شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

حمله اسرائیل به مرکز بیروت؛ در حملات اسرائیل در جنوب غزه ده‌ها نفر کشته شدند

جنگ در نوار غزه همچنان ادامه دارد و در حالی که توجه به سمت لبنان و ايران جلب شده، اسرائیل به حملات خود علیه حماس ادامه می‌دهد. به گزارش مقامات بهداشتی فلسطین، بیش از 70 نفر در سلسله عملیات‌های زمینی و حملات هوایی ارتش اسرائیل در جنوب غزه کشته شده‌اند. وزارت بهداشت در غزه اعلام کرد در عملیات خان‌یونس که از صبح روز چهارشنبه آغاز شد، حداقل 51 نفر از جمله هفت زن و دوازده کودک جان خود را از دست دادند و 82 نفر دیگر نیز زخمی شدند. در نخستين رويارویی های جدی سربازان اسرائيل و حزب اله در جنوب لبنان 8 سرباز اسرائيلی کشته شدند

ارتش اسرائیل در ساعات ابتدایی روز پنجشنبه ۱۲ مهر، مرکز بیروت پایتخت لبنان را بمباران کرد، که بر اساس آخرین گزارش‌ها، دست‌کم شش کشته در پی داشته است.

به گزارش خبرگزار رویترز، ارتش اسرائیل اعلام کرده یک «حمله هوایی دقیق» انجام داده، اما جزئیات بیشتری از اهداف خود و هویت قربانیان ارائه نداده است.

به گفته یک منبع امنیتی، ساختمانی در محله باشوره در مرکز شهر نزدیک پارلمان هدف قرار گرفته، که نزدیک‌ترین حملات اسرائیل به مراکز دولتی لبنان به شمار می‌رود.

مقامات بهداشتی لبنان تأیید کردند که دست‌کم شش نفر کشته و هفت نفر زخمی شده‌اند.

همزمان در روز پنجشنبه، سه موشک نیز به ضاحیه در حومه جنوبی بیروت برخورد کرد؛ منطقه‌ای که هفته گذشته رهبر حزب‌الله، حسن نصرالله، در انجا کشته شد.

به گفته مقامات امنیتی لبنان، این منطقه روز چهارشنبه بیش از دوازده بار مورد حملات هوایی اسرائیل قرار گرفته بود.

ادامه کشتار در غزه

جنگ در نوار غزه همچنان ادامه دارد و در حالی که توجه به سمت لبنان و ایران جلب شده، اسرائیل به حملات خود در غزه ادامه می‌دهد. به گزارش مقامات بهداشتی فلسطین، بیش از ۷۰ نفر در سلسله عملیات‌های زمینی و حملات هوایی ارتش اسرائیل در جنوب غزه کشته شده‌اند. ۲۳ نفر دیگر از جمله دو کودک، در حملات جداگانه‌ای در سراسر غزه جان خود را از دست دادند

وزارت بهداشت در غزه اعلام کرد در عملیات خان‌یونس که از صبح روز چهارشنبه آغاز شد، حداقل ۵۱ نفر جان خود را از دست دادند و ۸۲ نفر دیگر نیز زخمی شدند. گزارش‌های بیمارستان اروپایی نشان می‌دهد که در میان کشته‌شدگان، هفت زن و ۱۲ کودک که کوچک‌ترین آنها تنها ۲۲ ماه داشت، دیده می شدند.

۲۳ نفر دیگر از جمله دو کودک، در حملات جداگانه‌ای در سراسر غزه جان خود را از دست دادند. بیمارستان‌های محلی این آمار را تایید کرده‌اند.

یکی از سخنگویان بیمارستان ناصر در باره کشتارهای اخیر در غزه گفت: “دیروز، ارتش اسرائیل یک عملیات زمینی ناگهانی در مناطق شرقی خان‌یونس آغاز کرد. این مناطق با بمباران هوایی بسیار شدیدی مورد حمله قرار گرفتند… شهدا و زخمی‌ها به بیمارستان اروپایی منتقل شدند.”

