جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

آغاز دهمین همایش سه روزه اتحاد جمهوریخواهان ایران

همایش دهم اتحاد جمهوری خواهان ایران در بیستمین سال تاسیس آن، از روز جمعه ۱۳ تا یکشنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ (۴ تا ۶ اکتبر ۲۰۲۴) در شهر کلن آلمان برگزار می گردد.

بر اساس اطلاعیه ای که در ارتباط با برگزاری این همایش از سوی هیات سیاسی اجرائی اتحاد جمهوریخواهان ایران منتشر شده است «در این همایش با  دعوت از صاحب نظران و فعالان سیاسی مختلف و برگزاری میزگرد و سخنرانی ها، مسائل عمده ی کشور بالاخص در شرایط جدید متشنج درون و بیرون کشور، بحران اقتصادی، بحران محیط زیست ، بیکاری و گرانی، و جنبش های مدنی از جمله جنبش زنان، معلمان و سایر جنبش های اجتماعی، انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور جدید و  همچنین جنبه های مختلف سیاست خارجی کشور و بویژه سیاست تنش زا در منطقه بررسی شده ، دیدگاه و وظایف جمهوری خواهان در این موضوعات مورد بحث قرار خواهد گرفت.»

همایش اتحاد جمهوریخواهان روز جمعه از ساعت ۱۴ طبق برنامه با سخنرانی مریم سطوت آغاز شده و قرار است براساس جدول زمانی که از پیش تهیه و منتشر شده تا روز یکشنبه ادامه داشته باشد. برای علاقمندانی که امکان مشارکت حضوری ندارند، پیگیری سخنرانی، میزگرد و مباحث همایش از طریق شبکه های اجتماعی از جمله یوتیوب و زوم پیش بینی شده است.

اینجا جدول زمانی برنامه همایش دهم اتحاد جمهوری و قطعنامه های پیشنهادی برای بررسی و تصمیم اعضای این نهاد را ملاحظه می کنید:

روز جمعه ۵ اکتبر

شروع برنامه: ساعت ۱۴

بیست سالگی بنیانگذاری اتحاد جمهوری خواهان ایران،دست آوردها، چالش ها و اقدامات ضرور برای آینده

شروع برنامه با سخن اول از مریم سطوت

پخش فیلم همایش اول اتحاد جمهوری خواهان

سخنرانی مهدی خانباباتهرانی، از پایه گذاران اتحاد جمهوری خواهان ایران و از بنیان گداران کنفدراسیون دانشجویان ایرانی

بابک امیرخسروی، از پایه گذاران اتحاد جمهوری خواهان ایران ، نویسنده و تحلیل گر سیاسی


میزگرد

شرکت کنندگان:
مهدی فتاپور ،
 یکی از پایه گزاران اتحاد جمهوری خواهان و  از مسئولین فعلی آن

مهران براتی،  بکى از بنیانگذارن «اتحاد جمهوری خواهان ایران»، استاد سآبق دانشگاه آزاد برلین، یکى از بنیانگذار جمهوریخواهان ملى ایران، ١٩٨٣،یکی از بنیانگذاران «جامعه آزادیخواهان سوسیالیست ایران»، ١٩٨۴، یکی از بنیانگذاران «شورای مدیریت گذار»، ٢٠١٩.

 احمد پورمندی، فعال و تحلیل گر سیاسی،

کاظم کردوانی، جامعه شناس و فعال سیاسی و یکی از موسسین کانون نویسندگان ایران

محمدرضا نیکفر، نویسنده، او در دوره‌ی اخیر مقالات متعددی درباره دموکراسی و مفهوم جمهوری نوشته است
مریم سطوت، گرداننده


سخنرانان:

دکتر نیره توحیدی، جامعه‌شناس، استاد دانشگاه و پژوهشگر در حوزه جنسیت و توسعه.
موضوع سخنرانی: به سوی دموکراسی و‌ پیشرفت، به عقب بر نمیگردیم

دکتر کاظم علمداری، جامعه شناس، استاد دانشگاه ، نویسنده و تحلیل گر سیاسی . کتاب های متعددی در باره جامعه ایران نوشته است
موضوع سخنرانی: انتخاب پزشکیان یک پارادایم شیفت است؟

دکتر صدیقه وسمقی، نویسنده، ، اسلام‌شناس، و استاد دانشگاه، فعال در دفاع از حقوق زنان و حقوق بشر. یکی از چهره‌های برجسته روشنفکران دینی که تلاش کرده است تا با رویکردی انتقادی به مسائل دینی، تفسیرهای تازه‌ای از آموزه‌های اسلامی ارائه دهد.
موضوع سخنرانی : ساختار سیاسی ایران در آینده

 احمد آزاد، از مسئولین اتحاد فداییان خلق ایران و اتحاد عمل برای دمکراسی
موضوع سخنرانی: اتحاد وسیع جمهوری خواهان

علی افشاری، استاد مدعو دانشگاه های جرج واشنگتن و تراین. عضو هیئت سیاسی-اجرایی همبستگی جمهوری خواهان ایران. زندانی سیاسی سابق
موضوع سخنرانی: جمهوری خواهان و یکپارچه سازی حاکمیت

