جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

جولیان آسانژ در نخستین سخنرانی خود پس از زندان: من آزادی را به عدالت ترجیح دادم

جولیان آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس در نخستین سخنرانی عمومی خود پس از آزادی از زندان، گفت که اعتراف او به «اتهام‌های جاسوسی ایالات متحده، ضروری بود» زیرا به گفته او، تلاش‌های حقوقی و سیاسی انجام‌شده برای محافظت از آزادی او «کافی» نبود. آسانژ که در جمعی از قانون‌گذاران پارلمان اروپا در استراسبورگ سخنرانی می‌کرد در مورد معامله‌ای که منجر به آزادی او شد، گفت که «من در نهایت، آزادی را به‌جای عدالت غیرقابل تحقق انتخاب کردم.»

این نخستین سخنرانی عمومی جولیان آسانژ، بنیان‌گذار گروه رسانه‌ای افشاگر ویکی‌لیکس پس از آزادی از زندان است که سه‌شنبه ١ اکتبر در کمیته شورای اروپایی، یک نهاد بین‌المللی که برای کنوانسیون حقوق بشر خود شناخته می‌شود، انجام شد.

آسانژ در این کمیته، گفت که «من هنوز آمادگی کامل ندارم تا در مورد آنچه که (در زندان) تحمل کرده‌ام، صحبت کنم. انزوا، تاثیرات خود را گذاشته است و من تلاش می‌کنم تا از آن رها شوم.»

در بزرگترین نقض امنیتی در تاریخ آمریکا، ویکی لیکس در سال ٢٠١٠ صدها هزار سند محرمانه‌ی آمریکا از جنگ این کشور در افغانستان و عراق را افشا کرد که همراه با مجموعه‌ای از تلگراف‌های دیپلماتیک بود.

درپی افشای این سندها، تلاش‌ها برای بازداشت او آغاز شد و آسانژ در سال ٢٠١٠ و به هدف خودداری از اخراج شدن به سوئد، به سفارت اکوادور در لندن پناه برد و مدت هفت سال در آنجا باقی ماند. در ٢٠١٩‬ او را از سفارت اکوادور بیرون کشیدن و سپس به دلیل عدم پرداخت وثیقه به زندان امنیتی بلمارش لندن منتقل کردند.

بنیان‌گذار ۵۳ ساله ویکی‌لیکس پس از دستیابی به یک توافق، در ماه جون سال جاری به آسترالیا برگشت و اینگونه به یک دعوای حقوقی ١۴‬ ساله پایان داد.

آسانژ در نشست امروز خود در کمیته شورای اروپایی، گفت که «در مورد آنچه که اتفاق افتاد، هیچ‌گاهی نشست پرسش و پاسخی برگزار نخواهد شد.»

او در توضیح این مساله گفت که در برابر «اتهامات جاسوسی آمریکا»، او از طرح دوباره این پرونده و دفاع از خود، برای همیشه منع شده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=251863 لينک کوتاه

2.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x