سايت سياسی - خبری چپ - تريبون آزاد

 سرآغاز لرزش های رژیم امامعلی رحمان در تاجیکستان – اردشیر قلندری

دستگیری های دسته جمعی مقامات در کشور

TRT می نویسد در ۲۰ ژوئن ۲۰۲۴، سرویس مطبوعاتی فرمانروای تاجیکستان، امامعلی رحمان، گزارش داد که وی در مجموع ۳۵ لایحه قانون را که «در راستای حفاظت از ارزش‌های واقعی فرهنگ ملی، جلوگیری از خرافات و تعصبات، افراط و تفریط و تبذیر است جهت برگزاری جشن ها و آیین ها، افزایش سطح معنوی و اجتماعی – اقتصادی مردم تاجیکستان و همچنین حمایت از حقوق و آزادی های کودک، آموزش و پرورش کودکان با روحیه انسان دوستی، حب میهن پرستانه، احترام به ارزش های ملی و جهانی امضا کرد.

با این حال، توجه عموم و نه تنها تاجیکستان، با ممنوعیت مندرج در این قوانین مبنی بر «تقلید از فرهنگ بیگانه در پوشش، یعنی پوشیدن لباس بیگانه به نام ستار و حجاب» که رحمان چند ماه پیش اعلان کرده بود، جلب توجه کرد.

همزمان، سرکوب‌هایی در تاجیکستان علیه تعدادی از شخصیت‌های مهم سیاسی صورت گرفته است. منابع رسانه ای از دستگیری و بازجویی حدود ۵۰ تن در این روزها خبر می دهند، از جمله اکبرشو اسکندروف، رئیس سابق شورای عالی تاجیکستان که زمانی سرپرستی ریاست جمهوری تاجیکستان را نیر برعهده داشته است، حمروخون ظریفی وزیر امور خارجه اسبق و سیدجعفر عثمان زاده معاون رئیس جمهور تاجیکستان رهبر سابق حزب دمکرات از جمله دستگیر شدگان می باشند.

رهبر اپوزیسیون مخدین کبیری که در تبعید به سر می برد، در گفتگو با روسلان آیسین، خاطرنشان کرد که بر خلاف سرکوب های قبلی، سرکوب های کنونی قبلاً بر گروهی که رحمان تاکنون بر آن تکیه می کرد – مردم کولیاب – را شامل شده است.

کبیری همچنین به پرسش آیسین مبنی بر اینکه آیا سرکوب‌های کنونی می‌تواند مقدماتی برای انتقال نهایی قدرت از امامعلی رحمان به پسر ارشدش رستم باشد که از سال ۲۰۲۰ رئیس مجلس اعلای مجلس ملی بود، پاسخ مثبت داد.

به نظر او، ممکن است برکناری سعیدجعفر عثمون‌زاده از رهبری حزب دمکرات، که قبل از دستگیری سعیدجعفر عثمون‌زاده بود، نشان‌ میدهد که رحمان می‌ترسید تا نامزد قدرتمندی را کنار خود داشته باشد، که در انتخابات ریاست جمهوری رقیب پسرش شود.  

برپایه این منطق، به گفته کبیری، علت رفتار رحمان تا پایان سال ۲۰۲۴ روشن خواهد شد. اگر تا آن زمان استعفا دهد و پسرش رستم امامعلی را به جای خود برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کند، سرکوب های کنونی مقدمه ای برای این امر بحساب خواهد آمد. در غیر این صورت، مظهر ناامنی فزاینده در محافل امامعلی رحمان خواهند بود که در آینده ممکن است به خانواده او سرایت کند.

