دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳

دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳

بیروت زیر سنگین ترین بمباران ها قرار گرفت

در پی حملات سنگین و بی‌سابقه ارتش اسرائیل به جنوب بیروت، مناطق جنوبی پایتخت لبنان دچار تخریب گسترده‌ای شده و ترس و وحشت بر ساکنان شهر حاکم است. به گزارش شاهدان عینی و منابع خبری محلی، این حملات هوایی که از شامگاه شنبه تا بامداد یکشنبه ادامه داشت، سنگین‌ترین بمباران اسرائیل علیه بیروت از زمان شدت گرفتن تنش‌ها با گروه حزب‌الله در ماه گذشته به شمار می‌آید. روز یکشنبه، دفتر رسانه‌ای دولت حماس اعلام کرد که در پی حملات هوایی اسرائیل به یک مسجد و مدرسه‌ای که به عنوان پناهگاه برای آوارگان استفاده می‌شد، دست‌کم ۲۶ نفر کشته و ۹۳ نفر دیگر زخمی شدند

در پی حملات سنگین و بی‌سابقه ارتش اسرائیل به جنوب بیروت، مناطق جنوبی پایتخت لبنان دچار تخریب گسترده‌ای شده و ترس و وحشت بر ساکنان شهر حاکم است. به گزارش شاهدان عینی و منابع خبری محلی، این حملات هوایی که از شامگاه شنبه تا بامداد یکشنبه ادامه داشت، سنگین‌ترین بمباران اسرائیل علیه بیروت از زمان شدت گرفتن تنش‌ها با گروه حزب‌الله در ماه گذشته به شمار می‌آید.

در طول شب، صدای انفجارهای پیاپی در مناطق مختلف بیروت شنیده شد و نور انفجارها برای حدود ۳۰ دقیقه از کیلومترها دورتر قابل مشاهده بود. شدت این حملات چنان بود که ساکنان محلی تصور کردند زلزله‌ای رخ داده است. حنان عبدالله، یکی از ساکنان منطقه برج‌البراجنه در جنوب بیروت، در گفت‌وگویی با رسانه‌ها اظهار داشت: «شب گذشته خشونت‌بارترین شب در مقایسه با شب‌های قبل بود. ساختمان‌ها به لرزه درآمده بودند و تعداد انفجارها به قدری زیاد بود که امکان شمارش آنها وجود نداشت. صدای انفجارها واقعاً گوش‌خراش بودند.»

با آغاز صبح روز یکشنبه، ابرهای دود و غبار خاکستری بر فراز مناطق جنوبی شهر پدیدار شد و خیابان‌ها مملو از آوار و خرابی بود. به گفته برخی از شاهدان، خسارت‌هایی به بزرگراهی که از فرودگاه بیروت عبور می‌کند و به مرکز شهر منتهی می‌شود، وارد شده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرده است این حملات بخشی از «حملات هدفمند علیه تأسیسات ذخیره‌سازی سلاح و زیرساخت‌های تروریستی متعلق به گروه حزب‌الله» در منطقه بیروت بوده است. مقامات لبنانی هنوز به طور رسمی اعلام نکرده‌اند که این حملات به چه نقاطی اصابت کرده و چه میزان خسارت و تلفات به دنبال داشته است. این حملات در آستانه سالگرد حمله ۷ اکتبر توسط گروه فلسطینی حماس به جنوب اسرائیل صورت می‌گیرد، حمله‌ای که به گفته مقامات اسرائیلی، ۱۲۰۰ کشته و بیش از ۲۵۰ گروگان به همراه داشت.

طی نزدیک به یک سال درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله، بیش از ۲۰۰۰ نفر کشته شده‌اند که اکثر آنها در دو هفته اخیر جان خود را از دست داده‌اند. وزارت بهداشت لبنان روز یکشنبه اعلام کرد که تنها در روز شنبه ۲۳ نفر در پی حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در واکنش به این حملات اعلام کرد که موارد متعددی از حملات هوایی اسرائیل به زیرساخت‌های غیرنظامی و کشتار غیرنظامیان در لبنان ثبت شده است که نقض آشکار قوانین بین‌المللی به شمار می‌روند. در مقابل، اسرائیل ادعا می‌کند که تنها زیرساخت‌های نظامی را هدف قرار داده و تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از آسیب به غیرنظامیان به کار بسته است. مقامات لبنانی اما اعلام کرده‌اند که بسیاری از غیرنظامیان در این حملات جان باخته‌اند.

از چند روز پیش، اسرائیل منطقه ضاحیه در جنوب بیروت را که به عنوان مرکز اصلی فعالیت‌های حزب‌الله و همچنین محل سکونت هزاران نفر از لبنانی‌ها، فلسطینی‌ها و پناهجویان سوری است، به شدت بمباران کرده است. در پی یکی از این حملات که در تاریخ ۲۷ سپتامبر انجام شد، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، کشته شد.