دکتر مهرداد درویش پور، جامعه شناس ، فعال سیاسی و تحلیل گر ، استاد دانشگاه
 موضوع سخنرانی: آغاز جداسری از ما نبود؛ زمینه و چالش های همگرایی جمهوری خواهان  با دیگر نیروهای سیاسی

زویا سپهری، از افعالین زنان شهر کلن و عضو تشکل زن زندگ آزادی

موضوع سخنرانی: مشکلات فعالین زن

برنامه موسیقی: با همراهی گروه موزیک آرتیمیس


شنبه ۵ اکتبر

شروع برنامه ساعت ۱۰ صبح

مناسبات ایران و جهان

شرکت کنندگان  میزگرد:

فاطمه امان ، تحلیل گر سیاسی، در حوزه‌های سیاست خارجی، مسائل امنیتی خاورمیانه

فرزانه بذرپور، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی، مسائل اجتماعی و حقوق زنان

بهروز بیات، تحلیلگر سیاسی و کارشناس فیزیک هسته‌ای تحلیل گرسیاست بین‌المللی و تحولات خاورمیانه

جمشید خونجوش: گرداننده


سخنرانان

امید اقدمی، تحلیلگر سیاسی،

هادی زمانی،  اقتصاددان، نویسنده، و تحلیلگر در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی

منصور فرهنگ، دیپلمات سابق، استاد علوم سیاسی و تحلیلگر برجسته ایرانی-آمریکایی است. او اولین نماینده ایران در سازمان ملل متحد پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود. فرهنگ پس از مدت کوتاهی که به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل فعالیت کرد، به دلیل اختلافات با حکومت و اعتراض به سیاست‌های جمهوری اسلامی، از سمت خود استعفا داد و به ایالات متحده مهاجرت کرد.


 بخش دوم

شروع برنامه ساعت ۱۵

موقعیت حکومت و جنبش های اجتماعی،رویکردها، راهبردها و سیاست های ما

شرکت کنندگان در میزگرد

منصوره شجاعی، فعال زنان نویسنده  و پژوهشگر جنبش زنان

رضا علیجانی.، فعال سیاسی جمهوریخواه تحول طلب و برنده جایزه روزنامه نگار سال گزارشگران بدون مرز

 بهروز خلیق، کنشگر سیاسی

مزدک لیماکشی: گرداننده  


سخنرانان

مهدیه گلرو، تحلیل گر مسائل سیاسی و به ویژه فعال حقوق زنان ،و حقوق بشر

مریم شیرین سخن،  کنشگر سیاسی و فعال حقوق زنان، کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی‌شریف. موضوع سخنرانی: جنبش زن، زندگی، آزادی و نقش تشکل‌های ایرانی در خارج‌از کشور

تقی رحمانی، فعال سیاسی یکی از چهره‌های برجسته جریان ملی-مذهبی در ایران

زویا سپهری، کنشگر حقوق بشر و فعال زنان در گروه freehuman
موضوع سخنرانی: مشکلات فعالین زن

بهزاد کریمی، فعال سیاسی ایرانی و از چهره‌های برجسته حزب چپ
موضوع سخنرانی: اوضاع سیاسی کشور

حسین موسویان، سیاستمدار و فعال سیاسی ، یکی از چهره‌های برجسته جبهه ملی ایران

فرخ نگهدار، فعال و تحلیل گر سیاسی
موضوع سخنرانی: کلامی با جناح‌های سیاسی کشورم و نکته‌ای با اتحاد جمهوریخواهان ایران

کمال ارس، از اعضای جبهه ملی ایران – اروپا 


پخش مستقیم درکانال یوتیوب E-Jomhouri:

https://www.youtube.com/@ejomhouri911

آدرس اتاق زوم

https://us02web.zoom.us/j/83276101923?pwd=5AwPwMPwKqUabXuVNnY3asY4i4z4yf.1


قطعنامه های پیشنهادی برای همایش دهم اتحاد جمهوری حواهان ایران

October 3, 2024

۱. روندهای سیاسی

بخش اول

سیاستها و عملکردهای جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف، کشور ما را با ابر بحران‌های گوناگونی مواجه ساخته است. این بحران‌های عمیق و درهم تنیده‌ عرصه‌های حیات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی کشور را دربر گرفته‌اند. برخی از آثار این بحرانها عبارتند از: بیکاری، فقر گسترده، تعمیق شکاف طبقاتی و سقوط فاحش سطح معیشت مردم؛ تنش در مناسبات با بسیاری از کشورها، بویژه کشورهای غربی؛ شکافهای فعال اجتماعی و فرهنگی؛ تبعیض جنسیتی، مذهبی و اتنیکی؛ سرکوب سیاسی و نقض فاحش حقوق بشر؛ تخریب گسترده محیط زیست.

