دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳

دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳

به درود رفیق عزیز! مفسر برجسته و از معدود بازماندگان خوشنام و اخلاق مدار مکتب کیهان ورزشی؛ حسین خوانساری؛ با زندگی وداع کرد

کوروش طاهرنسب: مکتب کیهان ورزشی بر سه اصل مهم استوار شد. سه ستون: رهایی، تعادل و نظم بخشیدن در جامعه ورزشی ایران. کیهان ورزشی بر اساس این ستون ها به مکتبی تبدیل شد که روزنامه نگار حرفه ای و ورزشی نویس متخصص را به جامعه بسته وقت ایران صادر کرد و افرادی در این نشریه سکان رهبری را در دست گرفتند که از بزرگان روزنامه نگاری ایران شدند. اساتید بزرگی مثل صدرالدین الهی، کاظم گیلان پور، مهدی دری، عطاله بهمنش، مهدی (داود) اسدالهی، منوچهر لطیف، ناصر مجرد، بهمن صفوت، حسین دستگاه، هنریک تمرز، بیژن روئین پور …و! از نسل دهه ۵۰ ببعد نیز افرادی مثل زنده یاد حسین خوانساری، هم محتوی کیهان ورزشی را غنا بخشیدند و هم این که روزنامه نگاران و ورزشی نویسان متبحر، پاک، با مرام  و عاشق حرفه شان را به جامعه ایران معرفی کردند.

زنده یاد حسین خوانساری، یکی از مفسران وورزشی نویسان برجسته و پیرو مکتب قدیم کیهان ورزشی بر اثر بیماری در لندن درگذشت. خوانساری یکی از چهره‌های برجسته تاریخ کیهان ورزشی بود که بعد از مهاجرت به  خارج، برای دو دهه از فضای ورزشی‌نویسی فاصله گرفت. ولی، به صورت مقطعی با تعدادی از نشریات مستقل، همکاری داشت.

من، بیش از چهار دهه است که با زنده یاد حسین خوانساری دوست هستم. در بازیهای آسیائی ۱۹۹۰ پکن، در جام ملتهای ۱۹۹۲ سوئد، در جام ملتهای آسیا ۱۹۹۲ هیروشیما، در جام ملتهای ۲۰۱۹ آسیا در امارات، از جمله تورنمنت هائی بود که با زنده یاد حسین خوانساری همسفر و همراه بودم. مردی از مکتب کیهان ورزشی که بعد از تاسیس نظام جمهوری اسلامی ایران، از کیهان شریعتمداری بیرون آمد. وقتی هم به خارج مهاجرت کرد و از هلند به لندن رفت. او، نیز مثل سایر بیشکسوتان تبعیدی، برای کیهان لندن غریبه و بیگانه بود. وضع کیهان حاج حسین مشخص بوده و هست. اما، کیهان لندن، که انتظار می رفت مرام و اصول های زنده یاد مصطفی مصباح زاده را ادامه دهد. به سمت و سوئی حرکت کرد که آن اصول را زیر پا گذاشت. تجربه و دانش پیشکسوتان کیهان و کیهان ورزشی که در تبعید بسر می برند، و آئینه گویای تاریخ شفاهی ورزش ایران هستند، جائی در لانه کیهان لندن نداشته و ندارند!

زنده یاد حسین خوانساری از آن دسته از افراد مکتب کیهان ورزشی بود که باور داشت در مکتب کیهان ورزشی، اعتبار فرد ورزشی نویس به مثابه اعتبار بخشیدن مضاعف به جایگاه و پرنسیب مکتب کیهان ورزشی است. اعتبار ورزشی نویس یعنی اعتبار کیهان ورزشی و اعتبار کیهان ورزشی یعنی اعتبار ورزشی نویس! حسین آقا، به لحاظ منش و رفتار انسانی و سجایای اخلاقی، نوع‌ دوستی، فداکاری و گذشت، فروتنی، معرفت، اخلاق و جوانمردی، یکی از معدود بازماندگان در تاریخ رسانه های ورزشی ایران است.  

به بیوگرافی کوتاه زنده یاد حسین خوانساری، اشاره می کنم: از سال ۱۹۷۹، مفسر فوتبال با پس زمینه تفسیر کیهان ورزشی، معتبرترین و قدیمی ترین مجله ورزشی ایران، همکاری با رسانه های چاپی و آنلاین عضو: هیئت مدیره انجمن خبرنگاران ورزشی نویسان و عکاسان ایران AIPS. تهیه  گزارشهای مختلف از مسابقات مهم جهانی، قاره ای، و منطقه ای، از جمله: گزارش مستقیم از بازی های المپیک، جام جهانی کشتی، جام جهانی فوتبال، قهرمانی فوتبال آسیا، بازی های آسیایی، لیگ قهرمانان فوتبال اروپا، جام ملتهای اروپا (یورو) و… بخشی از کارنامه برجسته و ارزنده شادروان حسین خوانساری است!

یاد دوست عزیز از دست رفته ام هیچگاه فراموش نمی شود. همیشه خاطرات اش در فکر و ذهن ام ماندگار است! چند روز قبل، وقتی احوال اش را پرسیدم، در تخت بیماری بستری و صدای اش گرفته بود! منتظر بودم که پرونده اش را برایم بفرستند، تا برای جابجائی اش اقدام کنم. اما، گوئی خیلی دیر شده بود! نشد که نشد! اینجا، واژه‌ها به یاری ذهن نمی آید، آنگاه که حجم اندوه راه نفس را می‌بندد و راهی نیست جز گریستن. هر چند قلم و زبان از بیان این درد و غم جانگذار سنگین است. ولی چه باید کرد! تسلیت به خانم محترم و داغدارش که این اواخر به عنوان یک همسر وفادار و مهربان، از حسین عزیر مراقبت می کرد. تسلیت به دختر خانم اش شادی گرامی. تسلیت به آقا پسرش شایان عزیز، و تمام خانواده گرامی شان. تسلیت به جامعه ورزش و رسانه های ورزشی! بدرود رفیق عزیز!

به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=252457 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x