شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

سفر بلینکن به اسرائیل، نتانیاهو به کمتر از جنگ راضی نیست

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه به اسرائيل رفت تا گفت‌وگو پيرامون آینده غزه پس از جنگ را از سر بگيرد؛ نتانياهو در برابر افزايش فشار جهانی برای تشکيل کشور فلسطينی مقاومت می کند؛ نگرانی از گسترش جنگ به ساير کشورهای منطقه بيشتر شده است؛ مقامات سازمان های امدادی همچنان از وضعيت غيرانسانی در غزه انتقاد می کنند
اتوموبیل حاوی وسام طویل، فرمانده ارشد حزب‌الله پس از حمله ی اسرائیل. او روز دوشنبه در جنوب لبنان کشته شد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه به اسرائیل رفت تا گفت‌وگو پیرامون آینده غزه پس از جنگ را از سر بگیرد؛ نتانیاهو در برابر افزایش فشار جهانی برای تشکیل کشور فلسطینی مقاومت می کند؛ نگرانی از گسترش جنگ به سایر کشورهای منطقه بیشتر شده است؛ مقامات سازمان های امدادی همچنان از وضعیت غیرانسانی در غزه انتقاد می کنند

سفر آنتونی بلینکن به اسرائیل

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه به اسرائیل رفت تا گفت‌وگو پیرامون آینده غزه پس از جنگ را از سر بگیرد. ورود او به اسرائیل همزمان با ادامه ی حملات ارتش اسرائیل به غزه صورت گرفت. بمباران‌ها و جنگ‌های شدید اردوگاه‌های آوارگان را می لرزاند و فلسطینی‌ها را برای یافتن امنیت به هیچ نتیجه ای نمی رسند و تلاش‌های گروه‌های امدادی برای کمک به مردم با مشکل روزافزونی همراه است.
مطابق گزارش ها بلینکن تعهداتی از چهار کشور عرب و ترکیه برای کمک به بازسازی غزه پس از جنگ دریافت کرده است. تعهداتی که آن ها تمایلی به پذیرش آن قبل از توقف جنگ نداشتند.
ایالات متحده و اسرائیل در مورد چگونگی اداره غزه در صورت شکست حاکمان فعلی حماس عمیقاً اختلاف نظر دارند. مقامات آمریکایی خواستار حاکمیت فلسطین در غزه و کرانه غربی و مذاکرات برای از سرگیری مجدد جهت ایجاد یک کشور فلسطین هستند. رهبران اسرائیل این خواسته ها را قاطعانه رد کرده اند. بلینکن همچنین در تلاش است تا از گسترش درگیری بعد از تشدید بحران بین اسرائیل و حزب الله و تهدیدهای اسرائیل برای اقدامات نظامی بیشتر در این منطقه، جلوگیری کند.
بلینکن در سفری که اچهارمین سفر او به خاورمیانه از زمان آغاز جنگ در ماه اکتبر است، پیش از گفتگو با نخست وزیر اسرائیل، کابینه جنگ و دیگر مقامات، روز دوشنبه با اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل دیدار کرد. بلینکن روز دوشنبه گفت که عربستان سعودی، اردن، قطر، امارات متحده عربی و ترکیه توافق کرده اند که پس از پایان جنگ اسرائیل علیه حماس، برنامه ریزی برای بازسازی و اداره غزه را آغاز کنند. این کشورها قبلاً در برابر درخواست‌های ایالات متحده برای شروع برنامه‌ریزی پس از جنگ مقاومت کرده و اصرار داشتند که ابتدا آتش‌بس در غزه برقرار شود.
بلینکن بعد از دیدار با محمد بن سلمان ولیعد سعودی در شهرر الولا در غرب عربستان گفت: رهبران کشورها توافق کردند که با یکدیگر همکاری کنند و تلاش‌های خود را برای کمک به ثبات و بهبود غزه، ترسیم مسیر سیاسی رو به جلو برای فلسطینی‌ها و تلاش برای صلح، امنیت و ثبات بلندمدت در منطقه هماهنگ کنند.
بلینکن جزئیاتی در مورد مشارکت های احتمالی ارائه نکرد. حمایت مالی و غیرنقدی امارات و عربستان سعودی برای موفقیت هر طرحی ضروری است.
نتانیاهو و دولت او طرح های دیگری برای آینده غزه دارند که احتمالاً دیگران آن را نخواهند پذیرفت. نتانیاهو همچنان مخالف قطعنامه دو کشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطین است، چیزی که به ویژه عربستان سعودی برای عادی سازی روابط با اسرائیل خواستار آن است.