این بحران ها شرایط فاجعه‌باری بر ایران حاکم کرده و موجب نارضایتی اکثریت قاطعی از شهروندان کشور شده است که به مناسبت‌های مختلف و اشکال گوناگون همچون اعتراضات و اعتصابات صنفی، اعتراضات خیابانی، نافرمانی مدنی و عدم شرکت در نمایش های انتخاباتی ابراز می‌شوند. حکومت به جای پاسخگویی به خواسته‌های بحق مردم، تاکنون تلاش کرده تا با توسل به سرکوب و کشتار گسترده، بقای خود را تضمین کند.

جنبش «زن زندگی آزادی» در سال ۱۴۰۱، نقطه عطف تاریخی مهمی در حیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران بود. این جنبش که در اعتراض به قتل مهسا-ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد و در اعتراض به پوشش اجباری در جمهوری اسلامی و بر متن مبارزات تاریخی زنان ایران برای رفع تبعیض و کسب حقوق برابر شکل گرفته بود، با حضور گسترده زنان در صفوف اول آن، از یکسو شهامت مدنی و روح مقاومت را در گسترده ترین گروه های اجتماعی در برابر استبداد دینی حاکم دمید و از سوی دیگر شکاف های سیاسی موجود درون حکومت را بیش از پیش تشدید نمود.

نتایج و دستاوردهای این جنبش به همراه وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی کشور، افزایش نارضایتی‌ها و گسترش اعتراضات صنفی مردم، سیاست خالص سازی نظام اسلامی را به شکست کشاند و دستگاه رهبری حکومت را مجبور کرد تا در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری بعد از مرگ ابراهیم رییسی، سیاست جدیدی را در پیش گیرد.

چینش نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم و برونداد آن نشان میدهد که دستگاه رهبری حکومت قصد دارد همچون گذشته با حفظ اهرم‌های اصلی تصمیم‌گیری و حکمرانی را تحت کنترل خود نگه داشته و از طریق سهیم کردن جناح هایی از اصلاح‌طلبان در کنار اصولگرایان در دولت جدید، دست به انجام اصلاحات معینی در برخی سیاست های حکومت بزند.

با توجه به شرایط سیاسی جدید در کشور، اتحاد جمهوری‌خواهان ایران، ارزیابی خود را از این شرایط و  اوضاع جاری کشور در عرصه‌های مختلف و موضع خود در قبال آنها را ارائه می‌کند.

۱. بحران های کشور

بحران‌‌های متعدد و درهم تنیده در کشور، محصول سیاستهای مخرب اقتصادی، ناترازی‌ ها در حوزه های مختلف، فقدان برنامه کلان و جامع جهت حفظ محیط زیست، سیاست خارجی نامتوازن و ماجراجویانه، تبعیض و فشار در عرصه های اجتماعی و فرهنگی، انسداد سیاسی است.

به باور اتحاد جمهوری‌خواهان ایران و با توجه به ابعاد و عمق بحران های کشور، قدم اول در مواجهه با آنها، درک شرایط خطیر کنونی و اتخاذ تدابیر و تمهیداتی در حد و اندازه این بحرانها است. اصلاحات قطره چکانی و محدود ضمن حفظ اساس سیاست های چند دهه گذشته حاکمیت، کارایی ندارد و راه حل‌های موضعی و مجزا نیز به نتیجه نمی‌رسند. حل بحران های موجود تنها با اتکاء به سیاستی جامع‌نگرانه‌ که مسائل کشور را به مثابه یک کل بهم پیوسته در نظر می گیرد و از این منظر سیاست گذاری می کند، امکان پذیر است. اتحاد جمهوریخواهان ایران خواهان چنین رویکردی است.

۲. ابر بحران اقتصادی و ناترازی مالی

سیاست های مخرب و غیر واقع بینانه داخلی و خارجی جمهوری اسلامی، باعث و بانی ابر بحران اقتصادی و ناترازی مالی کشور است. به دلیل اجرای «اقتصاد مقاومتی» و تحریم‌های گسترده اقتصادی که به میزان قابل توجهی پیامد سیاست خارجی حکومت است، ایران از چرخه اقتصاد جهانی دور افتاده است. رواج حامی‌پروری و شیوع رانت خواری همزاد آن همراه با سلطه ارگان های مذهبی و امنیتی – نظامی بر بنگاه های اقتصادی کشور، که پاسخگو نیستند، اقتصاد ایران را زمین گیر کرده است. علاوه بر این، عدم عضویت ایران در «گروه ویژه اقدام مالی» (اف‌ای‌تی‌اف) عملاً فعالیت اقتصادی کشور را مختل کرده است. نتیجه این رویکردها رکود اقتصادی، و فساد ساختاری، بیکاری، فقر، افزایش نرخ تورم، سقوط سرسام‌آور سطح معیشت مردم و تعمیق شکاف طبقاتی در سطح جامعه بوده است.

