جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

جنگ اسرائیل علیه لبنان و “سورپرایز اکتبر” نتانیاهو برای انتخاب رئیس جمهوری بعدی آمریکا – برگردان: سامان

اسرائیل در سال ۲۰۱۶ به انتخاب ترامپ کمک کرد، نه به‌خاطر این که هیلاری کلینتون خدمتگزار وفادار اسرائیل نبود، بلکه به این دلیل که  ولخرجی ترامپ از وعده دادن‌های او پیشی گرفت. حال در سال ۲۰۲۴، ما شاهد سورپرايز اکتبر دیگری به رهبری نتانیاهو هستیم...

راه‌اندازی گسترده کارزار ترور با هدف‌گیری غیرنظامیان در لبنان بخش جدایی‌ناپذیر استراتژی جنگ اسرائیل برای دستیابی به اهداف نظامی تاکتیکی است. حملات اخیر اسرائیل که  در ۱۷ سپتامبر با انفجار پیجر‌ها آغاز شد تاکنون منجر به  کشته و مجروح شدن بیش از ۵۰۰۰ لبنانی گردیده است.

در ۱۱ ماه گذشته، حزب الله لبنان حملات خود را منحصرا محدود به داخل یا نزدیکی پایگاه‌های نظامی اسرائیل، شهرک های «فقط یهودی» در سرتاسر مرزهای لبنان کرد. حمله ی کنونی اسرائیل به لبنان احتمالا برای روز ۱۶ سپتامبر، پیش از انفجار پیجرها برنامه‌ریزی شده بود،  لیکن می‌بایستی  به دلیل هم‌زمانی غیر قابل پیش‌بینی با دیدار آموس هوخ اشتاین فرستاده بایدن به بعد از آن موکول می‌شد. در نتیجه، پروژه اسرائیل ممکن بود، به‌ دلیل سر در گمی یا مشکلات فنی شکست بخورد، و یا باید فعال سازی مجدد پیجرها را برای تاریخ دیگری برنامه‌ریزی می‌کرد.

با توجه به این که نزدیک به یک سال  از آغاز زد و خوردهای مرزی اسرائیل و لبنان می‌گذرد، تشخیص زمان‌بندی جنگ گسترده بنیامین نتانیاهو و چگونگی امکان استفاده از آن برای تاثیر‌گذاری بر انتخابات آمریکا به عنوان بخشی از “سورپرایز اکتبر” October Surprise با هدف کمک به ترامپ مشکل نیست. این امر به ویژه با توجه به اهمیت رای دهندگان غیر متعهد دموکرات و مستقل ضد نسل کشی، در ایالات نوسانی مهم مربوط می‌شود.

غافلگیری یا «سورپرایز اکتبر» در انتخابات آمریکا چیز جدیدی نیست. این اصصلاح زمانی که توسط ویلیام کیسی مدیر ستاد انتخاباتی رونالد ریگان در سال  ۱۹۸۰معرفی شد، به یک اصطلاح عامیانه سیاسی تبدیل گردید. در جریان آن انتخابات، کمپین ریگان متهم به توطئه احتمالی همکاری با جمهوری اسلامی جهت به تاخیر انداختن معامله  برای آزادی گروگان‌های آمریکایی بود، و زمان‌بندی آن به گونه‌ای بود که چشم‌انداز انتخاباتی ریگان را تقویت می‌کرد.

اخیرا، بسیاری ممکن است سورپرایز اکتبر ۲۰۱۶ را، که نقش مهمی در شکست هیلاری کلینتون در رقابت با دونالد ترامپ بازی کرد به یاد بیاورند. در آن زمان، سوءظن‌ها و اتهامات به عنوان منبع ای-میل‌های نشت یافته از دفاتر مرکزی کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون به سوی روسیه نشانه رفت.

