یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳

بمباران های شدید در بیروت، ادامه کشتار در غزه

حملات متوالی اسراییل به جنوب بیروت در ساعات ابتدایی یکشنبه، انفجارهایی را به همراه داشته که صداهای مهیبی در سراسر شهر پیچیده و آسمان را با نورهای قرمز و سفید روشن کرده است. اسراییل روز شنبه همچنین برای اولین بار به يک اردوگاه پناهندگان در شهر طرابلس در شمال لبنان حمله کرد. رسانه ها اعلام کردند در غزه در ساعات اولیه یکشنبه، دست کم ۲۴ نفر در پی حملات هوایی اسراییل به یک مسجد و یک مدرسه که محل پناه‌ گرفتن افراد بی‌خانمان بودند، کشته و ۹۳ نفر دیگر زخمی شدند

حملات متوالی اسراییل به جنوب بیروت در ساعات ابتدایی یکشنبه، انفجارهایی را به همراه داشته که صداهای مهیبی در سراسر شهر پیچیده و آسمان را با نورهای قرمز و سفید روشن کرده است.

ارتش اسراییل در بیانیه‌ای اعلام کرده است “یک سری حملات هدفمند علیه تعدادی از انبارهای تسلیحات و زیرساخت‌های تروریستی متعلق به سازمان تروریستی حزب‌الله در منطقه بیروت انجام داده است.” مقامات نظامی اسراییل همچنین اشاره کرده‌اند قبل از حملات، اقداماتی برای کاهش خطرات برای غیرنظامیان انجام داده‌اند که شامل هشدارهای پیشرفته به مردم منطقه بوده است.

در چند روز گذشته، اسراییل مناطقی از جنوب بیروت که به عنوان پایگاه‌های گروه حزب‌الله شناخته می‌شوند را بمباران کرده است. در این حملات، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله و همچنین جانشین احتمالی او، هدف قرار گرفته‌اند.

به گفته یک منبع امنیتی لبنان، هاشم صفی‌الدین، جانشین احتمالی نصرالله، از روز جمعه و پس از حمله هوایی اسراییل در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی شهر، در دسترس نبوده است. تاکنون حزب‌الله هیچ‌گونه اظهار نظری درباره صفی‌الدین نکرده است.

در حملات هوایی اسراییل از روز جمعه به مناطق مسکونی جنوبی بیروت، نیروهای امدادی از دسترسی به مکان‌های حمله شب پنجشنبه بازمانده‌اند. تحلیلگران می‌گویند از دست دادن صفی‌الدین ضربه‌ای دیگر به حزب‌الله و حامی اصلی آن، ایران، خواهد بود.

در سال گذشته، حملات اسراییل به سراسر منطقه، به ویژه در هفته‌های اخیر شدت یافته و سبب آسیب‌های قابل توجهی به رهبری حزب‌الله شده است. اسراییل روز شنبه همچنین برای اولین بار به شهر طرابلس در شمال لبنان حمله کرد. یک مقام امنیتی لبنان اعلام کرد حمله اسراییل به یک اردوگاه پناهندگان فلسطینی در طرابلس منجر به کشته شدن یکی از اعضای حماس، همسر و دو فرزند او شده است. گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، نیز مرگ دو تن از اعضایش از جمله یکی از فرماندهانش به نام سعید عطالله را تایید کرده‌اند.

کشتار غیرنظامیان و آوارگی

درگیری‌های اخیر اسراییل و حزب‌الله که عمدتاً به مناطق مرزی محدود شده بود، هم‌اکنون به بخش‌های گسترده‌تری از لبنان کشیده شده است. سخنگوی ارتش اسراییل، دریادار دانیل هاگاری، روز شنبه اعلام کرد که اسراییل در عملیات زمینی خود در جنوب لبنان ۴۴۰ نفر از نیروهای حزب‌الله را کشته و ۲۰۰۰ هدف را نابود کرده است. با این حال، حزب‌الله تاکنون آماری از تلفات خود منتشر نکرده است.

اسراییل می‌گوید حملات خود را برای بازگرداندن ده‌ها هزار شهروند به منازلشان در شمال اسراییل که از ۸ اکتبر توسط حزب‌الله هدف قرار گرفته‌اند، تشدید کرده است. مقامات لبنانی اعلام کرده‌اند حملات اسراییل تاکنون صدها نفر از مردم عادی لبنان را کشته و ۱.۲ میلیون نفر – تقریباً یک چهارم جمعیت کشور – را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرده است.

در شمال اسراییل، آژیرهای حمله هوایی روز یکشنبه به صدا درآمد. روز قبل از آن نیز، در پی پرتاب موشک از لبنان، مردم به پناهگاه‌ها پناه بردند. حزب‌الله روز شنبه اعلام کرد که به “شرکت ATA صنایع نظامی در نزدیکی پایگاه سخنین نزدیک به حیفا موشک پرتاب کرده است. هنوز مشخص نیست حزب‌الله به چه مکانی اشاره کرده است.