به باور اتحاد جمهوری‌خواهان ایران، کشور ما نیازمند آنچنان سیاست هایی است که به انزوای ایران از اقتصاد جهانی خاتمه دهد، دست ارگان های مذهبی و امنیتی-نظامی را از عرصه اقتصادی کوتاه کند، ریشه مافیاهای گوناگون اقتصادی را بخشکاند و به پدیده رانت خواری پایان دهد. برای موفقیت چنین سیاست‌هایی، پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف و اتخاذ روشی شفاف در زمینه تراکنش‌های مالی ضروری است. در این زمینه، تعدیل ناترازی عظیم مالی دولت بدون سرشکن کردن هزینه‌های سنگین آن بر دوش اقشار کم و میان درآمد درآمد، حائز اهمیتی خاص است.

۳. شکاف های اجتماعی-فرهنگی و بی اعتمادی مردم

ابر بحران اقتصادی، تبعیضات در همه سطوح، محدودیت ها و فشارها در عرصه فرهنگی، هنری و سیاسی، سرکوب اعتراضات و اعمال فشار بر منتقدان حکومت و فعالین اجتماعی و مدنی منجر به بی اعتمادی عمومی اکثریت مردم به حکومت و ایجاد شکاف های اجتماعی و فرهنگی شده است. یکی از نتایج مخرب این بی اعتمادی، ناامیدی از آینده و مهاجرت هزاران تن از هموطنان ما، بویژه تحصیل کردگان و افراد متخصص، به  قصد زندگی و کار در دیگر کشورها است، روندی که سالانه شتاب بیشتری می گیرد.

مردم خواستار تغییرات بنیادین در شیوه حکمرانی و ساختارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور هستند. کاهش بی اعتمادی و نارضایتی مردم و ایجاد رابطه با آنها در جهت ترمیم شکافهای اجتماعی – فرهنگی، تنها با همراه شدن با خواسته‌های آنان برای تغییر و انجام اقداماتی مشخص در راستای پاسخگویی به این خواسته ها، امکان پذیر است. اتحاد جمهوریخواهان ایران کماکان از مطالبات مردم در این زمینه‌ها و مبارزاتشان در جهت تحقق آنها، پشتیبانی میکند.

۴. تشکل های صنفی و نهادهای مدنی

سازمان های مستقل مردم نهاد همچون تشکل های صنفی و نهادهای مدنی یکی از مهمترین ابزارها برای بیان عمومی مطالبات شهروندی و از ملزومات یک جامعه آزاد است. ساختن یک جامعه با ثبات و پویا در گرو نهادینه شدن اینگونه سازمانها است. جمهوری اسلامی همواره با تشکل های صنفی و نهادهای مدنی برخورد امنیتی داشته و موجب تضعیف این سازمانها و جلوگیری از تشکل‌یابی گسترده و کارآمد گروه های اجتماعی و صنوف مختلف مردم شده است. نویسندگان، معلمان، کارگران، پرستاران، فعالان محیط زیست، دانشجویان، اساتید دانشگاه ها، هنرمندان و دیگر گروه های اجتماعی تنها به این دلیل که برای حقوق دموکراتیک صنفی و مدنی خود تلاش می کنند به گونه ای سیستماتیک سرکوب و زندانی می شوند. اتحاد جمهوری خواهان ایران برای تحول دموکراتیک و جلوگیری از در غلطیدن کشور به چرخه خشونت و هرج و مرج، که می تواند به بازتولید استبداد و اقتدارگرایی دیگری بیانجامد، از حق موجودیت و استقلال تشکل های صنفی و نهادهای مدنی و تقویت آنها پشتیبانی کرده و خواهان پایان یافتن برخوردهای امنیتی با آن ها است. اتحاد جمهوری خواهان ایران هم چنین از همبستگی همه تشکل های مدنی پشتیبانی می کند و این امر را لازمه هر نوع تحول دموکراتیک در ایران  می داند. تلاش مشترک همه نیروهای ملی و آزادیخواه ایران برای آزادی فعالان صنفی و مدنی که در زندان های استبداد دینی حاکم بسر می برند ضرورت دارد.

 ۵. دولت پزشکیان

به باور اتحاد جمهوری‌خواهان ایران دولت مسعود پزشکیان برخلاف ادعایی که می شود با دولت «وفاق ملی» فاصله زیادی دارد. نحوه انجام انتخابات ریاست جمهوری، نتیجه آن و ترکیب کابینه دولت، نشانگر آن است که عمق و سرعت اجرای وعده های اصلاحی دولت پزشکیان تابعی از اراده دستگاه رهبری حکومت است و به همین دلیل حتی در صورت تحقق، این اصلاحات بسیار محافظه کارانه و محدود خواهد بود. وعده‌های اعلام شده پاسخ لازم و همه جانبه‌‌ای به ابر بحرانهای کشور ما در عرصه‌های سیاست داخلی و خارجی نمی دهند.

