سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

الفیه وشلفیه و پیشتازیِ تاریخی! – مسعود نقره کار

برای رفع مشکل جنسی پادشاه نیشابور،”طغان شاه” پسرآلب ارسلان سلجوقی و نوه طغرل سلجوقی، ” حکیم ابوبکر ازرقی شاعر” کتاب مصور” الفیه و شلفیه” را نوشت وبه طغان شاه تقدیم کرد. امید ازرقی این بود که پادشاه را به مجامعت با زنان غنی و تشویق کند. ازرقی هروی بیشتر عمر خود را در هرات گذراند. قصیده‌های ازرقی غالباً در مدح شاهزادگان سلجوقی به ویژه شمس‌الدوله طغان شاه ست.

این کتاب را نخستین کتاب پورنوگرافیک و سکسی فارسی، نخستین کتاب سکس نگار و آموزش آمیزش جنسی یا به اقوالی “هرزه نویسی” یا هرزه نگاری” هم خوانده اند که به نوعی ساخت و بافت داستانی  دارد. در این کتاب حالت‌های آمیزش جنسی با تصویر و نگاره در چهارچوب داستان آمیزش زن و مرد آموزش داده شده‌ است، البته در تصاویری رابطه جنسی حیوان( خرس و..) با زن و یا در تصاویری ناروشن  رابطه دو همجنس هم دیده می شود. “این رساله” را بخشی از نوع نوشته هایی دانسته اند که با عنوان کلی لذت النساء شناخته می شوند “

” الفیه گویا کنایه از آلت تناسلی مرد، قضیب و شلفیه کنایه ازآلت تناسلی زن، فرج است. گروهی نیز الفیه و شلفیه را نام دو زن روسپی دانسته و شلفیه را مادر الفیه گفته‌اند.”

 این کتاب که در دو بخش نوشته شده، بخشی معرفی انواع داروها (مواد مقوی) برای تقویت قوه جنسی یا قوۀ باه، و بخشی توضیح و تصویر انواع مجامعت و مقاربت و تماس جنسی ست. به نظر برخی صاحب نظران اصل کتاب با توجه به سی و چهار تصویر و نوع مینیاتورها و فرم و سبک آن، می تواند هندی باشد. از این کتاب تنها پنجاه وپنج صفحه باقی مانده که اولین بار در نمایشی عمومی در سال ۲۰۰۱ در موزه آرمیتاژ سن پطرزبورگ به نمایش گذاشته شد.

….

کتاب الفیه و شلفیه
 Harvard Mirador Viewer. «Alfiyah and Shalfiyah, late 19th/early 20th century. Majlis Library, Museum and Document Center. Women’s Worlds in Qajar Iran Digital Archive. Middle Eastern Division, Widener Library, Harvard Library»

«الفیه و شلفیه». ویکی پدیا دانشنامه آزاد و دهخدا

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=243695 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

2.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
F Sharifi
F Sharifi
4 ماه قبل

چندی پیش دوستی میگفت جناب نقره کار به همکاری با سلطنت طلب ها علاقه نشان داده !!
امیدوارم که شایعه ای بیش نباشد !

نکته
نکته
4 ماه قبل
پاسخ به  F Sharifi

کجای کاری؟
تنها صاحبان و طرفداران نظام پیشین نیستند که از انقلاب ۵۷ همچون “فتنه ۵۷” سخن می گویند؛ در کنار اینترنشنال و BBC و VOA؛ “چپ” های سابق خط امامی و نادم که در شورای تصمیم و مدیریت گذار..جمع شده اند به نفرین  روزانه ۵۷ی ها و تمجید از سلسله پهلوی و رضا مشغولند

مارتین دیبا
مارتین دیبا
4 ماه قبل

جالب بود . در گذشته یک سری کتابهایی در این زمینه در کتابخانه آستان قدس رضوی موجود بود ( دست نویس) که عنوان هم نداشت. صرفاً در مجموعه کتابهای دست نویس قرار داشت. ( کاملاً گمنام ) و بسیار قدیمی

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x