جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳

پوتین و پزشکیان در ترکمنستان بر گسترش روابط دوجانبه تاکید کردند

روز جمعه ۱۱ اکتبر ۲۰۲۴، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در ترکمنستان با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد. این دیدار در حاشیه یک مجمع فرهنگی به مناسبت سیصدمین سالگرد تولد شاعر و فیلسوف ترکمن، مختومقلی فراغی برگزار شد. در این دیدار هر دو نفر بر روابط رو به رشد اقتصادی و هم‌نظری‌های خود در مسائل جهانی تاکید کردند.

پوتین که به‌دلیل جنگ در اوکراین و روابط خصمانه با با واشنگتن و اتحادیه اروپا به دنبال تقویت روابط با «شرق» و «جنوب جهانی»، است.

پوتین در این دیدار، پزشکیان را برای یک سفر رسمی به روسیه دعوت کرد و وی این دعوت را پذیرفت. پزشکیان به خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) گفت: «روابط اقتصادی و فرهنگی ما روز به روز در حال تقویت و مستحکم‌تر شدن است. با توجه به اراده رهبران ارشد دو کشور، باید روند همکاری‌های ایران و روسیه تسریع شود.»

در ماه گذشته، پزشکیان تعهد کشورش به تقویت روابط با روسیه را برای مقابله با تحریم‌های غرب اعلام کرد. او همچنین ابراز امیدواری کرد توافق‌نامه شراکت استراتژیک میان دو کشور در نشست آتی بریکس در کازان روسیه نهایی شود.

روسیه اعلام کرده است همکاری‌هایش با ایران در تمام زمینه‌ها در حال گسترش است. پوتین در این دیدار به پزشکیان گفت: «ما به‌طور فعال در عرصه بین‌المللی با هم همکاری می‌کنیم و ارزیابی‌های ما از وقایع جهانی اغلب به یکدیگر نزدیک است.»

پزشکیان نیز به توانمندی‌های مکمل دو کشور اشاره کرد و گفت: «مواضع ما در جهان به یکدیگر بسیار نزدیک‌تر از سایرین است.» او همچنین اسرائیل را به دلیل «کشتار مردم بی‌گناه» محکوم کرد و از حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا از اقدامات اسرائیل در خاورمیانه انتقاد کرد. روسیه نیز در مواردی اسرائیل را به‌خاطر بمباران مناطق غیرنظامی مورد انتقاد قرار داده است.

پوتین در ادامه از افزایش روابط اقتصادی میان مسکو و تهران خبر داد. او در سخنرانی خود در این نشست تاکید کرد که یک نظم جهانی جدید در حال شکل‌گیری است و مراکز جدیدی از رشد اقتصادی و نفوذ سیاسی در حال ظهور هستند.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=253000 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

1.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x