ضمن باور به لزوم راه‌حل‌های همه‌جانبه برای بحرانهای کشور، اتحاد جمهوری‌خواهان ایران از هر اقدام دولت مسعود پزشکیان که بتواند باعث بهبود معنادار در شرایط زندگی مردم شده، به گشایش فضا و امکانات جهت طرح مطالبات جامعه کمک کند، روابط ایران با کشورهای دیگر را بهبود دهد و باعث دور شدن خطر جنگ از ایران شود، استقبال می کند. به باور ما، هرگونه عقب نشینی حکومت در این عرصه‌ها، پیروزی برای جنبش آزادیخواهانه مردم ایران است و استقبال از عقب نشینی ها می تواند در خدمت تقویت اراده اجتماعی در راستای به عقب راندن بیشتر حکومت نقش آفرینی کند.* 

هدف راهبردی اتحاد جمهوری‌خواهان ایران گذار از جمهوری اسلامی از راه های خشونت پرهیز به جمهوری سکولار دموکراتیک و ایجاد تغییرات بنیادی در ساختار حقوقی و حقیقی کشور است که امکان دستیابی به آزادی و دموکراسی در ایران و حل بحران های موجود کشور را فراهم می کند. ما برپایه این راهبرد، سیاست های خود در قبال دولت مسعود پزشکیان را تنظیم می کنیم.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* پیشنهاد یدی قربانی

ضمن باور به لزوم راه‌حل‌های همه‌جانبه برای بحرانهای کشور، اتحاد جمهوری‌خواهان ایران از هر اقدام دولت مسعود پزشکیان که بتواند باعث بهبود معنادار در شرایط زندگی مردم شده، به گشایش فضا و امکانات جهت طرح مطالبات جامعه کمک کند، روابط ایران با کشورهای دیگر را بهبود دهد و باعث دور شدن خطر جنگ از ایران شود،استقبال می کند. در رویکردهای خود مورد توجه قرار خواهد داد. به باور ما، هرگونه عقب نشینی حکومت در این عرصه‌ها، پیروزی برای جنبش آزادیخواهانه مردم ایران است و استقبال از عقب نشینی ها می تواند در خدمت تقویت اراده اجتماعی در راستای به عقب راندن بیشتر حکومت نقش آفرینی کند.

( کلماتی که رویش خط کشیده شده به معنی حذف و پررنگ به معنی افزودن است)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بخش دوم

جمهوری اسلامی از ابتدای حیاتش تا به امروز، سیاست خارجی ایدئولوژیک و ماجراجویانه با هدف  صدور انقلاب اتخاذ کرده و پیش برده است. سیاست موسوم به «نه شرقی نه غربی»، در دهه های گذشته به «سیاست راهبردی نگاه به شرق» فرا روییده و ایران وارد یک مدار دشمنی با جهان غرب، بویژه ایالات متحده آمریکا گردیده است. علاوه بر آن، حکومت ایران نابودی اسرائیل را نیز به عنوان یکی از اهداف خود تعریف کرده برای تحقق آن نیروهای نیابتی را تشکیل داده است.

جمهوری اسلامی با حمایت از نیروهای نیابتی، یا اعزام مستشاران نظامی به برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه، سیاست مداخله جویانه و تنش‌‌زا پیش برده است. پیشبرد این سیاست‌ها، موقعیت ایران را برای انعقاد قراردادهای اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها و شرکت در طرحهای توسعه میان کشوری، بشدت تضعیف کرده و کشور را در معرض شدیدترین فشارهای سیاسی و تحریمهای فلج کننده اقتصادی قرار داده است که باعث گسترش فقر و سقوط فاحش سطح معیشت مردم ایران شده است.‌

برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در تحریم‌ها علیه ایران نقشی محوری دارد. تنشی که این موضوع در مناسبات بین‌المللی ایران ایجاد کرده، عملا بر روی همه امور سیاسی، دیپلماتیک، امنیتی و به‌ویژه اقتصادی و تجاری کشور سایه سنگینی انداخته‌ و معیشت مردم، منافع ملی کشور و امنیت آن را به گروگان گرفته است. صدماتی که تحریم‌های هسته‌ای تاکنون بر اقتصاد ایران وارد کرده‌اند بالغ بر صدها میلیارد دلار است.

با تشدید بحران در خاورمیانه بعد از ۷ اکتبر،‌ این منطقه در آستانه یک جنگ تمام عیار ایستاده است و به دلیل سیاستی که جمهوری اسلامی در منطقه در پیش گرفته، پای ایران را به جنگ منطقه ای کشانده است. این جنگ میتواند به تخریب گسترده کشور ما، کشتار مردم و نابودی سرمایه‌های معنوی و مادی ایران منجر شود. تشدید درگیری ها در لبنان که با ترور حسن نصرالله رهبر گروه حزب‌الله به اوج خود رسیده و پرتاب موشک به اسرائیل توسط جمهوری اسلامی لحظات سرنوشت‌ساز در این روند است که با رفتار نابخردانه هر دو طرف، می تواند سایه شوم یک جنگ فراگیر را بر سر ایران و منطقه بیاندازد.

تنها راه خاتمه دادن به فشارهای سیاسی و اقتصادی بر ایران و رفع خطر جنگ از سر آن، پایان دادن به سیاست خارجی کنونی حکومت و اتخاذ یک سیاست متوازن در روابط بین‌المللی است. بدون چنین تغییری، خطر جنگ دائماً بر سر کشور ما سنگینی خواهد کرد، مشکلات اقتصادی کشور افزوده شده و اوضاع فلاکت بار معیشتی مردم بدتر خواهد شد.

