یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳

رقابت آزاد! پس از واشنگتن، اتحادیه اروپا هم بر واردات خودروهای برقی چینی تعرفه سنگین اعمال کرد

بروکسل روز چهارشنبه اعلام کرد که از این پس تا ۳۸ درصد عوارض گمرکی اضافی بر واردات خودروهای برقی چینی به اتحادیه اروپا اعمال می‌کند. اتحادیه اروپا در عین حال پکن را به عدم پایبندی به قوانین بازار آزاد و فضای رقابتی در حمایت از خودروسازهای چینی متهم می‌کند!

در واکنش به این اقدام بروکسل، پکن بلافاصله با انتشار بیانیه‌ای از سوی وزارت بازرگانی این کشور، «رفتار صرفاً حمایت‌گرایانه» اروپایی‌ها را محکوم کرد. چین هشدار داد که «تمام اقدامات را برای دفاع قاطعانه از حقوق قانونی خود انجام خواهد داد.»

تمامی کشورهای اروپایی بر سر اعمال تعرفه اضافی بر خودروهای برقی چینی هم نظر نیستند. آلمان که روابط اقتصادی عمیقی با چین دارد همره با سوئد و مجارستان تلاش کرد تا از اعمال این تعرفه‌ها امنتاع شود، چرا که از انتقام‌جویی پکن هراس دارد. برعکس، فرانسه و اسپانیا برای اقدامات هدفمند و متناسب اتحادیه اروپا فشار آوردند.

در میان خودروسازان آلمانی، آئودی، بی.ام.و، مرسدس بنز و فولکس واگن که نزدیک به ۴۰ درصد از فروش جهانی خود را در چین تولید می‌کنند، از این موضوع نگران هستند. در مقابل، تولیدکنندگان فرانسوی رنو، پژو و سیتروئن در بزرگترین بازار جهان غایب هستند.

خودروهایی تولیدی در کارخانه‌های چینی تا کنون مشمول تعرفه ۱۰ درصدی اتحادیه اروپا می‌شدند.

بروکسل قصد دارد پس از نزدیک به ۹ ماه بررسی، تعرفه‌های اضافی ۱۷.۴ درصدی را بر خودورهای خودروساز چینی بی.وای.دی، ۲۰ درصدی بر خودروهای جیلی و ۳۸.۱ درصدی را بر خودروهای شرکت صنایع خودروسازی شانگهای (SAIC) اعمال کند.

برای سایر تولیدکنندگان چینی، تعرفه میانگین ۲۱ درصدی بسته به میزان یارانه‌های دولتی که دریافت می‌کنند، اعمال خواهد شد. به گفته مقامات اروپایی اجرای این تعرفه‌ها می‌تواند از کمتر از یک ماه دیگر انجام شود.

از مرسدس تا فراری، اروپا مهد برندهای معتبر خودرو است. این شرکت‌ها در ساخت موتورهای بنزینی و دیزلی پیشرو هستند اما با وجود این، بیم این را دارند که در صورتی که نتوانند در مقابل تنوع و قیمت محصولات چینی رقالت کنند، با تعطیلی کارخانه‌هایشان مواجه شوند.

ایالات متحده آمریکا ماه گذشته میلادی عوارض گمرکی خودروهای برقی چینی را چهار برابر کرد و به ۱۰۰ درصد رساند.

https://akhbar-rooz.com/?p=243605 لينک کوتاه

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x