر ایرانی
امیر ایرانی
2 ساعت قبل

دارنده نگرش انسانی، یک انسان آزادی خواه و دمکراسی خواه و عدالت خواه خواهد بود ومدافع روش تجاوز کارانه و جنایکارانه و چپاولگرانه نخواهد بود.موضوع اخیر در منطقه که برای ثبت در تاریخ به نمودی و نمادی از جنایت و تجاوز و کشتار های وحشیانه تبدیل شده است می توان در چند قسمت مورد توجه قرار داد:
۱- وجود مشکوک حماسیان و بازیشان
۲- سیاست گسترش خواهی سرزمینی اسرائیل و تلاش برای محوریت قرار گرفتن تمام فعالیت های در این منطقه شاید بنمایندگی از طرف امریکا،
که دراین دوره با محوریت نتانیاهو بصورت جنایتکارانه وحشیانه پی گرفته شده است
۳- مدافعان سیاست های ماجرا جویانه و مخرب حاکمان وقت ایران که شاید نقشی مامورانه ای را بازی می کنند
۴- اپوزیسیون شدگان دلقک رفتار، که به بهانه وجود جنایتکاری حاکم بر کشور،رهایی را در اقدامات ویرانگر نتانیاهو ها می بینند که رفتار اینها به جاسوسان می ماند و یا جاسوسانی هستند که باهویت مبارزاتی خود را تعریف می کنند
۵- مدافعان فعالیت های نظامی حکومت که می گویند این

کهنسال
کهنسال
4 ساعت قبل

کاش بخاطر انسانیت هم که شده خانم آرونداتی بخشی از سهم جایزه خود را به۶۰۰۰زباله گرد(فقط تهران) ودهها هزار کودک کارکه بخاطرنداری ازتحصیل در ایران باز میمانند هدیه میکرد وبخشی ازآنرا هم به ج.ا اهدا میکرد؛تا بفرمایش فانی یزدی:خرج”پاسخ های حساب شده و بازدارنده ج.ا” شده و از غارت جیب و سفره ۳میلیون حداقل بگیر بازنشسته تامین اجتماعی و خانواده هایشان که بالغ بر۱۰میلیون نفرند و ماهیانه۹میلیون تومان و۱/۳ زیرخط فقردریافت میکنند دست بردارد! 
۵۰″حزب کمونیست”انسانی کجا تشریف داشتند؟سالهای۶۷-۵۸دوران کشتار درکردستان؛ترکمن صحرا؛…بیدادگاههای دسته جمعی وتجاوزبه دختران واعدام کودکان و زنان حامله در سالهای نیمه اول دهه۶۰…زن وکودک کشی-مسموم سازی دانش آموزان در۲سال اخیرو سالهایی که ج.ا؛اسلام را به جهان صادر و برای فتح قدس از کربلا؛کودکان وجوانان را زیرتانک و روی مین فرستاد و منطقه جولانگاه؛موسی صدر؛چمران؛حزب اله؛حماس؛جهاد اسلامی و مزدوران ریز و درشت شد تا نوشیدن جام زهر فرا رسید وانتقام سخت تابستان ۶۷!

الف باران
الف باران
4 ساعت قبل

اگر اسرائیل قادر باشد تا قلب سپاه پاسداران و دیگر نهادهای امنیتی ایران نفوذ کند . بطور حتم در رسانه‌های گروهی برون و درون مرزی و سایت‌های فارسی زبان داخل و خارج هم این توانایی را دارد . سازمانها و افرادی که تمای سعی و کوششان را برای تبلیغ و تقویت دولت صهیونیستی نتانیاهو برعلیه مردم بیگناه مردم فلسطین و لبنان گذاشته اند چه بدانند و چه ندانند چه بخواند و چه نخواهند از قماش اسرائیل ( عزرائیل ) نژاد پرست اند . شرم آور نیست وطن فروشان کشوری برای سرنگونی حکومت‌ ارتجاعی یا فاشیست و یا هر نکبت دیگر از هیولای خونخوار دیگری کمک می‌طلبند؟! جای تعجب است که خود را دمکرات هم می‌نامند ! این چه نوع دموکرات یا سوسیال دموکراتی است که نقش مردم ایران را در تعیین سرنوشت آینده خود به بیگانگان می‌سپارد ؟ ایا این بیگانه پرستی و خیانت به مردم ایران نیست؟ شما اگر این گونه تبلیغات خائنانه را برای یک کارگر ، یک روستایی ، یک پرستار یا یک آموزگار .. در ایرا بنمایید ، به سزای شما همان خواهند رسید که سزاوارش هستید .

مهرداد ۲
مهرداد ۲
7 ساعت قبل

جناب فانی:
برخی استدلالات شما یا از سر استیصال یا خشم بیان شده. یا بیان اطهر من الشمس این نکته که حزب الله به کفته « شهید» حسن نصر الله به تمامی از طرف حکومت ایران تغذیه می‌شود نقض غرض است ؟ کجای این که چپ می‌تواند در دو سنگر توامان با فاشیسم جمهوری اسلامی و نیابتی ها و اپارتاید اسراییل در ستیز باشد ناشی از « سقوط اخلاقی» است ؟ یا شاید باید مثل یار غار خانم ملیحه محمدی از همان بازماندگان جبهه مقاومتی توده « شهادت » حسن نصر الله را تسلیت بگوییم ؟ آیا به صرف این که به زعم شما این نیروی نیابتی « تنها» بدیل مقاومت در برابر فاشیسم اسراییل است باید چشم را بر موجودیت مرتجع این نیرو و حماس بست ؟ کجای متحجر خواندن این نیروها « فحاشی» محسوب می‌شود ؟ شما چرا حاضر به بریدن این بند ناف تعلق به گذشته حزب توده و سر سپردگی ان به حکومت اسلامی نیستید؟ جنایات دهه شصت رژیم از خاطرتان به این سرعت رفته یا این که این هم « فحاشی» است ؟ شاید هم سقوط اخلاقی؟ در نهایت ادب قدری دچار توهم‌نبستید ؟

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x