ساکنان منطقه می‌گویند هواپیماهای اسرائیلی حملات هوایی سنگینی انجام داده‌اند و نیروهای زمینی آن نیز به سه محله در خان‌یونس هجوم برده‌اند. محمود الرزد، یکی از اهالی این منطقه گفته است چهار نفر از بستگانش در این حملات کشته شده‌اند. وی از شدت ویرانی‌ها خبر داد و گفت امدادگران در رسیدن به خانه‌های تخریب شده دچار مشکل شده‌اند.

او افزود: “انفجارها و بمباران‌ها بسیار شدید بود. بسیاری از افراد زیر آوار هستند و هیچ‌کس نمی‌تواند آنها را نجات دهد.”

مجید قدیح، یک خبرنگار ۴۴ ساله ساکن خُزاعه در شرق خان‌یونس، نیز از شدت بمباران‌ها گفت: “ما نتوانستیم تمام شب بخوابیم. من کنار بچه‌هایم ماندم تا به آنها احساس امنیت بدهم، اما بمباران بسیار شدید بود و قطعات زیادی از ترکش‌ها در نزدیکی خانه ما می‌افتاد. صدای گلوله‌ها هم بسیار بلند بود. من به دروغ به بچه‌هایم می‌گفتم که بمباران از ما دور است، در حالی که در واقعیت بسیار نزدیک بود.”

قدیح همچنین افزود: “بمباران حدود ساعت ۹ شب آغاز شد، اما بیشتر آن در مناطق نزدیک به روستای خزاعه بود… امروز، ارتش از منطقه الفخاری عقب‌نشینی کرد، خدا را شکر که هیچ‌کدام از ما آسیبی ندیدیم.”

اسرائیل در اوایل سال جاری نیز یک حمله طولانی در خان‌یونس انجام داده بود که به ویرانی گسترده‌ای در این شهر که دومین شهر بزرگ غزه است، منجر شد. در طول جنگ، نیروهای اسرائیلی به دفعات به مناطق مختلف غزه بازگشته‌اند، زیرا نیروهای حماس دوباره تجدید قوا کرده‌اند.

ساکنان خان‌یونس از شدت حملات هوایی اسرائیل و عملیات‌های زمینی این کشور خبر داده‌اند. یکی از اهالی محلی گفت که صدای انفجارها به قدری شدید بوده که ساختمان‌ها به لرزه درآمده‌اند. او افزود: “ما تلاش کردیم به زیرزمین پناه ببریم، اما حتی آنجا هم امن نبود. خیلی‌ها زیر آوار مانده‌اند و صدای ناله‌هایشان شنیده می‌شود.”

امدادگران محلی نیز با مشکلات زیادی در عملیات نجات مواجه بوده‌اند. به گفته آنها، تعداد زیادی از خانه‌ها به طور کامل تخریب شده‌اند و مسیرها برای عبور و رسیدن به مناطق حادثه‌دیده به شدت آسیب دیده‌اند. “ما نیاز به تجهیزات سنگین داریم تا بتوانیم آوارها را برداریم، اما شرایط این اجازه را نمی‌دهد. بمباران همچنان ادامه دارد.”

بیمارستان‌های نوار غزه در شرایط بحرانی قرار دارند. بیمارستان اروپایی که یکی از بزرگترین مراکز درمانی در جنوب غزه است، اعلام کرده که با کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی مواجه است. پزشکان این بیمارستان گفته‌اند که بسیاری از مجروحان در وضعیت وخیمی قرار دارند و نیاز به عمل‌های جراحی فوری دارند، اما امکانات لازم برای درمان آنها موجود نیست.

یکی از پزشکان در بیمارستان ناصر نیز از وضعیت دشوار درمان مجروحان خبر داد و گفت: “ما هر روز با تعداد زیادی از مجروحان مواجه هستیم. بسیاری از آنها در اثر بمباران‌های هوایی به شدت آسیب دیده‌اند و وضعیت‌شان بحرانی است. ما نیاز به تجهیزات پزشکی بیشتر و کمک‌های انسانی داریم.”

