سايت سياسی - خبری چپ - تريبون آزاد

حقایقی از جنگ در لبنان – قسن سلامه – برگردان: نادر عصاره

قسن سلامه، که بعد از ماموریت در تنظیم و اجرای طرح سازمان ملل بمنظور برقراری آتش بس ۲۱ روزه میان حزب اله و اسرائیل، بدون نتیجه ای، از نیویورک به پاریس بازگشته، حقایقی را در مصاحبه ها با رسانه های فرانسوی در میان نهاده است که از گفته های او با فرانس اینتر(۲)، فشرده ای بفارسی  برای اطلاع خوانندگان منتشر می شود.

انتقال ماشین کشتار اسرائیل از غزه به لبنان

جنگ اسرائیل، یک ماشین مهیب کشتاراست که در غزه و لبنان بکار افتاده. تصور کنید روزانه هزار بار کوبیدن با حمله روی سرزمینی کوجکتر از یک استان فرانسه، با مساحتی حدود ده هزار کیلومتر مربع، تصور کنید که بمب باران در تمام ۲۴ ساعت روز و شب و نیمه شب، تصور کنید نه تنها در مناطق مثلا  مقر های حزب اله، که حتی درمناطقی که امن و امان اعلام شده اند. مناطق امن اعلام شده اند تا بیگناهان از خانه و کاشانه خود فرار و به آنجا پناه برند. اما این مناطق نیز مورد حمله قرار می گیرند. با بمباران راه های عبور و درهای خروج را می بنندند، تحت عنوان عوامفریبانه انتقال سلاح. در حالی که اگر انتقال سلاح از سوریه به لبنان باشد که از این گذرگاه ها عبور نمی کنند. صبح راه عبور چند هزار لبنانی فراری از لبنان به سوریه را مورد حمله قرار داده اند. کادر درجه سومی از حزب اله را در محلی نشان می کنند و برج ها را بمباران می کنند و مردم عادی را می کشند. از کشوری کوچک چه می ماند با روزی هزار بار کوبیده شدن  با حملات هوایی. جنگ اسرائیل بعنوان جنگ علیه حزب اله اعلام شده است. ولی حزب اله در نقطه ای با آدرس مشخص و کد پستی منزل نکرده است. حزب اله در شهرها، در شهرک ها، در روستاها، در حومه ها در همه جا هست و قربانیان بیگناه نیز در این مناطق سکونت دارند و کار و زندگی می کنند. این ها کشته می شوند. شهرک های شیعی در همه جای لبنان قرار دارند. با این توصیف، لبنان از حزب اله جدا نیست که از جنگ اسرائیل و ماشین کشتار آن در امان باشد.

توافق دو طرفه  آتش بس ۲۱ روزه را اسرائیل نقض کرد

روز چهارشنبه گذشته (۲۵ سپتامبر)، توافق دو طرفه مطابق پیشنهاد آمریکا و فرانسه برای یک آتش بس ۲۱ روزه حاصل شده بود. من شاهد بودم ولی این را من نمی گویم. این را سخن گوی رسمی رئیس جمهوری امریکا، جان کربی،  از پشت تریبون در کاخ سفید اعلام کرد. من شاهد بودم که آمریکا از طرف لبنانی خواست که موافقت خود را رسما ارسال کند. این امر صورت گرفت. گفته شد که از اسرائیل نیز همین خواسته شده است. در همین هنگام نتانیاهو به نیویورک پرواز می کند. اعلام کردند که او توافق خود با آتش بس را در جریان سخنرانی در مجمع عمومی اعلام خواهد کرد. در زمان میانه پرواز نتایاهو و ورودش به امریکا، به حسن نصراله حمله می کنند. حقیقت این است که توافق دو طرفه آتش بس حاصل شده بود. فراخوان جلسه شورای امنیت سازمان ملل توسط فرانسه برای ساعت ۱۸ روز چهارشنبه در این چارچوب و برای مقدمات اعلام آتش بس بود. اسرائیلی  ها، در این باره ضد و نقیض و دروغ می گویند. اول گفتند که فرصتی طلایی برای زدن نصراله پیدا کرده بودند  و از این موقعیت استثنائی استفاده برده اند. بعدا گفتند اصلا از توافق حاصله، توافق برای گفتگو بر سر آتش بس را برداشت کرده بودند و  نه تحقق آتش بس را. و بنابراین توافقی سر آتش بس بعد ها بایست حاصل می شده و آتش بس را نقض نکرده اند. آن ها نفی نمی کنند که توافق دوطرفه حاصل شده ولی نقض آن را توجیه می کنند.

دبیر کل سازمان ملل، “عنصر نا مطلوب”

اسرائیل، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل را “عنصر نامطلوب” اعلام کرده و  از  ورود او به آن کشور جلوگیری  می کند. از ابتدای این بحران در خاورمیانه، آنتونیو گوترش، یک چیز ساده را گفته : در رعایت حقوق بین المللی، هیچ استثنایی وجود ندارد. اسرائیلی ها می گویند خیر، در این زمینه استثنایی برای اسرائیل وجود دارد. می گویند قوانین بین المللی در هر جا می توانند اجرا شوند جز اسرائیل. این اختلاف اصلی است. آنتونیو گوترش، عجله ای برای رفتن به اسرائیل ندارد که قدغن کردن ورود او مسئله ای مهم باشد. آنچه جای نگرانی جدی دارد، پیامد این سیاست، و تاثیر آن بر نحوه برخورد اسرائیل با پرسنل و نهاد های سازمان ملل مشغول فعالیت در محل است.