ادامه جنگ در غزه

ایالات متحده اسرائیل را تحت فشار قرار داده است تا حملات خود را در غزه کاهش دهد و عملیات دقیق تری را علیه حماس انجام دهد. اما به گفته مقامات بهداشتی غزه، سرعت مرگ و میر و ویرانی تا حد زیادی ثابت مانده است. روزانه چند صد فلسطینی کشته می شوند. 
پس از سه ماه درگیری، حماس به مقاومت شدید ادامه داده است. ارتش اسرائیل می‌گوید زیرساخت‌های حماس را در شمال غزه که بخش‌های زیادی از آن ویران شده، نابود کرده است، اما جنگ در این منطقه هنوز ادامه دارد. تمرکز حملات اسرائیل به شهر جنوبی خان یونس است. در این منطقه نیروهای زمینی اسرائیل هفته‌هاست با شبه‌نظامیان فلسطینی می‌جنگند. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش گفته است: «نبرد در طول سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

نگرانی از گسترش جنگ به دیگر کشورهای منطقه

روز گذشته هم حملات پهپادی اسرائیل به جنوب لبنان به کشته شدن اعضای ارشد حماس و حزب‌الله انجامید. در پی بالا گرفتن تنش‌ها، دیروز آقای بلینکن در دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نسبت به تشدید درگیری‌ها در منطقه هشدار داد. درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل ماه‌هاست ادامه دارد. اما با کشتن وسام حسن طویل از فرماندهان ارشد رضوان یگان نظامی «نخبه» حزب‌الله و همچنین صالح عاروری از رهبران ارشد حماس در بیروت، نگرانی از گسترش جنگی تمام عیار به کشورهای منطقه افزایش یافته است.

وضعیت غیرانسانی در غزه

دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، موسوم به OCHA، هشدار داد که جنگ در مرکز غزه، عملیات توزیع کمک‌ها را به شدت با مشکل مواجه کرده است. به گفته این سازمان، چندین انبار، مراکز توزیع، مراکز بهداشتی و پناهگاه‌ها تحت تأثیر دستور تخلیه ارتش قرار گرفته‌اند. برخی از نانوایی ها در مرکز شهر دیرالبلاح مجبور به تعطیلی شدند. هفته گذشته یک انبار سازمان ملل مورد حمله قرار گرفت و یک کارمند کشته شد و پنج کارمند دیگر توسط ارتش اسرائیل بازداشت شدند که دو نفر هنوز در بازداشت هستند.
وضعیت در شمال غزه وخیم‌تر است. ده ها هزار نفری که در آنجا مانده اند با کمبود آب و غذا مواجه هستند. سازمان جهانی بهداشت روز یکشنبه اعلام کرد به دلیل بمباران و ناتوانی در تضمین عبور امن با ارتش اسرائیل به مدت ۱۲ روز قادر به تحویل تجهیزات به شمال غزه نیست.
OCHA گفت که ارتش اسرائیل در دو هفته گذشته از پنج تلاش برای اعزام کاروان کمک به شمال، از جمله تحویل برنامه ریزی شده تجهیزات پزشکی و سوخت برای تاسیسات آب و فاضلاب ممانعت کرده است. در نتیجه، پنج بیمارستان در شمال به منابع دسترسی ندارند، ده‌ها هزار نفر به آب تمیز دسترسی ندارند، و خطر بیماری با از کار افتادن سیستم‌های فاضلاب افزایش یافته است.