با در نظر گرفتن موضوعات گفته شده، به باور اتحاد جمهوری‌خواهان ایران:

  1. ایران نیاز مبرم به اتخاذ آنچنان سیاست خارجی دارد که در خدمت منافع و امنیت ملی کشور  و تأمین نیازهای حیاتی مردم باشد.  تنها چنین سیاستی قادر است رابطه برابر حقوق  ایران با همه کشورهای جهان را تضمین کرده و پایه استواری جهت تحکیم صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز در منطقه ایجاد کند.
  2. در چارچوب چنین سیاستی، باید رویکرد غرب‌ستیزانه حکومت پایان یابد، با ایالات متحده آمریکا روابط سیاسی برقرار شود و مشکلات فیمابینی از طریق گفتگوهای مستقیم میان دو کشور حل و فصل شوند.
  3. علاوه بر این، سیاست خارجی کشور باید فعالانه مروج گسترش همکاری‌های تفاهم‌آمیز و مبتنی بر حسن همجواری با همه دولتهای همسایه در زمینه‌های امنیتی و توسعه اقتصادی باشد. هدف این همکاریها تحکیم و گسترش صلح و ثبات در منطقه است. در این چارچوب سیاست دشمنی با اسرائیل خاتمه می یابد، و در زمینه مساله فلسطین در هماهنگی با سازمان ملل متحد و مطابق قطعنامه‌های آن عمل می‌شود.
  4. بر اساس نرم های پذیرفته شده بین‌المللی باید به دخالت حکومت ایران در کشورهای دیگر از طریق سازماندهی و تامین مالی نیروهای نیابتی خاتمه داده شود.
  5. جهت رفع تنش در زمینه برنامه هسته‌ای ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید امکان یابد تا استفاده غیر نظامی ایران از این تکنولوژی را راستی آزمایی کند و بدینوسیله تحریمهای گسترده و کمرشکن علیه کشور ما لغو شوند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۲. گفتگو، هم آهنگی، همکاری و شکل دهی ثقل نیروهای جمهوری خواه

بیست سال قبل اتحاد جمهوری خواهان ایران با تلاش گروهی از شخصیت های سیاسی با دیدگاه ها و گرایش های مختلف سیاسی با هدف تقویت گفتمان جمهوریخواهی، سکولاریسم و دمکراسی و شکل دهی یک تشکل وسیع نیروهای جمهوری خواه که بتواند در روندهای سیاسی کشور نقشی شایسته نیروی اجتماعی سکولار دموکرات داشته باشد، بنیانگذاری شد.. بیش از ۱۰۰۰ نفر از فعالان سیاسی و مدنی بیانیه بنیانگذاری را امضا کردند.

در بیست سال گذشته جمهوری خواهان سکولار دمکرات در شکل دهی، معرفی و اشاعه گفتمان جمهوریخواهی دستآوردهای قابل توجهی داشتند. با وجود نزدیکی ها، همکاری ها و تشکیل بلوک های جمهوری خواه، هنوز شکل گیری ثقل نیروهای جمهوری خواه از مولفه های مختلف آن، تحقق نیافته است.

تجربه بیست سال و نگاهی به شرایط کشور و مواضع و موقعیت نیروهای جمهوری خواه نشان می دهد که شکل دهی یک تشکل فراگیر جمهوری خواهی سکولار دموکرات در آینده نزدیک عملی نیست. در تلاش برای تحقق هدف فوق لازمست در جهت تقویت مناسبات ما بین جریان ها و شخصیت های جمهوری خواه در اشکال و سطوح مختلف هم زمان و به موازات هم کوشید.

۱. تقویت بلوک های جمهوری خواه و شکل دهی ثقل جمهوری خواهی

در چند سال گذشته ۵ حزب و سازمان سیاسی بعد از دوره ای همکاری وارد روند ائتلاف شده و “همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران” را تشکیل دادند. در این ائتلاف جریان های جمهوریخواه، چپ و ملیون ایران شرکت دارند. در راه شکل دهی ثقل جمهوری خواهی، گسترش ائتلاف بگونه ای که هم بتواند دیگر نحله های تاریخی، سیاسی جمهوری خواه را شامل شود و هم طیف وسیع نیروها و شخصیت های جمهوری خواه را جلب نماید، ضرورت دارد.

علاوه بر “همگامی” در سال های گذشته در خارج از کشور نزدیکی های دیگری بین نیروهای جمهوریخواه شکل گرفته است. بلوک دیگری با عنوان “همبستگی فراگیر برای آزادی و برابری در ایران” از ۱۳ جریان اتنیکی، چپ و جمهوری خواه تشکیل شده است. هم چنین طی دو سال گذشته در تعدادی از شهرها در اروپا، استرالیا و امریکا تشکل های جمهوری خواهی شهری ازکنشگران جمهوری خواه تشکیل شده و مدتی است. ۱۰ تشکل جمهوری خواه شهری وارد همکاری با هم شده و برآمدهای مشترکی را پیش می برند. در میان رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی که توسط جمهوری خواهان راه افتاده اند، نیز روند هم گرائی پیش رفته و تشکل هائی در این حوزه به وجود آمده اند.