بر اساس گزارش‌های منابع امنیتی لبنان، هاشم صفی‌الدین، جانشین احتمالی نصرالله، از روز جمعه و پس از حمله هوایی اسرائیل در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بیروت، ناپدید شده است. اسرائیل همچنان منطقه اطراف محل حمله را بمباران می‌کند و به نیروهای امدادگر اجازه نمی‌دهد تا به مجروحان و آسیب‌دیدگان دسترسی پیدا کنند. تاکنون حزب‌الله هیچ واکنشی نسبت به وضعیت صفی‌الدین نشان نداده است. این حملات و ناپدید شدن احتمالی صفی‌الدین ضربه بزرگی به حزب‌الله و حامی اصلی آن، یعنی ایران، محسوب می‌شود.

جنگ غزه

در همین حال، جنگ اسرائیل در نوار غزه نیز همچنان ادامه دارد. این جنگ که پس از حملات ۷ اکتبر آغاز شد و با هدف از بین بردن گروه حماس انجام می‌شود، تاکنون به گفته مقامات فلسطینی، جان نزدیک به ۴۲۰۰۰ نفر را گرفته است و نوار غزه در حال حاضر در ویرانی کامل به سر می‌برد.

روز یکشنبه، دفتر رسانه‌ای دولت حماس اعلام کرد که در پی حملات هوایی اسرائیل به یک مسجد و مدرسه‌ای که به عنوان پناهگاه برای آوارگان استفاده می‌شد، دست‌کم ۲۶ نفر کشته و ۹۳ نفر دیگر زخمی شدند. ارتش اسرائیل اعلام کرده است «حملات دقیقی علیه تروریست‌های حماس» انجام داده است.

حزب‌الله، یک روز پس از حملات هفتم اکتبر و پس از شروع بمباران غزه توسط اسرائیل، با شلیک موشک به سمت اسرائیل اعلام کرد در همبستگی با گروه حماس اقدام کرده است. تبادل آتش بین حزب‌الله و اسرائیل برای ماه‌ها ادامه داشت و بیشتر در مناطق مرزی متمرکز بود، اما اخیراً با افزایش خشونت، به مناطق دیگر گسترش یافته است.

اسرائیل اعلام کرده است عملیات نظامی خود علیه حزب‌الله را از ماه گذشته شدت بخشیده تا شرایط بازگشت امن ده‌ها هزار شهروند اسرائیلی به خانه‌هایشان در شمال کشور که از ۸ اکتبر مورد حملات موشکی حزب‌الله قرار گرفته بودند، فراهم شود.

تلفات و واکنش‌های منطقه‌ای

مقامات اسرائیلی روز شنبه اعلام کردند که تاکنون ۹ سرباز اسرائیلی در جنوب لبنان کشته شده‌اند. در همین حال، روز یکشنبه در شمال اسرائیل آژیرهای خطر به صدا درآمد و ارتش اسرائیل اعلام کرد موشک‌هایی را که از خاک لبنان شلیک شده بود، رهگیری کرده است.

ایران که از حامیان اصلی حزب‌الله و حماس در منطقه به شمار می‌آید، اعلام کرده است تمایلی به ورود مستقیم به جنگ با اسرائیل ندارد، اما در برخی موارد به حملات اسرائیل پاسخ داده است. در روز سه‌شنبه، ایران با شلیک موشک‌های بالستیک به سمت اسرائیل واکنش نشان داد، اما این حملات خسارت جدی به دنبال نداشت. مقامات اسرائیلی در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای پاسخ به این حملات هستند.

رسانه‌های دولتی ایران روز یکشنبه گزارش دادند تمامی پروازها از فرودگاه‌های ایران تا ساعت ۶ صبح روز دوشنبه به دلیل «محدودیت‌های عملیاتی» لغو شده‌اند. جزئیات بیشتری در خصوص ارتباط این تصمیم با درگیری‌های جاری در منطقه منتشر نشده است، اما این اقدام نشانگر افزایش نگرانی‌ها از تشدید درگیری‌ها در منطقه است.

در حالی که تنش‌ها میان اسرائیل و گروه‌های مقاومت مورد حمایت ایران به اوج خود رسیده است، بیم آن می‌رود که این درگیری‌ها به یک جنگ گسترده‌تر در منطقه منجر شود. مردم لبنان، به‌ویژه ساکنان بیروت، بار دیگر در مرکز یک بحران شدید منطقه‌ای قرار گرفته‌اند و نگرانی‌ها از آینده و وضعیت امنیتی در کشور افزایش یافته است.

به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=252450 لينک کوتاه

3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x