با توجه به گفتمان انتقال احتمالی قدرت به رستم امامعلی، باید به اولین حضور عجیب بین المللی او در نشست مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی که در ۳ ژوئن سال جاری در آلماتی برگزار شد، توجه داشت. در حالی که قزاقستان و روسیه به طور علنی درباره موضوع به رسمیت شناختن قدرت طالبان در افغانستان بحث می کنند، رستم امامعلی در سخنرانی خود در نشست فوق آن را تهدیدی برای کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی خواند، این سخنرانی از این جهت حائز اهمیت است که به گفته کبیری، برخی از “رهبران افکار” در تاجیکستان برای رستم امامعلی تصویر سیاستمداری ایجاد کردند که بر خلاف پدرش می‌تواند گفت‌وگو را با آن بخش از جامعه به حاشیه رانده شده، از جمله مذهبی ها که در حال حاضر واقعاً وجود دارد، بازگرداند. با این حال، عملکرد او نشان داد که او خط آشتی ناپذیر پدرش را ادامه خواهد داد. 

حفظ خصلت ضد مذهبی و ستیزه جویانه سکولار دولت تاجیکستان، صرف نظر از اینکه گذار آن رخ دهد یا نه، با ممنوعیت پوشش اسلامی برای زنان و فعالیت های مذهبی برای کودکان نیز مشهود است. در واقع، انتظار چیز دیگری دشوار است، زیرا دولت کنونی زمانی از ترس دینداری مردم تاجیک که در فعالیت های اپوزیسیون تجلی یافته بود و سال ها پیش پدید آمده است، این ترس را در همه اینها حفظ کرده است.

در عین حال، زمینه سیاست خارجی این اقدامات از سوی مقامات تاجیکستان قابل توجه است، یعنی این اقدامات در بحبوحه بحث های داغ در فضای رسانه ای روسیه درباره لزوم ممنوعیت نقاب زنان محجبه در این کشور صورت گرفت. حامیان چنین ممنوعیتی در روسیه اخبار را از تاجیکستان به خوبی دریافت کردند، که به نظر می رسد تقویت آشکار استدلال آنها باشد – آنها می گویند، اگر حجاب در “تاجیکستان مسلمان” حتی ممنوع شده است، پس چه چیزی “روسیه مسیحی” را از آن باز می دارد تا حداقل نقاب را تحریم نکند؟.

همچنین قابل توجه است که این ممنوعیت ها پس از یک بحران کوتاه مدت در روابط روسیه و تاجیکستان ایجاد شد که با دیدار امامعلی رحمان و ولادیمیر پوتین حل گردید. بنابراین، ممکن است یکی دیگر از دریافت کنندگان این ممنوعیت ها، بخشی از تشکیلات روسیه باشد که در پشت کارزارهای «ضد اسلام» در روسیه قرار دارد. بنابراین، به نظر می رسد که دولت رحمان از نظر ایدئولوژیک نزدیک به او روشن می کند که محیطی در تاجیکستان ایجاد خواهد شد که برای تربیت دقیقاً آن دسته از مهاجران کارگری مساعد گردد  که مورد قبول روسیه هستند و تهدیدی برای اسلامی شدن نیستند.

برگردان: اردشیر قلندری

https://akhbar-rooz.com/?p=245165 لينک کوتاه

2.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ئاوارە
ئاوارە
3 ماه قبل

جناب قلندری، نظری بە کشورهای هم زبان تاجیکستان بفرما! سری بە ایران و افغانستان و تاجیکستان بزن! تصمیم بگیر در کدام کشور دوست داری با زن و بچە ات زندگی و کار کنی ؟ ( اگر فقط حق انتخابت بە همین ٣ کشور محدود شدە باشد) !
مردم تاجیک را در معرض تبلیغات ویروس اسلام قرار بدهی، همین سیستم ها را بطور دمکراتیک انتخاب خواهند کرد!
سطح فرهنگ و آگاهی مردم تاجیکستان همین است! زور زیادی نزن! عادلانە نیست موی سگ دیکتاتور امامعلی را هم با طالبان ایران و افغان تاق زد! بنابراین دست از سر مردم تاجیک بردار ! آرزوی ٨٠ میلیون ایران و ٣٠ میلیون افغان داشتن همین امامعلی است! ایرانی ها و افغانها دهها هزار کامنت در پای ویدئوهای امامعلی می گذارند و خودرا فدایش می کنند!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x