علیرغم تداوم روند تشکل یابی جمهوری خواهان در چند سال گذشته، هنوز جمهوری خواهان قادر نشده اند به طرحی مشترک که دربرگیرنده مولفه های مختلف جمهوری خواه یعنی نیروهای متشکل، کنشگران سیاسی منفرد جمهوری خواه، تشکل های جمهوری خواه شهری و شبکه های اجتماعی باشد، دست یابند. اتحاد جمهوری خواهان ایران برای ارائه طرح مشترک و تشکیل ثقل نیروهای جمهوری خواه تلاش  خواهد کرد.

شرایط امنیتی حاکم بر کشور مانع در گسترش رابطه مستقیم نیروهای جمهوری خواه  در داخل و خارج کشور بوده است. اتحاد جمهوریخواهان ضمن توجه به این مشکلات، در جهت گسترش مراودات نظری سیاسی، دیالوگ و گفتگو و تقویت همراهی و هم فکری بین نیروهای داخل و خارج کشور خواهد کوشید

۲. همکاری ها

تلاش در جهت گسترش همکاری های دو یا چند جانبه در رابطه با اهداف مشترک مشخص. می تواند مشارکت وسیع ترین نیروهایی را که بدلیل برخی اختلافات سیاسی یا تاریخی هنوز قادر به مشارکت در یک ائتلاف سیاسی واحد نیستند، تامین نماید. همکاری های دو یا چند جانبه می تواند طیف وسیعتری از نیروهای جمهوری خواه را در برگیرد. اتحاد جمهوری خواهان ایران برای تحقق چنین همکاری هایی تلاش می کند.

در این راستا از شکل دهی و تقویت تشکل هایی که وظیفه خود را فعالیت در عرصه معینی تعریف کرده  اند، نظیر تشکل های مدافع حقوق بشر در ایران، تشکل های زنان، تشکل های مدنی استقبال کرد. چنین تشکل هایی می تواند بستر مناسبی برای کار مشترک فعالین و نزدیکی نیروهایی با گرایش های مختلف باشد.

۳. فعالیت های هم آهنگ

اتحاد جمهوری خواهان ایران برای پیشبرد فعالیت هم آهنگ و همسو در عرصه هایی که مواضع مجموعه وسیع نیروهای اپوزیسیون در آن زمینه همسویی دارد، ولی بدلیل عوامل مختلف نیروها آماده همکاری مستقیم با یگدیگر نیستند، تلاش می کند. 

۴. دیالوگ و گفتگو

بحث و گفتگو در گسترده ترین سطح و سازماندهی سمینارها و جلسات بحث و دیالوگ با شرکت صاحب نظران در جهت تبادل نظر و مشاوره در رابطه با مهمترین مسائل نظری، سیاسی و برنامه ای جامعه ایران جهت تقویت مبانی مشترک و هم گرایی در سطوح ذکر شده، جزو برنامه های اتحاد جمهوری خواهان ایران است.

شکل دهی همکاری و همگامی جمهوریخواهان بدون فعالیت موازی در همه سطوح ذکر شده، امکان پذیر نیست.   تجربه نشان داده است که محدود کردن فعالیت به سطوح عالیتری که نیازمند اشتراک برنامه ای و سیاسی وسیع تر و اعتماد متقابل است، به نتیجه نمی رسد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۳. پیرامون بحران زیست بومی

در هنگامه ای که سیاره ما با یک خطر فروپاشی زیست بومی روبرو بوده و بقای انسان مورد تهدید است، بحران زیست بومی در کشور ما هم در دهه های گذشته و به ویژه در سال های اخیر شدت بی سابقه ای پیدا کرده و پایداری سرزمین ایران را زیر سئوال برده است. برابر پژوهش‌ها و آمارهای نهادهای علمی، کشور ما یکی از پرآسیب‌ترین کشورها با حداقل امکانات و اقدامات پیش‌گیرانه برای مقابله با بحران زیست بومی است. بحران زیست بومی وجه فرامرزی دارد و با بحران زیست بومی در سطح جهان، منطقه و همسایگان گره خورده است.  

بحران زیست بومی در کشور ما ابعاد متعددی دارد: بحران کم آبی، خشک سالی، افزایش بی سابقه میزان بهره برداری از چاه‌های عمیق و خالی شدن سفره های زیرزمینی، افزایش مداوم انتشار گازهای گل‌خانه‌ای، آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، آلوده‌سازی رودخانه‌ها، کاربرد مازوت در نیروگاه های حرارتی، استفاده‌ بی‌رویه از فرآورده‌های پتروشیمی از جمله پلاستیک، فرونشست زمین، فرسایش خاک، ریزگردها، تخریب جنگل ها و مراتع،  آتش سوزی وسیع جنگل ها، سدسازی های بی رویه، خشک‌شدن تالاب ها، کوچک‌ترشدن دریاچه ها، شیوه کشاورزی سنتی، مصرف نسنجیده منابع طبیعی، راه اندازی صنایع آب بر در استان های مرکزی، گسترش بی‌رویه صنایع آلاینده، پسآب های صنعتی و شهری، تخریب حیات وحش و مرگ گونه­‌های جانوری و گیاه.

