دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳

از شاهزاده‌ی ‌فردوسی تا «شاهزاده» – فرج سرکوهی

خامنه‌ای، نتانیاهو، حماس و حزب‌الله برای حفظِ‌ قدرت، منافعِ و دگم‌های ذهنی خود، پا بر جانِ و زندگی مردمان می‌نهند. اینان و آن‌ ایرانی که برای کسبِ قدرت به استقبالِ بمبارانِ کشور و جنگ و مرگِ مردمان می‌رود، در جهانی دور از خردِ انسانی فرودسی و گفته‌ی هوشمندانه اسفندیار، در کمینِ جانِ مردم نشسته‌اند

«مبادا چنین هرگز آیینِ من

که ایرانیان را به کشتن دهم

خود اندر جهان تاج بر سر نهم»

در آغازِ رزمِ رستم و اسفندیار، خوش‌ساختارترین و زیباترین تراژدی فردوسی و شعرِ کلاسیکِ فارسی، رستم به شاهزاده اسفندیار، که به سودای تاج و تختِ‌شاهی و جانشینی پدر و به خواستِ او، به جنگ رستم آمده‌است، پیشنهاد می‌کند‌ که به جای نبردِ تن به تن لشکریان آن‌ها با هم جنگ کنند.

رستم : «بگو تا سوار آورم زابلی

که باشند با خنجرِ کابلی

برین رزمگه‌شان به جنگ آوریم

خود ایدر زمانی درنگ آوریم»

فرزانگی انسان‌مدارانه و حکمتِ‌ انسان‌دوستانه‌ی فردوسی از زبانِ اسفندیار پاسخ می‌دهد:

«چنین پاسخ آوردش اسفندیار

که چندین چه گویی چنین نابکار

مبادا چنین هرگز آیینِ من

سزا نیست این کار در دینِ من

که ایرانیان را به کشتن دهم

خود اندر جهان تاج بر سر نهم»

برای خمینی ادامه‌ی جنگ «برکت!»‌ی بود که به تثبیتِ نظامِ دوزخی او یاری رساند.

برای خامنه‌ای جنگ‌افروزی و دشمنی با اسرائیل و آمریکا ابزاری است برای دوامِ نظامِ ستم که جنگ‌افروزی، چون استبداد، سرکوب، تبعیض و فقر، از پایه‌های اصلی نکبتِ جمهوری اسلامی است.

اکنون نیز خامنه‌ای، نتانیاهو، حماس و حزب‌الله برای حفظِ‌ قدرت، منافعِ و دگم‌های ذهنی خود، پا بر جانِ و زندگی مردمان می‌نهند. اینان و آن‌ ایرانی که برای کسبِ قدرت به استقبالِ بمبارانِ کشور و جنگ و مرگِ مردمان می‌رود، در جهانی دور از خردِ انسانی فرودسی و گفته‌ی هوشمندانه اسفندیار، در کمینِ جانِ مردم نشسته‌اند.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253015 لينک کوتاه

3.6 17 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیک
نیک
1 روز قبل

با چنین تفرقه ای درمیان اپوزیسیون و عدم ارائیه راه حلی برای برون رفت از وضع موجود هیچ بعید نیست با شروع جنگی بین ایران و اسرائیل مردمِ خسته و درمانده به امید بازگشت به شرایط قبل از انقلاب دست بدامن ولیعهد هم بشوند.

هادی عالی پیام
هادی عالی پیام
1 روز قبل

اون کیه کیه که جدش انگلیسی ، پدرش آمریکایی و خودش اسرائیلی است ؟

امیر ایرانی
امیر ایرانی
2 روز قبل

فردی که شاهزاده نامیده می شود
رفتارش تا کنون مامورانه بوده است؛
آنهم رفتاری که نشان از این می دهد که باید در بین اپوزیسیون تفرقه بیندازد.
اما ظاهرن مدتی دچار توهم شده است که مانند پدر بزرگش و پدرش می تواند بکمک بیگانگان بقدرت برسد؛ البته این فرد فکر می کند بکمک یک قدرت خارجی آنهم با یک حمله نظامی،
اما در این روشش، ظاهرن به اسرائیل دل بسته است؛
چون قدرت های دیگر او را به رسمیت نمی شناسند.
اما رفتارش از دلقکبازی گذشته است.
در مورد این موجودات می توان گفت
با این رفتارتان تاریخ شما را با یک تفکر جنایتکارانه معرفی خواهد کرد همانند بقیه جنایتکاران تاریخ

محمد
محمد
2 روز قبل

شاهزاده منظورتان قطعا رضا پهلوی است ، این متن چه ربطی به ایشان دارد ؟ بجای تهاجم به ایشان از افراد خود پشتیبانی کنید و از نفرت ورزی دوری کنید . متشکرم

کهنسال
کهنسال
2 روز قبل

روستایی درسبزوارازرمان کلیدردولت آبادی:
“عوامل فئودالهاکه مزارع راآتش زده وماموران ژاندارمری بجان هم افتاده ویکدیگررازیرمشت ولگد وچوب وتفنگ گرفته بودند؛روستاییان کناری ایستاده وباتمسخرمیگفتند:”بزنیدهمدیگررامادرقحبه ها..”
رقایت۲رژیم آپارتایدمذهبی یهودی واسلامی،جنگ۲رژیم جنایت وتباهی،جنگ مردم نیست.بزرگ‌ترین قربانیان این جنگ‌، مردمان این منطقه هستند.هرگزنباید وعده‌هاوپیامهای آنانرا باورکرد.دنیا پیامهای آنانرادرسرکوبهای خونین مردمان ایران در۴۵سال گذشته،درپاکسازی وقتلعام خونین و وحشتناک مردم فلسطین درغزه وکرانه باختری ومردم لبنان طی ۷۷سال دیده.بدون تردیددنیا بدون تروریست های جناتیکاردولتی واسلامی دنیای ایمنتری است اما پیروزی هیچکدام ازین دوطرف درخدمت اهداف ومنافع مردم نیست.
کاش میشداین جنایتکاران رادربیابانی رها کردتا بجان همدیگرافتاده وجهانی را به ویرانی نمیکشاندند.زن وکودک ومردم بیگناه گروگانهایی هستند که باید تاوان اینهمه جنایات را بپردازند
نه به شیخ وشاه نه به نتانیاهو وسیدعلی وجنگ!

الف باران
الف باران
10 ساعت قبل
پاسخ به  کهنسال

جناب روزه خوان رهبران حماس و حزب الله از کشور و مردم ستمدیده خود دفاع کرده و در این راه جان خود و خانواده و بسیاری از هم رزمان مبارز خود را از دست داده اند ولی شما با نقابی انقلابی چهره ضد بشری و ارتجاعی خود را در زیر آن پنهان نموده اید . با ارتجاعی دانستن حکومت‌ها و سازمان‌ها شما همان نیت نابودی آنان‌ دنبال می کنید که رزیم صهیونیستی اسرائیل دنبال می‌کند . بدین معنی که اگر حمله اسرائیل به فلسطین و لبنان قابل دفاع نباشد ، حمله نظامی اسرائیل به ایران هم قابل دفاع نخواهد بود . این همان سیاست دولت فاشیستی اسرائیل است .

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x