سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

گسترش حمایت ها از اعتصاب کارگران تسلا در سوئد

اعتصابات حمایتی و همبستگی اتحادیه ها و دیگر تشکل های کارگری از اعتصاب کارگران فلز، نمایش بخشی از قدرت کارگران متشکل در مقابل سازمان کارفرمایان، صاحبان سرمایه، احزاب راست و نمایندگانشان است!

به گزارش کمیته همبستگی کارگران ایران و سوئد؛ اعتصاب کارگران هم اکنون از همبستگی و حمایت وسیعی از طرف اتحادیه ها و تشکل های کارگری برخوردارشده است و حتی افکار عمومی را  نیز با خود همراه کرده است.  

در ادامه اعتصاب کارگران فلز در سوئد، اتحادیه کارگری حمل و نقل (ترانسپورت) و بخش دیگری از کارگران خدماتی را به اعتصاب حمایتی  فراخواندند.  بطوری که جمع آوری زباله ها (پسماندها)  در تمام کارگاه های “تسلا” در سوئد متوقف خواهد گردید. اتحادیه کمونال نیزقرار است از ۲ ژانویه جمع آوری زباله های خانگی را متوقف کند، محل ورود به محیط کار هم از طرف کارگران اعتصابی مسدود شده تا  افراد دیگری نتوانند بعنوان اعتصاب شکن  وارد عمل شوند. ” مالین راگنه گورد” رئیس اتحادیه کمونال می گوید: “بدون توافق جمعی و تا زمانی که کارگران متشکل هستند، کارفرما ” تسلا” به تنهایی از آزادی عمل برخوردار نیست، دقیقا همان چیزی که “تسلا” به دنبال آن است. اما باید این رویا را فراموش کند، چرا که مبارزه برای عدالت جریان دارد.

کارفرما به اشکال مختلف کماکان برای شکستن اعتصاب از حربه های مختلفی استفاده کرده است، منجمله تهدید کارگران، توطئه، رشوه دهی برای شکستن اعتصاب و به کارگرفتن افراد اعتصاب شکن بطور سازمانیافته، اخراج کارگرانی که میخواهند عضو اتحادیه شوند و غیره.

اتحادیه کارگران فلز درمقابل، تعدادی از اعضای اتحادیه را که در صف اعتصاب شکنان بودند بعد از چندین نوبت توضیح و اخطار از اتحادیه اخراج نمود، چرا که آنها در اعتصاب کارگران علیه همکاران خود قرار گرفته بودند.

شرکت ” تسلا” بعد ازعدم موفقیت از شکایت علیه اعتصاب کارگران پست حتی در دادگاه استیناف، که مرجع بالاتر قضایی است، کماکان به اشکال مختلف از هر روشی برعلیه اعتصاب کارگران و اتحادیه استفاده می کند. و اکنون گارد ویژه ای از حقوق دانان، وزا و وکلا را به خدمت گرفته تا اعتصاب را به شکست بکشانند.  طوری که “کیم سودرتورم” از اتحادیه ساختمانی به این نکته اشاره میکند که “ایلان موسک” (یکی از صاحبان اصلی “تسلا”)  برای در هم شکستن اعتصاب و عدم  امضای قرارداد دستجمعی، دهها حقوقدان و وکیل را اجیر کرده تا بتواند روزنه قانونی برای درهم شکستن اعتصاب پیدا کند. در همین رابطه  سازمان تجارت سوئد که از طرف برخی  ازاحزاب نیز حمایت می شود، تجدید نظردرحق اعتصاب و حمایت از آن را طرح نموده اند. جهت اطلاع  قرار داد کاری در” تسلا” محرمانه و حفظ اطلاعات برای کارکنان آن پیش شرط استخدام است. 

از آنجا که توازن قوا در بازارکار به نفع کارفرمایان است، طرح محدودیت اعتصاب و تشکل های اتحادیه ای، اخراح  کارگران، استخدام نیروی کار ارزان و غیره، شرایطی است که دست کارفرمایان و صاحبان سرمایه را باز گذاشته است.  در چنین شرایطی  زمان آن فرا رسیده است که با اعتصاب و همبستگی هر چه بیشتر و تشکل یابی هر چه وسیعتر  توازن قوا را به نفع کارگران تغییر دهیم.

اکنون “تسلا” با طرح ۱۰ درصد افزایش دستمزد برخی از کارکنان درماه ژانویه در ایالات متحده، می خواهد از متشکل شدن کارگران و عضویت آنها در اتحادیه ها  جلوگیری کند. در مقابل این طرح، احتمال اعتصاب در آمریکا همانند اعتصابات در شمال اروپا ممکن است. و حتی  شرکت “تسلا” قصد دارد تا با کاهش قیمت خودروهای برقی  در برخی بازارها  بتواند میزان فروش را افزایش دهد. ,

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=229148 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x