دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳

گوترش: یونیفل از جنوب لبنان خارج نمی‌شود و حمله به آن‌ها «جنایت جنگی» است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در پاسخ به درخواست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای خروج نیروهای یونیفل از جنوب لبنان، اعلام کرد که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان در تمامی موقعیت‌های خود باقی خواهند ماند و هرگونه حمله به آن‌ها «جنایت جنگی» محسوب می‌شود. به گفته استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، گوترش بر ضرورت حفظ امنیت نیروها و تجهیزات سازمان ملل تأکید کرده و از تمامی طرف‌ها خواسته است که از هرگونه اقدامی که به این نیروها آسیب برساند، خودداری کنند.

بر اساس بیانیه یونیفل، بامداد یکشنبه دو تانک «مرکاوا» وابسته به ارتش اسرائیل، دروازه اصلی یکی از پایگاه‌های یونیفل را تخریب کرده و وارد آن شدند. پس از ۴۵ دقیقه حضور در این پایگاه، نیروهای اسرائیلی این محل را ترک کردند. در همین حال، در پی شلیک‌های بعدی در نزدیکی همان پایگاه، ۱۵ سرباز یونیفل دچار مشکلات پوستی و معده ناشی از دود غلیظ شدند.

این سازمان در ادامه خواستار توضیح از اسرائیل درباره این ‌اقدامات شد و تأکید کرد که چنین رفتارهایی بر خلاف قوانین بین‌المللی و قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت است.

نتانیاهو طی پیامی خطاب به گوترش، خواستار خروج فوری نیروهای یونیفل از مناطق درگیری در لبنان شده و اعلام کرده بود حضور این نیروها در مناطق جنگی آن‌ها را در معرض خطر و به «گروگان حزب‌الله» تبدیل کرده است. او گفت که ارتش اسرائیل چندین بار از سازمان ملل درخواست تخلیه این نیروها را کرده است.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، نیز روز یکشنبه از «احترام» به نیروهای یونیفل حمایت کرد و بر ضرورت حفظ امنیت آن‌ها تأکید کرد. او گفت: «من در کنار تمامی افراد درگیر در این بحران، از جمله مردم فلسطین، اسرائیل و لبنان هستم و خواستار احترام به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل هستم.»

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253219 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x