شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

آمریکا از حمله اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران حمایت نخواهد کرد

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز چهارشنبه اعلام کرد از حمله اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران در پاسخ به حمله موشکی این کشور حمایت نخواهد کرد و از اسرائیل خواست تا به شکل “متناسب” با دشمن منطقه‌ای خود رفتار کند.

بایدن یک روز پس از آن سخن می‌گفت که ایران بیش از ۱۸۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد. پیش از این، او این عملیات را “بی‌اثر” توصیف کرده بود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، وعده داده که ایران تاوان این حمله را خواهد داد.

بایدن در گفت‌وگو با خبرنگاران پیش از سوار شدن به هواپیمای ریاست جمهوری گفت: “ما با اسرائیلی‌ها درباره آنچه قصد انجامش را دارند، گفتگو خواهیم کرد، هر هفت کشور گروه هفت موافق هستند که آنها حق پاسخ دارند، اما باید به شکل متناسب پاسخ دهند.”

برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده اند که پاسخ اسرائیل ممکن است شدیدتر از زمانی باشد که ایران در ماه آوریل موشک‌ها و پهپادهایی را به سمت اسرائیل شلیک کرد. گفته می شود اسرائیل ممکن است تاسیسات هسته‌ای یا نفتی ایران را هدف قرار دهد. برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که آمریکا تلاش خواهد کرد تا واکنش اسرائیل را مهار کند و از وقوع جنگی منطقه‌ای جلوگیری کند.

هنگامی که از بایدن پرسیده شد که آیا او از حمله اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران که اسرائیل مدت‌ها تهدید به آن کرده است، حمایت می‌کند، پاسخ داد: “پاسخ خیر است.”

بایدن اعلام کرد تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال خواهد شد و گفت به زودی با نتانیاهو صحبت خواهد کرد. او افزود: “بدیهی است که ایران از مسیر خود خارج شده است.”

مقامات اسرائیلی به همتایان آمریکایی خود اطلاع داده‌اند که هنوز اهداف، زمان و شیوه‌های پاسخگویی به حمله موشکی ایران را نهایی نکرده‌اند. به گفته یک منبع در واشنگتن که از این مذاکرات آگاه است، اسرائیل ممکن است فوراً واکنش نشان ندهد. با این حال، احتمالاً اسرائیل برای مدت طولانی منتظر نخواهد ماند زیرا نگران است یک اقدام تلافی‌جویانه اگر با تاخیر انجام شود، اثر بازدارندگی خود را از دست بدهد.

برخلاف واکنش ایالات متحده پس از حمله ایران در ماه آوریل، این بار واشنگتن از اسرائیل نخواسته است از انجام اقدامات تلافی‌جویانه خودداری کند، اما خواستار در نظر گرفتن دقیق پیامدهای احتمالی آن شده است.

حمله موشکی ایران تنش‌ها در منطقه را افزایش داده است. دولت بایدن برای ماه‌ها مذاکرات فشرده‌ای را برای دستیابی به آتش‌بس در جنگ تقریباً یک‌ساله اسرائیل و حماس در غزه رهبری کرده و بارها پیش‌بینی کرده بود که آتش‌بس به زودی حاصل می‌شود.

رویترز در گزارش خود می نویسد: بایدن در روزهای پایانی دوره ریاست‌جمهوری خود با انتقادهای تندی در داخل و خارج از کشور به دلیل حمایت قاطع نظامی از اسرائیل مواجه است. این انتقادها همچنین متوجه کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری، شده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=251973 لينک کوتاه

3.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x