بحران زیست بومی در کشور ما روربروز حدت می یابد، تهدیدها افزایش می یابد و به نقطه بازگشت ناپذیر نزدیک می شود. بحران زیست بومی بر ابعاد تبعیض و بی عدالتی در کشور می افزاید، به کوچ جمعیت از جنوب کشور به شمال کشور می انجامد و زمینه را برای چالش های اجتماعی فراهم می سازد. در پدیدار شدن و تشدید بحران زیست بومی، عوامل طبیعی، مردم، حکومت و تحریم های اقتصادی تقش دارند. ولی عامل مهمتر به سیاست ها و عملکرد جمهوری اسلامی بر می گردد. حفاظت از محیط زیست اولویت حکومت جمهوری اسلامی نیست. این حکومت فاقد برنامه کلان و جامع برای مهار بحران زیست بومی است.  

مهمترین و حادترین جلوه های بحران زیست بومی

ـ فرسایش خاک، فروشست زمین و بیابان زائی

ـ کم آبی و خالی شدن سفره های زیرزمینی

ـ آلودگی هوا و متکی بودن اقتصاد کشور بر عمده ترین عامل آلودگی یعنی سوخت فسیلی

پیش شرط های مهار بحران زیست بومی  

۱. پذیرش ابعاد فاجعه بار بحران زیست بومی در کشور ما و تهدید پایداری سرزمین ایران توسط حکومت و مردم

۲. به رسمیت شناختن محیط زیست سالم به عنوان حق عمومی

۳. تسهیل، امکان سازی و پشتیبانی از سازمان های مردم نهاد (ثمن ها) زیست بومی و عدم دخالت ارگان های اطلاعاتی ـ امنیتی در فعالیت آن ها

۴. بهره گیری از دانش و تخصص کارشناسان و پژوهش گران در حوزه زیست بومی و تجارب سازمان های مردم نهاد

۵. تغییر نگرش نسبت به خودکفائی کشاورزی، کنار گذاشتن دید امنیتی در راه اندازی واحدهای بزرگ تولیدی بجهات جغرافیائی

۶. آموزش حفظ محیط زیست در مدارس و کارهای تبلیغاتی و آموزشی از رسانه ها

۷. فراهم آوردن تسهیلات برای کارهای پژوهشی در حوزه های زیست بومی

۸. برنامه ریزی و مدیریت کارآمد، پایدار و مشارکت دادن مردم برای مهار بحران  زیست بومی

اقدامات برای مهار بحران  زیست بومی

۱. استفاده بهینه از انرژی در مجموعۀ فعالیت‌های اقتصادی، برنامه ریزی برای کاهش مصرف انرژی و کاهش انرژی فسیلی به عنوان سوخت، به کارگیری انرژی های تجدیدپذیر و تکنولوژی‌های جدید در جهت انرژی پاک، گسترش وسائل نقلیه عمومی و جایگزین کردن وسایل تردد بنزینی و گازوئیلی با خودروی های برقی و  کم مصرف

۲. اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از فرسایش خاک و بیان زائی و برنامه ریزی برای بیابان زدائی

۳. کاربست شیوه‌های نوین کشاورزی و تغییر الگوی کشت، جلوگیری از مصرف بی‌رویه ذخایر زیرزمینی آب، خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها

۴. اجرای سند مصوب هوای پاک که توسط کارشناسان تهیه شده است.

۵. جلوگیری از تخریب جنگل ها و مراتع و آتش سوزی جنگل ها

۶. گسترش سیستم بازیافت با استفاده از تکنولوژی‌های نوین

۷. تغییر الگوی مصرف

۸. جلوگیری از سدسازی های بی رویه و ساخت و سازهای غیرقانونی

۹. مبارزه با رانت خواران زمین

۱۰. گسترش همکاری های منطقه ای و بین المللی در حوزه محیط زیست

الویت ها برای مهار بحران زیست بومی

موارد ۱، ۲، ۳ و۴ از موارد دهگانه، از اولویت برخوردارند.  

پیشبرد برنامه های مزبور، مستلزم قانون گذاری و اجرای قوانین، مدیریت سالم، متخصص و باتجربه، مشارکت مردم، سرمایه گذاری و اخذ تکنولوژی های پیش رفته است. تأمین سرمایه و تکنولوژی های پیشرفته با اتخاد سیاست های تنش زا در مناسبات جهانی و کشورهای منطقه و فاصله گیری از سیاست خارجی توسعه طلبانه و فراهم آوردن شرایط مساعد برای رفع تحریم های اقتصادی، امکان پذیر است.

https://akhbar-rooz.com/?p=252158 لينک کوتاه

1 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x