بیشتر بحث ها بر روی رابطه بین روسیه و ستاد انتخاباتی ترامپ متمرکز بود. با این حال، شواهدِ مربوط به همکاری ادعایی، دست نیافتنی، و مشروط باقی ماندند و سرانجام نتوانستند مستقیما اتهامی را علیه ترامپ مطرح نمایند. در همین حال یک بازیگر اثبات شده با شواهد ملموس از مداخله-که به دلایلی روشن تا حد زیادی توسط رسانه‌های آمریکا نادیده گرفته شد- بزرگترین دریافت کننده کمک های خارجی آمریکا می باشد: اسرائیل.

مداخله خارجی در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا موضوع تحقیق هشت ماهه تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران ۳۰ خبرگزاری بین‌المللی در یک پروژه مشترک بزرگ از جمله: هاآرتص، گاردین و ابزرور انگلیس، لوموند فرانسه، اشپیگل آلمان، ال پائیس اسپانیا بود. به گزارش گاردین، این پروژه «بازار تجارت جهانی اسرائیل در اطلاعات نادرست با هدف تاثیر بر انتخابات» را افشا کرد که توسط تل حنان، یک عامل سابق نیروهای ویژه اسرائیل اداره می شد.

این “پروژه” دریافت که در حالی که سیاستمداران و آژانس های امنیتی ایالات متحده بر نقش روسیه در مداخله در انتخابات تمرکز داشتند، آنها به راحتی دخالت آشکار و مستند اسرائیل را نادیده گرفتند. علاوه بر این، دخالت گسترده اسرائیل در سورپرایز اکتبر به شدت در گزارش مولر سانسور شد و در گزارش کمیته اطلاعات سنا ذکر نشد.

علاوه بر این، سوگندنامه های FBI مربوط به تحقیقات راجر استون نشان می دهد که یک مسئول اسرائیلی در پیامی در ۹ اوت ۲۰۱۶ به استون می گوید: “راجر- طبق گفته نخست وزیر (نتانیاهو)، ما آخرین شلیک را داریم … ترامپ در سقوط آزاد. سورپرایز اکتبر در راه است!»

سپس در ۱۲ اوت، مدیر اسرائیلی نوشت: “راجر، سلام از اورشلیم… او (ترامپ) شکست خواهد خورد مگر اینکه ما مداخله کنیم.”

ما ممکن است هرگز از گستره کامل طرح اسرائیل با روسیه مطلع نشویم، یا اینکه اسرائیل یک همدست در کمپین کلینتون داشته باشد که در هک کمک کرده است. علیرغم شواهدی که خلاف این را نشان می دهد، روسیه قربانی کاملی برای منحرف کردن توجه از اسرائیل بود.

نقش اسرائیل در انتخابات چنان تعیین کننده شد که در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۶، ترامپ به همراه داماد صیهونیستش، جرد کوشنر با نتانیاهو در پنتهاوس برج ترامپ دیدار کردند. پس از این ملاقات، که حال به‌نظر می‌رسد  شامل یک توافق احتمالی بوده باشد، ترامپ اعلام کرد که اگر انتخاب شود، اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت.

جای تعجب نیست که ۱۲ روز پس از این نشست، ویکی لیکس بیش از ۲۰۰۰ ایمیل خصوصی از ستاد انتخاباتی دموکرات ها منتشر کرد – اقدامی که به گفته بسیاری از ناظران، امیدهای کلینتون برای پیروزی در کاخ سفید را از بین برد.

با یادآوری ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۶، در جولای گذشته نتانیاهو و ترامپ با هم دیدار کردند، این بار در مار- آ- لاگو مجددا ارتباط گرفتند، و احتمالا، ترامپ اقدام دوم II برای سورپرایز اکتبر سال ۲۰۲۴ را ارائه داد.  ضروری است به یاد داشته باشیم که بر اساس تاریخ  ثابت شده گذشته‌، مداخله اسرائیل در انتخابات‌های آمریکا  صرفا حدس و گمان نیست، بلکه تلاش‌های مصمم بی‌وقفه برای فساد سیستم رأی‌دهی آمریکا در همه سطوح است.

