دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳

نرخ رسمی تورم در ونزوئلا به پایین‌تر از ایران رسید؛ مادورو چگونه افزایش قیمت‌ها را مهار کرد؟

بانک مرکزی ونزوئلا اعلام کرد که نرخ تورم از ۱.۴ درصد در ماه اوت به ۰.۸ درصد در سپتامبر رسید، نرخی که مرکز آمار ایران برای مرداد ماه ۲ درصد و برای شهریور گذشته ۱.۷ درصد اعلام کرد.

مطابق اعلام بانک مرکزی ونزوئلا، تورم تجمعی در ۹ ماهه سال ۲۰۲۴ به ۱۲.۱ درصد رسیده است.

هر چند بانک مرکزی ونزوئلا نرخ تورم سالانه را اعلام نکرده ولی محاسبات رویترز نشان می‌دهد که این نرخ ۲۵.۷۵ است.

مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در شهریور ماه ۱۴۰۳ را ۳۴.۲ درصد اعلام کرد، نرخی که در مرداد ماه ۳۴.۸ درصد گزارش شده بود.

نرخ رسمی تورم سالانه در ایران از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ بالای ۴۰ درصد بوده است.

البته «رصدخانه مالی ونزوئلا» (OVF) که یک نهاد غیردولتی مستقل است، اعلام کرد که نرخ تورم ماهانه در سپتامبر ۲۰۲۴ به ۳.۵ درصد و نرخ تورم سالانه به ۴۶ درصد رسیده است. این نهاد مستقل، نرخ تورم تجمعی ۹ ماهه سال جاری میلادی را نیز ۳۰.۴ درصد اعلام کرد.

هر چند این نهاد غیردولتی معتقد است که نرخ تورم در سپتامبر گذشته نسبت به ماه اوت شتاب گرفته ولی در هر صورت هر دو گزارش رسمی و غیررسمی از کاهش نرخ تورم در ونزوئلا حکایت دارد.

بانک مرکزی ونزوئلا نرخ تورم سال ۲۰۲۱ را در این کشور ۶۸۶ درصد اعلام کرده بود. این نرخ رسمی در سال ۲۰۲۲ به ۲۳۴ درصد و در سال گذشته میلادی تا ۱۸۹.۸ درصد پایین آمد.

نرخ تورم ونزوئلا در سال ۲۰۱۸ به اوج خود رسید. مطابق گزارش بانک مرکزی این کشور، این نرخ در سپتامبر سال ۲۰۱۸ به بیش از ۱۳۰ هزار درصد رسیده بود. این نرخ در ماه مشابه ۲۰۱۹ به ۹۵۸۵ درصد و یکسال بعد نیز به ۱۸۱۳ درصد کاهش یافت.

به گزارش یورو نیوز، کارشناسان یکی از علل کاهش نرخ رسمی تورم سالانه ونزوئلا از ۶۸۶ درصد به ۲۵ درصد را طی سال‌های اخیر، تلاش دولت برای تثبیت نرخ ارز می‌دانند. در حالی که تضعیف بولیوار جدید در مقابل دلار آمریکا طی سال گذشته به ۳۸ درصد رسید، طی ۸ ماه گذشته این نرخ در سطح ۳۶ بولیوار در مقابل هر دلار آمریکا ثابت مانده است.

همچنین، دولت نیکولاس مادورو تلاش‌ها برای کاهش هزینه‌های جاری دولت، تثبیت قیمت‌ها و توزیع کالاهای یارانه‌ای را تشدید کرده است.

حداقل حقوق کارگران در ونزوئلا معادل ۳.۵ دلار در ماه است و اکثر کارگران، کارکنان بخش دولتی و بازنشستگان برای امرار معاش حداقلی، محتاج کمک‌های دولتی هستند.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253216 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x