جنگ منطقه ای و آمریکا

ما هم اکنون در جنگی منطقه ای درگیر هستیم. جنگ دیگر محدود به اسرائیل و فلسطینی ها نیست. حمله به غزه، عواقب وحشتناکی داشته است. یک چهارم ساکنین غزه، یعنی حدود نیم میلیون نفر، کشته، زخمی، و یا یا برای تمام عمر معلول شده اند. با این وجود، در آن جنگ، واکنشی غریزی در اسرائیل عمل می کرد که به غافل گیری از حمله تروریستی ۷ اکتبر مربوط بود. اما، در درگیری میان اسرائیل با دیگرانی که به این جنگ کشیده شده اند، در لبنان، در سوریه، در عراق، و در آینده در حمله به ایران در انتقام از ۱۸۱ موشک شلیک شده، واکنش غریزی عمل نمی کند. از ۸ اکتبر “گالند” وزیر دفاع اسرائیل، حمله به لبنان را مطرح کرد که از ۲۰۰۸ تدارک کرده اند. این حمله در قیاس با حمله به غزه بیشتر با طراحی قبلی، کمتر واکنش دفاعی و غریزی و بهمان شدت خشن و با کشتار همراه بوده است. جنگ فراتر از اسرائیل با فلسطین، جنگ اسرائیل با مناطق دیگر، جنگی با دامنه منطقه ای است. اما با این وجود، تنها با نقش آمریکا ست که این جنگ می تواند معنای واقعی منطقه ای بیابد. اسرائیل به هیچ توصیه از امریکا گوش نمی دهد، با این وجو آمریکا از اهرم های خود برای اعمال نظر بر آن کشور استفاده نمی کند. نه از اهرم کمک ۲۰ میلیارد دلاری و نه از اهرم تحویل سلاح های هزار تنی. معنای این چیزی نیست جز حمایت آمریکا از تشنج آفرینی اسرائیل. آمریکا بدون هیچ قید وشرطی از ابتدای جنگ اخیر از اسرائیل پشتیبانی کرده است.

جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ – ۴ اکتبر ۲۰۲۴

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=252191 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

1 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهرداد ۱
مهرداد ۱
15 روز قبل

آقای عصاره
لینکی که در پایین در مورد قسن سلامه زده‌اید مصاحبه او به زبان فرانسه است و به احتمال زیاد متن آن هم در دست است که ما بتوانیم خودمان در مورد مصاحبه قضاوت کنیم. “واکنش غریزی” در جنگ یعنی چه؟ و با محکوم کردن واکنش‌های غیر غریزی اسرائیل چرا واکنش ایران در پرتاب ۱۸۰ موشک به اسرائیل غریزی تلقی شود؟

قسن سلامه هم مانند تمام سیاستمداران روشنفکر عرب خودآگاه یا ناخودآگاه ایران را که کوچک‌ترین سهمی در قضیه اسرائیل و فلسطین ندارد تطهیر می‌کند و تمام وقت در محکومیت اسرائیل و امریکا فعال است و به همین دلیل امثال او کوچک‌ترین اثیری در شرایط زندگی فلسطینیان نداشته‌اند. به جای تحلیل از شرایط مشخصی که امروز در آن منطقه ناشی از دخالت‌های تروریستی رژیم ایران است، اینجور مصاحبه‌ها تبدیل به غر زدن‌های بی‌معنا شده است. امثال او نمی‌توانند بفهمند چرا سهم کرسی‌های ناتانیاهو در کنست اسرائیل امروز به ۶۸ رسیده که تداوم حکومتش تا ۲۰۲۶ تضمین شده است.

نادر عصاره
نادر عصاره
12 روز قبل
پاسخ به  مهرداد ۱

متنی نوشته از مصاحبه ، متاسفانه در دسترس نیست.
واکنش احساسی به یک عملیات تروریستی را، نویسنده با واژه واکنش غریزی مطرح کرده و نیتش این بوده که حمله کابینه جنگ نتانیاهو به لبنان، عملی کردن اهداف و نقشه ای طراحی شده از پیش است.
در نوشته بالا عنوان ارزیابی های “تطهیر ایران”، “محکومیت تمام وقت امریکا و اسرائیل”، “غر زدن های بی معنا” و بر چسب ها دیگر به غسان سلامه، بدون هیچ سند و استدلالی است. درک و نقد مستند و منصفانه از همدیگر و مذاکرات شکیبایانه در حل اختلافات، تنها راه رهایی از روش حذفی و جنگ های بی حاصل عقیدتی در منطقه خاورمیانه است که اثر آن، خسارات و ویرانی سنگین و صدمات جسمی و جانی سوگ بار بر دوش مردم عادی است

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x