رهبر حماس: اسرائیل در رسیدن به اهداف خود شکست خورده است

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس روز سه‌شنبه طی سخنانی در یک گرد‌هم‌آیی مذهبی در دوحه مدعی شد که اسرائیل به دستیابی به اهداف خود در حمله به غزه شکست خورده است. هنیه که در نشست اتحادیه بین‌المللی علمای مسلمان در دوحه قطر سخنرانی می‌کرد، یاد آور شد که اسرائیل در جنگ جاری علیه حماس در غزه سه هدف مشخص را دنبال می‌کند. وی سپس از «نابودی مقاومت فلسطین، بازگرداندن افراد به اسارت ‌گرفته شده در غزه و آواره کردن فلسطینیان ساکن غزه از سرزمین خود» به عنوان سه هدف اصلی اسرائیل یاد کرد. رهبر حماس در ادامه مدعی شد که اسرائیلی‌ها با وجود اینکه بهای سنگینی برای این جنگ می‌پردازند اما نتوانسته‌اند به هیچ یک از اهداف خود دست یابند.

یحیی السنوار در میان گروگان های اسرائیلی

نشریه «اسرائیل هیوم» دوشنبه ۱۸ دی خبر داد که شناسایی مخفی‌گاه یحیی السنوار، رئیس دفتر حماس در نوار غزه به‌طور دقیق برای اسرائیل محرز شده است اما به دلیل وجود گروگان‌های اسرائیلی در این مکان، آن را هدف نمی‌گیرد. این نشریه مانع بر سر راه اسرائیل برای هدف گرفتن السنوار در مخفی‌گاهش را وجود تعداد زیادی از گروگان‌های اسرائیلی زنده در این مکان عنوان کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در ماه نوامبر گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «فاکس نیوز» گفته بود که رهبران حماس و از جمله آنها یحیی السنوار کماکان در شهر غزه یا تونل‌های زیرزمینی‌ آن هستند. نتانیاهو افزود: «آنها آنجا هستند و به آن‌ها دسترسی پیدا خواهیم کرد». یک مقام ارشد آمریکایی دسامبر سال گذشته گفته بود که او مطمئن است رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه تنها تا چند روز معدودی زنده خواهد ماند. پرونده گروگان‌های اسرائیلی نزد حماس یکی از پرونده‌های پیچیده در جنگ جاری غزه است و تلاش‌های اخیر جهت دست‌یابی به توافق آتش‌بس برای تبادل گروگان‌ها با فلسطینی‌های بازداشتی در زندان‌های اسرائیل ناکام ماند. اخیرا حماس در پی کشته شدن صالح العاروری، رئیس دفتر این جنبش و تعدادی از همراهان او در پایگاه حزب‌الله در الضاحیه(حومه) جنوبی بیروت، ضمن ابلاغ به میانجی‌گران هر گونه مذاکرات برای تبادل اسرا را به حالت تعلیق درآورد.

https://akhbar-rooz.com/?p=229751 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
farhad farhadiyan
farhad farhadiyan
8 ماه قبل

بلینکن ه خاطر فشار افکار عمومی امریکا که حتی تا کاخ سفید هم فریادها بلند شده و مانع سخنرانی جوبایدن شده پیش رفته است بایدن دیگر حتی متحدین خودش را به خاطر جنگ غزه از دست داده است و مالیات دهنده های امریکائی هزینه ی دو جبهه ی جنگ اوکراین و غزه را در این شرایط اقتصادی پرداخت می کنند و بلینکن فقط برای کاهش فشار به خاورمیانه آمده است چون هیچ طرح و برنامه ای با خودش ندارد .دولت بایدن اگر فشار بیشتری به اسرائیل وارد کند نتانیاهو یک جبهه ی دیگر برایش در لبنان باز می کند و تا آخر نتانیاهو برای در دست داشتن ابتکار عمل و آچمز کردن دیپلماسی امریکا باز هم جبهه ی دیگری را باز خواهد کرد لبنان حوثی ها عراق ایران سوریه و … اینکه بلینکن و بایدن تا کجا دنبال نتانیاهو خواهند بود به قیمت باختن انتخابات ریاست جمهوری در امریکا تمام خواهد شد برای نتانیاهو که همه طرف باخته است دست به یک انتحار زده تا بلکه بین جنون و قهرمانی یکی را روی میز بگارد . اما تا اینجا نتانیاهو و بایدن هر دو باخته اند

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x