بر اساس گزارش مقامات بهداشتی محلی، عملیات تلافی‌جویانه اسرائیل تاکنون به مرگ بیش از ۴۱,۰۰۰ فلسطینی انجامیده است. این مقامات اطلاعاتی درباره تعداد جنگجویان کشته‌شده ارائه نداده‌اند، اما گفته‌اند که بیش از نیمی از کشته‌شدگان زنان و کودکان هستند. ارتش اسرائیل اعلام کرده است که بیش از ۱۷,۰۰۰ شبه‌نظامی را کشته است، اما شواهدی در این باره ارائه نداده است.

پس از حملات موشکی ایران به اسرائیل، نگرانی‌ها از تشدید درگیری‌ها در منطقه افزایش یافته است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این اقدامات ممکن است منجر به گسترش جنگ در سطح منطقه‌ای شود، به ویژه با توجه به نقش‌های حیاتی که لبنان و ایران در این درگیری‌ها ایفا می‌کنند.

در پاسخ به این حملات، ارتش اسرائیل اعلام کرده است که تمامی اهداف مرتبط با حماس و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی را مورد هدف قرار خواهد داد. در همین حال، ایران و حزب‌الله نیز تهدید کرده‌اند که در صورت ادامه حملات، پاسخ‌های شدیدتری خواهند داد.

تشدید درگیری‌ها در غزه و منطقه واکنش‌های متعددی را در سطح بین‌المللی به دنبال داشته است. سازمان ملل متحد خواستار خویشتنداری طرفین و جلوگیری از تلفات غیرنظامیان شده است. اتحادیه اروپا نیز بر لزوم مذاکره و راه‌حل‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران تأکید کرده است.

در همین حال، سازمان‌های حقوق بشری از وضعیت وخیم انسانی در نوار غزه خبر داده‌اند. به گفته آنها، هزاران نفر از مردم در شرایط بحرانی به سر می‌برند و نیاز فوری به کمک‌های انسانی دارند.

جنگ در لبنان؛ هشت سرباز اسرائیلی کشته شدند

درگیری‌های شدید در مناطق مرزی لبنان و اسرائیل به کشته شدن هشت سرباز اسرائیلی و زخمی شدن تعدادی دیگر منجر شده است. این درگیری‌ها چند روز پس از آن رخ داد که اسرائیل یک عملیات زمینی را که می گوید «محدود» است در خاک لبنان آغاز کرد.

در میان کشته شدگان اسرائیلی یک افسر نیز وجود دارد. شش سرباز در یک درگیری با نیروهای حزب‌الله در روستایی در شمال جامعه مرزی “مسگاو عم” اسرائیل کشته شدند. دو سرباز دیگر از تیپ “گولانی” نیز در یک حادثه جداگانه جان خود را از دست دادند.

حزب‌الله همچنین ادعا کرده سه تانک مرکاوای اسرائیلی را با موشک‌های هدایت‌شونده در شهر مرزی “مارون‌الرّاس” منهدم کرده است.

روزنامه گاردین می نویسد: به نظر می رسد این درگیری‌ها اولین برخوردهای مهم بین نیروهای دفاعی اسرائیل و حزب‌الله از زمانی است که اسرائیل اعلام کرد وارد مناطقی در لبنان شده است.

حدود یک ساعت پیش از اعلام کشته‌شدن این سربازان، نیروهای دفاعی اسرائیل گفتند که سربازان از تیپ زرهی ۳۶ نیز وارد عملیات در لبنان شده‌اند و به نیروهای تیپ ۹۸ پیوسته‌اند که پیش‌تر در منطقه مرزی فعالیت می‌کردند.

تعداد نسبتاً بالای تلفات در زمان کوتاهی در روز چهارشنبه، نشان‌دهنده سختی جنگ در روستاهای مرزی جنوب لبنان است. این مسئله خاطرات چالش هایی را که اسرائیل در سال ۲۰۰۶ در جنگ دوم لبنان با آن مواجه شد، زنده می‌کند.

