پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳

پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳

درگیری های اسرائیل و حزب اله در سالگرد ۷ اکتبر شدت گرفت

در تاریخ 7 اکتبر 2024، درست یک سال پس از حمله بزرگ حماس به اسرائیل که به جنگ غزه منجر شد، حزب‌الله لبنان شهر حیفا، سومین شهر بزرگ اسرائیل را زير حملات موشکی قرار داد. ارتش اسرائیل اعلام کرد نیروی هوایی این کشور به بمباران گسترده‌ای علیه اهداف حزب‌الله در جنوب لبنان دست زده است. وزارت بهداشت لبنان از ده‌ها کشته خبر داد که از جمله آن‌ها 10 آتش‌نشان در حمله هوایی به ساختمان شهرداری در منطقه مرزی و 22 نفر دیگر در حملات هوایی روز یکشنبه بوده‌اند

در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۴، درست یک سال پس از حمله بزرگ حماس به اسرائیل که به جنگ غزه منجر شد، حزب‌الله لبنان شهر حیفا، سومین شهر بزرگ بزرگ اسرائیل را زیر حملات موشکی گرفت و اسرائیل اهداف حزب اله در جنوب لبنان را به طور گسترده مورد حمله قرار دارد.

هم‌زمان با افزایش درگیری‌ها در سراسر خاورمیانه و ترس از آغاز یک جنگ منطقه‌ای تمام‌عیار، مردم اسرائیل مراسم یادبودی برای نخستین سالگرد حمله ۷ اکتبر برگزار کردند. حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در لبنان و متحد حماس در غزه، اعلام کرد پایگاه نظامی جنوب حیفا را با موشک‌های “فادی ۱” هدف قرار داده و حمله دیگری به منطقه طبریه در ۶۵ کیلومتری حیفا انجام داده است.

این گروه مسلح اعلام کرد مناطق شمال حیفا را نیز با موشک هدف قرار داده است. به گفته ارتش اسرائیل، تا ساعت ۵ عصر روز دوشنبه، حدود ۱۳۵ موشک به سوی اسرائیل پرتاب شده است. در منطقه حیفا ده نفر و در نقاط جنوبی‌تر، در مرکز اسرائیل، دو نفر دیگر زخمی شدند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد نیروی هوایی این کشور در حال بمباران‌های گسترده‌ای علیه اهداف حزب‌الله در جنوب لبنان است و دو سرباز اسرائیلی در این درگیری‌ها کشته شده اند. به این ترتیب، تعداد تلفات نظامیان اسرائیلی در خاک لبنان به ۱۱ نفر رسید.

وزارت بهداشت لبنان نیز از ده‌ها کشته خبر داد که از جمله آن‌ها ۱۰ آتش‌نشان در حمله هوایی به ساختمان شهرداری در منطقه مرزی و ۲۲ نفر دیگر در حملات هوایی روز یکشنبه بوده‌اند.

ارتش اسرائیل عملیات زمینی خود در لبنان را “محلی، محدود و هدفمند” توصیف کرده است، اما این عملیات از زمان آغاز آن در هفته گذشته به تدریج در حال گسترش است. ایالات متحده، معتقد است عملیات زمینی در لبنان همچنان محدود است. به گفته متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، عملیات زمینی اسرائیل در لبنان همچنان در چارچوب محدود ادامه دارد.

به گزارش ارتش اسرائیل، سربازان لشکر ۹۱ این کشور پس از یک سال عملیات در شمال اسرائیل وارد جنوب لبنان شده‌اند. هفته گذشته، ارتش اسرائیل اعلام کرد یگان‌های زرهی و پیاده‌نظام به دنبال عبور نیروهای کماندویی از مرز وارد لبنان شده‌اند. اسرائیل هدف حملات خود را پاکسازی مناطق مرزی که نیروهای حزب‌الله در آن مستقر هستند اعلام کرده و گفته است هیچ برنامه‌ای برای ورود به عمق لبنان ندارد.

روز دوشنبه، اسرائیل در عرض یک ساعت ۱۲۰ هدف در جنوب لبنان را مورد حمله هوایی قرار داد که شامل یگان‌های ویژه “رضوان” حزب‌الله، نیروی موشکی این گروه و اداره اطلاعات آن‌ها می‌شد. ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: “این عملیات در پی مجموعه‌ای از حملات به منظور کاهش توان فرماندهی، کنترل و قدرت آتش حزب‌الله و همچنین کمک به نیروهای زمینی در دستیابی به اهداف عملیاتی آن‌ها انجام می‌شود.”

افزایش تنش‌ها باعث نگرانی‌هایی شده که ممکن است ایالات متحده و ایران نیز درگیر یک جنگ وسیع‌تر در این منطقه تولید نفت شوند.

حملات موشکی به حیفا

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است پنج موشک به سمت حیفا، یک بندر مهم در دریای مدیترانه، از لبنان شلیک شده و موشک‌های رهگیر برای مقابله با آن‌ها فعال شده‌اند. همچنین، ۱۵ موشک دیگر به سمت طبریه در شمال اسرائیل شلیک شد که تعدادی از آن‌ها سرنگون شدند. رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که پنج موشک دیگر نیز به این منطقه اصابت کرده‌اند.

یک موشک زمین به هوا که از یمن به سمت مرکز اسرائیل شلیک شده بود، توسط نیروهای نظامی رهگیری شد. جنبش حوثی، تحت حمایت ایران که شمال یمن را تحت کنترل دارد، در طول سال گذشته در همبستگی با فلسطینیان تحت حمله در غزه، اسرائیل را هدف قرار داده است.

حماس هم اعلام کرد با شلیک موشک به پایتخت تجاری اسرائیل، تل‌آویو، آژیرهای هشدار را به صدا درآورده است.

نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، در جلسه کابینه در اورشلیم به مناسبت سالگرد جنگ غزه گفت: “ما در حال تغییر واقعیت امنیتی منطقه خود هستیم، به خاطر فرزندانمان، به خاطر آینده‌مان، تا اطمینان حاصل کنیم که آنچه در ۷ اکتبر اتفاق افتاد، دوباره رخ ندهد.”

گسترش درگیری‌ها

حملات هوایی اسرائیل باعث آوارگی ۱.۲ میلیون نفر در لبنان شده است و بمباران های شدید اسرائیل، بسیار از لبنانی ها را نگران کرده است که کشورشان دچار ویرانی‌های گسترده‌ای شبیه به آنچه در غزه رخ داده، شود.

نیروهای اسرائیلی همچنین هشداری به زبان عربی به ساحل‌نشینان و صاحبان قایق ها در لبنان دادند و اعلام کردند که به زودی عملیات‌هایی را علیه حزب‌الله از دریا آغاز خواهند کرد.

در همین روز، مراسمی در اسرائیل برگزار شد که شامل بزرگداشت قربانیان جشنواره موسیقی نوا بود؛ جایی که شبه‌نظامیان ۳۶۴ نفر را کشتند و ۴۴ نفر از شرکت‌کنندگان و کارکنان را ربودند.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=252601 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x