بسیاری از سیاستمداران مترقی، اندیشمندان و روزنامه نگاران می گویند آلمان به دلیل حمایـت بی رویه ی خود از اسرائیل و «جنون یهودی ستیزی» حاکم بر سیاستمداران آن به سرعت در حال منزوی کردن فرهنگ آلمانی است که روزگاری در عرصه ی جهانی نقش بزرگی داشته است.
روزنامه ی آلماتی تاتس امروز مقاله ای را منتشر کرده است که در مورد اعتراضات دانشجویی در آمریکا است. تاتس رسانه ای است که با جریان مسلط به شدت ضدفلسطینی هم صدا است و هر اعتراض و انتقادی به جنایات اسرائیل را تحت عنوان «یهودی ستیزی» محکوم می کند.
در این مقاله روزنامه ی تاتس جنبش اعتراضی دانشجویی در آمریکا را با این مختصات معرفی کرده است: کسانی که گردان عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس) را فرا می خوانند، شعار می دهند «یهودی برو به جهنم» و «تلآویو را به خاک و خون بکش، ای حماس ما تو را دوست داریم، ما از موشکهایت هم پشتیبانی میکنیم!»
این مقاله را بخوانید.
نگرانیهای چپگرایان در مورد آلمان
بخشهایی از چپ سیاسی به تازگی نگران از دست رفتن وجهه آلمان در جهان شده است. در ایالات متحده و بریتانیا، و البته در جنوب جهانی، گفتگوی آلمانی ضد یهودستیزی را نمیفهمند. گفته میشود آلمان زمانی که جودیت باتلر را به دلیل اظهاراتش که حماس گروه تروریستی نیست بلکه گروه مقاومت است، نظری که او با رجب طیب اردوغان در آن شریک است، مورد انتقاد قرار میدهد؛ خود را منزوی می کند.
آیا در نتیجه باید فرض شود گفتگوی خاورمیانه در نیویورک و لندن الگو قرار گیرد؟ و آیا وقایع هفتهی گذشته در نیویورک، به نظر آن ها که نگران هستند، در مقابل به اصطلاح «تنگنظری گفتگوی» آلمانی است؟
صحبت از درگیریهای دانشگاه کلمبیا در نیویورک است که آنقدر از کنترل خارج شد که دانشگاه تنها به صورت آنلاین به کار خود ادامه داد. در آنجا، فعالان دانشجویی دسترسی دانشجویان یهودی به پردیس را مسدود کردند و بریگادهای قسام، شاخهی نظامی حماس که میخواهد اسرائیل را نابود کند، فرا خواندند.
کمپها برپا شدند، زنجیرههای انسانی تشکیل شد و «جامعه» در برابر صهیونیستها «محافظت» شد. آیا این روشی برای نقد رفتار نظامی اسرائیل در غزه است؟ آیا این نقدی بر دولت راستگرای نتانیاهو است؟ آیا پرواز موشکها به سوی تلآویو که در شعارها آن ها را جشن می گیرند، با خواست آتشبس سازگار است؟ «تلآویو را به خاک و خون بکش، ای حماس ما تو را دوست داریم، ما از موشکهایت هم پشتیبانی میکنیم!»
«یهودی، یهودی، برو به جهنم»
به صورت روزافزونی گفته می شود تفکیک بین صهیونیستها و یهودیان حداقل شرط است برای جدی گرفتن اتهامات مکرری که مظنون به یهودستیزی هستند، و یهودی ستیزی را به این ترتیب تضعیف میکند. اما آیا در مورد کسانی که فریاد می زنند «فلسطین آزاد» تفکیکی انجام میگیرد؟ در نیویورک گفته شد «یهودی، یهودی، برو به جهنم»، گفته شد یهودیان به لهستان برگردند، خاستگاهشان آن جا است. یک ویدیو نشان میدهد چگونه دانشجویان یهودی زیر این فریادها تحت فشار قرار گرفتند.
شخص دیگری که در نیویورک اعتراضات موفقی را رهبری کرده، بازیگر سوزان ساراندون است. رویکرد صلح طلبی و فمینیسم؟ انکار جنایات ۷ اکتبر: «تمام این افسانهها دربارهی بچهها در کوره های آدم سوزی و تجاوزات.»
در همان زمان در لندن: در گاردین، نوهی بزرگ یک ژنرال هیتلر نگران بحث در آلمان از ۷ اکتبر است، او نگران است که «با وجود اینکه ما مدام به گذشتهی نازیها اشاره میکنیم، برخی درسهای مهم» را فراموش کردهایم. آیا نگرانی او در مورد وجود فضای ضدیهودی در دانشگاهها است؟ یا در مورد افزایش تعداد جرایم ضدیهودی؟
خیر، جرایمی که عمو والتر مرتکب شده بود، اکنون باعث احساس ناراحتی و ناخوشایندی میشوند، زیرا آلمان ناخواسته اشتباهاتی را تکرار میکند که «پیشتر انجام شده بودند»، به ویژه آن که «در کنار اسرائیل» ایستاده است. آیا اسرائیلیها نازیهای امروز هستند؟ و نازیها بهتر نازیها را می شناسند؟ «گذشتهی خانوادگی من و آلمان بر دوش من سنگینی میکند. و به همین دلیل است که غزه برای من مهم است»، عنوان متنی که نمادی است برای نوعی پاترنالیسم ضدنژادپرستی مصنوعی پر از وارونگیها و کوریها.
چه اندازه تخفیف
یک سخنرانی از تئودور و. آدورنو با عنوان «برای مقابله با یهودی ستیزی امروز» (۱۹۶۲) وجود دارد که اخیرا توسط نشر سورکمپ منتشر شده است. این بهترین مقالهی آدورنو نیست، و بیشتر در مورد نفرت از یهود از سوی راستها است. در حالی که برخی ممکن است تصور کنند نفرت و تعصب علیه یهودیان تنها مختص گروههای راستگرا است، در واقع، این نوع تعصب و نفرت در میان بسیاری دیگر از افراد و گروهها نیز وجود دارد.
نویسنده این مقاله تانیا مارتینی ستون نویس نشریه ی تاتس است.
آیا به نظر نویسنده این مقاله و یا این خانه خبری حماس تروریست محسوب میشود ؟ در هر صورت چرا؟
چه ملاکهایی برای تروریست خواندن یک گروه دارید ؟