بدین منظور در اکثر انتخابات‌های اخیر، یک نهاد دولتی اسرائیلی حدااقل۶۰۰ حساب کاربری جعلی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد که  به‌طور هفتگی حدود ۲۰۰۰ پیام نادرست اطلاعاتی به ۱۲۸ مقام منتخب آمریکا می‌فرستادند. به علاوه،  کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (AIPAC) میلیون‌ها دلار در آخرین انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها برای دستیابی به کرسی‌های دو نماینده کنگره: جمال بومن Jamaal Bowman در نیویورک، و کوری بوش Cori Bush در سنت لوئیز  هزینه کرد.

تا زمانی که تشکیلات سرافکنده ی دموکرات‌‌ها به نادیده گرفتن مداخله اسرائیل در انتخابات آمریکا ادامه می‌دهد، نتانیاهو، یکبار دیگر این تصور خودنمایانه‌اش را که «آمریکا چیزی است که می‌توانید به راحتی در جهت مطلوب حرکت دهید» تایید و تکرار خواهد کرد. به این منظور و به مدت ۱۱ ماه، نتانیاهو، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و  پرزیدنت بایدن را به‌خاطر حماقتشان  بازی داد. هیچکس برای گستاخی نتانیاهو سرزنش نشد بجز  بایدن مطیع که می‌خواست در هر فرصتی دروغ‌ها و اطلاعات نادرست نتانیاهو  را تکرار کند.

بنابر این، جای شگفتی نیست اگر میانجیگری بایدن برای پیشنهاد آتش بس و تبادل زندانیان از طرف نتانیاهو رد و در هماهنگی با کمپین ترامپ پیگیری شود تا بایدن را ناکارآمد و بی اهمیت نشان دهد. اسرائیل در سال ۲۰۱۶ به انتخاب ترامپ کمک کرد، نه به‌خاطر این که هیلاری کلینتون خدمتگزار وفادار اسرائیل نبود، بلکه به این دلیل که  ولخرجی ترامپ از وعده دادن‌های او پیشی گرفت. حال در سال ۲۰۲۴، ما شاهد سورپرایز اکتبر دیگری به رهبری نتانیاهو هستیم، نه به‌خاطر ترس از تفاوت و تغییر در سیاست کامالا هریس از بایدن، اولین رئیس جمهور خود-خوانده صیهونیست، بلکه بیشتر به‌ این دلیل که  نتانیاهو به رابطه بده وبستان تجربه شده و مطمئن خود  با ترامپ اهمیت می‌دهد.

اوج‌گیری حملات بی‌سابقه این هفته اسرائیل  بر علیه لبنان می‌تواند بخشی از تهاجم اسرائیل باشد که منجر به طرح و نقشه گسترده‌تر نتانیاهو برای کشاندن پای آمریکا به جنگ منطقه‌ای دیگر ساخته شده-توسط اسرائیل شود. با انجام این کار، نتانیاهو قصد دارد گفتمان سیاسی در انتخابات آمریکا را به حرکت در آورده، و کاملا هریس معاون رئیس جمهور را   به انتخاب یکی از دو گزینه تلخ وادار کند: در صورت حفظ مواضع ترسوی خود حمایت رای دهندگانی که با نسل‌کشی اسرائیل در غزه مخالفت می‌ورزند ولی هنوز مردد هستند را از دست بدهد، یا اگر جرات کند جنگ‌های بی‌پایان نتانیاهو را زیر سوال ببرد، آنانی را از خود دور می کند که در تلاش برای نسل کشی هستند.

در هر صورت، نتانیاهو آماده است، بدون مجازات، یک سورپرایز اکتبر جدید ارائه دهد که برای نجات دوباره ترامپ از سقوط آزاد، طراحی  شده است. هم‌زمان، نتانیاهو امیدوارست آن‌چه را که ترامپ به عنوان «مردم یهود…از رای دادن به دشمن» از آن یاد می‌کند تحت تأثیر قرار دهد و قدرت خود را برای «بسیار آسان» به حرکت درآوردن آمریکا برای انتخاب رئیس‌جمهور بعدی آمریکا دو چندان کند.

ماخذ:  کاونتر پانچ

https://akhbar-rooz.com/?p=251966 لينک کوتاه

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x