هر چند اسرائیل مقامات ارشد حزب‌الله، از جمله دبیر کل آن، “حسن نصرالله”، و شبکه‌های فرماندهی و ارتباطی این گروه را از بین برده است، اما اکنون سربازان اسرائیلی با حزب‌الله در روستاهای جنوبی لبنان مواجه هستند. حزب‌الله در این مناطق سال‌ها تجربه فعالیت داشته و در مواضعی به خوبی آماده‌شده مستقر است، جایی که گروه‌های کوچک جنگجویان قادر به فعالیت مستقل هستند.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند پس از آنکه ارتش هزاران نیروی اضافی و تجهیزات توپخانه‌ای را به مرز اعزام کرد؛ یگان‌های پیاده‌نظام و تانک‌ها در جنوب لبنان در حال انجام عملیات هستند.

ارتش لبنان اعلام کرده که نیروهای اسرائیلی تا ۴۰۰ متر به داخل خاک لبنان پیشروی کرده و پس از مدتی کوتاه عقب‌نشینی کرده‌اند. این اولین تایید ارتش لبنان از ورود نیروهای اسرائیلی به خاک این کشور است.

ارتش اسرائیل به ساکنان حدود ۵۰ روستا و شهر توصیه کرده است که به سمت شمال رودخانه “اوالی” در حدود ۳۷ مایل (۶۰ کیلومتر) از مرز و بسیار دورتر از لبه شمالی منطقه‌ای که سازمان ملل آن را به عنوان یک منطقه حائل بین اسرائیل و حزب‌الله اعلام کرده، بروند. صدها هزار نفر از مردم لبنان تاکنون خانه‌های خود را به دلیل شدت گرفتن درگیری‌ها ترک کرده‌اند.

در حالی که اسرائیل به عملیات زمینی و هوایی خود در مناطق جنوبی لبنان ادامه می‌دهد، حزب‌الله نیز با استفاده از تجربه‌های خود در درگیری‌های گذشته، به خصوص جنگ سال ۲۰۰۶، حملات خود را افزایش داده است. بسیاری از نقاط جنوب لبنان به مناطق درگیری تبدیل شده و این گروه از موشک‌های هدایت‌شونده و تله‌های انفجاری استفاده می‌کند تا توان رزمی ارتش اسرائیل را کاهش دهد.

در مقابل، اسرائیل با گسترش عملیات‌ نظامی خود در مناطق مختلف لبنان، تلاش می‌کند تا از نفوذ حزب‌الله در مناطق مرزی بکاهد. با اعزام هزاران نیروی تازه‌نفس به مرز و استفاده از تجهیزات سنگین زرهی و توپخانه‌ای، ارتش اسرائیل در حال تقویت مواضع خود در مناطق مرزی است.

هزاران نفر از مردم لبنان به دلیل شدت گرفتن درگیری‌ها در مناطق مرزی مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. گزارش‌های محلی حاکی از آن است که شرایط انسانی در این مناطق بسیار وخیم است. اردوگاه‌های موقت که برای پناهندگان در مناطق شمالی لبنان برپا شده‌اند، به شدت با کمبود امکانات اولیه مانند آب، غذا، و دارو مواجه هستند.

یکی از ساکنان مناطق مرزی در این باره گفت: “ما با ترس و اضطراب زندگی می‌کنیم. هر لحظه ممکن است بمباران‌ها آغاز شود. مردم نمی‌دانند به کجا پناه ببرند. خانه‌های ما دیگر امن نیستند.”

افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها در مناطق مرزی لبنان با اسرائیل به شدت بر اقتصاد محلی تاثیر گذاشته است. با بسته شدن راه‌های تجاری و کاهش فعالیت‌های اقتصادی، بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک محلی تعطیل شده‌اند. کشاورزان نیز که بخش عمده‌ای از اقتصاد محلی را تشکیل می‌دهند، با خطر از دست دادن محصولات خود به دلیل بمباران‌ها و پیشروی‌های نظامی مواجه هستند.

https://akhbar-rooz.com/?p=251972 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x