پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳

پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳

ارتش اسرائیل دستور تعطیلی چندین بیمارستان در شمال غزه را صادر کرد

در پی تشدید حملات و فشارهای نظامی در نوار غزه، ارتش اسرائیل دستور تعطیلی چندین بیمارستان در شمال این منطقه، از جمله بیمارستان‌های کمال عدوان، اندونزی و العوده را صادر کرده است. مرکز حقوق بشر المیزان این وضعیت را تکرار یک تجربه ی وحشتناک توصیف کرده و هشدار داده است که چنین اقداماتی به شدت باعث وحشت و نگرانی مردم محلی می‌شود.

در همین حال، سازمان پزشکان بدون مرز نیز از وضعیت وخیم در شمال غزه خبر داده و اعلام کرده که کارکنان این سازمان با شرایط بسیار سختی روبرو هستند. محمود، یکی از کارکنان این سازمان که شبانه از جبالیا به شهر غزه پناه برده است، به تجربیات سخت خود اشاره کرده و گفت: «ناگهان به من گفته شد که باید شمال را ترک کنیم. ما خانه‌مان را با ناامیدی، زیر بمب و موشک و توپخانه ترک کردیم. ترجیح می‌دادم بمیرم تا آواره جنوب شوم.»

سارا ویلستکه، هماهنگ‌کننده پروژه پزشکان بدون مرز در غزه، این دستور تخلیه اجباری را محکوم کرده و هشدار داده است این اقدام می‌تواند شمال غزه را به «صحرای بی‌جان» تبدیل کند و در عین حال اوضاع در جنوب را بدتر کند. او تأکید کرد: «دسترسی به آب، مراقبت‌های بهداشتی و ایمنی تقریباً وجود ندارد و تصور اینکه افراد بیشتری در چنین شرایطی قرار گیرند، غیرممکن است. مردم طی ۱۲ ماه گذشته تحت فشار بی‌امان بمباران‌ها و آوارگی بی‌پایان قرار داشته‌اند. این وضعیت باید متوقف شود.»

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که صدها هزار فلسطینی و ده‌ها تأسیسات بشردوستانه تحت تأثیر آخرین تخلیه اجباری ارتش اسرائیل قرار گرفته‌اند. طبق این گزارش، بین روزهای شنبه و دوشنبه، دستور تخلیه چندین منطقه در شمال غزه، مرکز دیرالبلاح و جنوب خان یونس صادر شده است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد همچنین هشدار داده «خطرات فزاینده‌ای وجود دارد که دسترسی بشردوستانه بیشتر محدود شود، به ویژه بین جنوب و شمال غزه.»

دستور تعطیلی بیمارستان‌ها و تخلیه اجباری در شرایطی رخ می‌دهد که مردم غزه به شدت با مشکلات دسترسی به خدمات اساسی مانند آب و درمان مواجه هستند و ادامه این وضعیت می‌تواند بحران انسانی در این منطقه را تشدید کند.

حمله هوایی اسرائیل به دمشق؛ هفت غیرنظامی از جمله زنان و کودکان کشته شدند

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد در حمله هوایی اسرائیل به یک ساختمان مسکونی در پایتخت دمشق، دست کم هفت نفر از جمله زنان و کودکان جان خود را از دست داده‌اند. همچنین در این حمله، ۱۱ نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند که احتمال افزایش تعداد کشته‌ها و مجروحین وجود دارد، عملیات امداد و نجات همچنان در حال انجام است و امدادگران به جستجوی بازماندگان زیر آوار ادامه می‌دهند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در انگلیس، گزارش داده در این حمله، ۹ نفر از جمله پنج غیرنظامی کشته شده‌اند. خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) نیز تأیید کرده سه موشک اسرائیلی به یک ساختمان مسکونی در منطقه مزه، شرق دمشق، اصابت کرده و موجب ویرانی سه طبقه اول این ساختمان شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انفجار باعث پراکندگی آوار در اطراف ساختمان و تخریب چندین خودرو شده است. آمبولانس‌ها و ماشین‌آلات سنگین در محل حادثه حضور دارند تا به نجات بازماندگان و پاکسازی منطقه کمک کنند.

عادل حبیب، یکی از ساکنان ۶۱ ساله ساختمان آسیب‌دیده، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه، گفت: «در راه خانه بودم که انفجار رخ داد و برق و ارتباطات قطع شد. من دیگر نتوانستم با خانواده‌ام تماس بگیرم. این پنج دقیقه طولانی‌ترین دقایق عمرم بود تا اینکه صدای همسر، فرزندان و نوه‌هایم را شنیدم.»

وزارت امور خارجه سوریه نیز این حمله را «جنایتی وحشیانه» علیه غیرنظامیان بی‌دفاع توصیف کرده و خواستار «اقدامات فوری» جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها شده است. این وزارتخانه هشدار داده که اقدامات اسرائیل می‌تواند منطقه را به سمت «مواجهه‌ای با عواقب فاجعه‌بار» سوق دهد.

اسرائیل تاکنون درباره این حمله اظهار نظری نکرده است.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=252773 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x