ادامه جنگ و کشتار در غزه

در حمله هوایی جدید اسراییل به غزه، ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند. رسانه‌های وابسته به دولت حماس در غزه اعلام کردند در ساعات اولیه یکشنبه، دست کم ۲۴ نفر در پی حملات هوایی اسراییل به یک مسجد و یک مدرسه که محل پناه‌ گرفتن افراد بی‌خانمان بودند، کشته و ۹۳ نفر دیگر زخمی شدند.

مقامات بهداشت فلسطین گفتند که از شنبه شب تاکنون، حداقل ۲۰ نفر دیگر در مناطق شمالی غزه کشته شده‌اند. این حملات پس از آن رخ داد که ارتش اسراییل برای اولین بار در ماه‌های اخیر تانک‌های خود را وارد مناطق شمالی غزه کرد و از ساکنان خواست به مناطق امن در جنوب بروند.

ارتش اسراییل اعلام کرده است “حملات دقیقی علیه تروریست‌های حماس” انجام داده است که در مراکز فرماندهی و کنترل واقع در مدرسه ابن رشد و مسجد شهدای الاقصی در منطقه دیر البلح در مرکز غزه فعالیت می‌کردند.

حماس ادعاهای اسراییل مبنی بر استفاده از مراکز غیرنظامی مانند مدارس، بیمارستان‌ها و مساجد برای اهداف نظامی را رد کرده است.

حملات به مسجد و مدرسه در حالی صورت گرفت که جنگ بین اسراییل و گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس در غزه به سالگرد نخست خود نزدیک می‌شود و اسراییل دامنه اقدامات خود را در لبنان گسترش داده است.

خیابان‌های غزه که پیشتر مملو از جنب‌وجوش مردم بود، اکنون به یک منظره وهم‌آور از حفره‌های گرد و غبار، سیم‌های پیچیده و ساختمان‌های ویران تبدیل شده است.

دفتر رسانه‌ای دولت حماس در غزه اعلام کرد که در ۴۸ ساعت گذشته، اسراییل ۲۷ خانه، مدرسه و پناهگاه‌های افراد بی‌خانمان را در سراسر غزه مورد هدف قرار داده است. این دفتر همچنین افزود: “این جنایات در شرایط بحرانی بهداشتی در نوار غزه رخ می‌دهند، در حالی که بیمارستان‌های باقی‌مانده قادر به ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی مناسب نیستند زیرا تعداد مجروحان و بیماران هر روز افزایش می‌یابد.”

حمله تانک‌ها به شمال غزه

ارتش اسراییل روز شنبه دستور تخلیه جدیدی را در بخش‌هایی از اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه، درست در شمال دیر البلح صادر کرد و صدها خانواده را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرد. ارتش اسراییل اعلام کرده است که هدف از این عملیات، مقابله با نیروهای حماس بوده است که از این مناطق برای حمله استفاده می‌کردند.

شب گذشته، تانک‌های اسراییلی به مناطق شمالی غزه، از جمله بیت‌لاهیا و جبالیا نفوذ کردند و جنگنده‌های اسراییلی به چندین خانه حمله کردند که به گفته پزشکان، دست‌کم ۲۰ نفر در این حملات کشته شدند.

ارتش اسراییل اعلام کرد که نیروهایش منطقه جبالیا را محاصره کرده‌اند و عملیات‌های خود را بر روی این منطقه متمرکز کرده‌اند.

در یکی از حملات هوایی، ۱۰ نفر در یک خانه کشته شدند و در حمله‌ای دیگر، پنج نفر در خانه‌ای دیگر جان خود را از دست دادند. ساکنان محلی این حملات را یکی از بدترین شب‌های ماه‌های اخیر توصیف کرده‌اند.

نیروهای اسراییلی در بیانیه‌ای اعلام کردند در حال انجام عملیات در اردوگاه جبالیا، بزرگترین اردوگاه پناهندگان نوار غزه، به منظور مبارزه با نیروهای حماس، تخریب زیرساخت‌های نظامی و جلوگیری از سازماندهی مجدد حماس هستند.

نیروی هوایی اسراییل قبل از آغاز این عملیات، ده‌ها هدف نظامی را برای حمایت از نیروهای زمینی هدف قرار داد که شامل انبارهای اسلحه، سازه‌های زیرزمینی، و زیرساخت‌های نظامی اضافی بود. ارتش اسراییل همچنین اعلام کرد: “این عملیات تا زمانی که لازم باشد، با حملات سیستماتیک و تخریب شدید ساختارهای تروریستی در منطقه ادامه خواهد یافت.”

بحران انسانی و بی‌اعتمادی مردم

ارتش اسراییل از ساکنان خواسته است به منطقه انسانی اعلام شده در المعواسی در جنوب نوار غزه بروند. اما مقامات فلسطینی و سازمان ملل متحد می‌گویند هیچ جای امنی در این منطقه وجود ندارد و حتی مناطق انسانی اعلام شده نیز چندین بار هدف حملات اسراییلی قرار گرفته‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=252370 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x