سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

کُلاژ در ادبیات داستانی – مسعود نقره کار

پیرنگ (طرح) در تعریف تفاوت ها و تنوع ها دارد اما اصلی ترین عناصر مشترک این تعریف ها پیرنگ را  نقشۀ راه، ساختار و نظم و ترتیب داستان دانسته اند. در داستان حوادث می توانند خطی پیش بروند، با بازگشت به گذشته (فلاش بک)، یا نگاه به رویدادهای آینده ( فلاش فوروارد)، با ” نقل وقایع بر اساس علّیت”. در داسنان و رمان حوادث می توانند در هم آمیزی و تداخل زمان و فورم های افقی و عمودی به خود بگیرند، می توانند زنجیرۀ کنش و واکنش با پرداختی  بی نظم و ترتیب و کلاژوار وچسبانه ای کنار هم قرار بگیرند و در نهایت کلیتی شکل گرفته و یک دست ارائه شود. نه فقط امروز، بارقه های این تنوع و پیچیدگی ها را در انگاره ها و حسب الحال ها و ترجمه ی احوال، افسانه ها، حکایت ها، متل ها و مثل ها و قصه ها و داستان ها در عرصه ی ادبیات داستانی میهنمان و جهان در گذشتۀ  دور ونزدیک می توان دید.

ادبیات، به ویژه ادبیات داستانی، رمان، داستان کوتاه، داستانک عرصه قالب سازی و چارچوب های ماندگار برای کلیتِ رمان و داستان کوتاه و داستانک، و حتی عناصر شکل دهندۀ آن ها نیست. برای بیان هستی رنگارنگ ذهن انسان، جامعه  و طبیعت نمی توان مانیفست نوشت و از نویسنده خواست فقط  باید از چارچوب و مانیفست صادرشده پیروی کند. پای هنر که در میان باشد با مقوله ای  دگرگون شونده، شکننده، پویا و متفاوت و نا همخوان مواجه می شوید. هنر پهنه ی حضور کنش ها و واکنش های سیال ترین عناصر هستی، یعنی عناصر سازنده ذهن آدمی ست، رنگین کمانی و رنگارنگ است، بسان ذهن و زندگی انسان منشورواره و لابیرنت گونه، گاه بسیار ساده و گاه  در اشکالی در هم تنیده، با رنگ های بکار گرفته شده و رنگ آمیزی ها متنوع و متفاوت، درست مثلِ رنگ های ذهن و زندگی .

رمان را گونه یا ” ژانر”ی از فعالیت های خلاقه انسان تعریف کرده اند که می تواند انعکاس عاطفی (حسی) واقعیت ها  یا بازتاب تخیلی، تجسمی و توهمی  واقعیت ها، و گاه انعکاس منطقی- عقلایی واقعیت ها باشد. فعالیت خلاقه ای که بازتاب واقیعیت ملموس و غیر ملموس در ذهن نویسنده ، و در هم آمیزی این واقعیت ها با عاطفه، تخیل، تجسم( و وهم) و اندیشگی ست، مجموعه ای که  کلام در شکل ها و فورم های متنوع ریخته می شود. بیان کلامی  ِدرهم تنیده گی شگفت انگیز ذهن و هوش آدمی ست که در شکل ها و قالب های گونه گون ارائه می شود، البته برخی نیز بر این باورند که رُمان انعکاس زندگی نیست، خودِ زندگی ست.

طرح یا پیرنگ و پی ساخت، شخصیت پردازی ها، وضعیت ها  و موقعیت ها، و روشن بودن روابط و علل تکامل و تکوین حرکت یا فکر در راستای نتیجه و پایان داستان، و همچنین چگونگی رابطه جزء و کل در مجموعه ای سازمان یافته،  انتخاب موضوع و درونمایه و زبان رمان عناصر شکل دهندۀ  پاسخ حسی و خیالپردازانه ی هنرمند است، پاسخی که  نشانگر است ، نشانگر هستی ی انسان، جامعه و طبیعت، ونمایش هستی با رنگین کمانی از فورم ها و شیوه ها و اندیشگی ها، که پیامی زیبا و وظیفه ا ی بزرگ بهمراه دارد.

رمان در حد خویش بر تغییر ذهن و رفتار آدمی نقش داشته و دارد، نقشی از طریق درک و شناخت واقعیت، و بدینگونه مهر خود بر تغییر و تکامل معنوی و اخلاقی، و تغییر انسان و زندگی زده است. پیام و وظیفه رمان تعالی انسان و تغییر انسانی ی جهان و تاثیر گذاری بر واقعیت، از طریق شناخت راه های نو برای رسیدن به هدف، با درک و  شناخت، و باز شناخت گسترده تر و عمیق تر انسان است.

رمان در افزایش درک زیبایی شناسانه ی انسان و هستی نقش دارد، و سطح ذوق و سلیقه ، و حساسیت های روحی (عاطفی) انسان را گسترش می دهد. شکلی از ارتباط گیری ست، با خود و دیگران، با جامعه و طبیعت، و ادعا شده است که از پدیده هایی ست که انسان را از هر آنچه غیر انسانی ست دور نگه می دارد. افشاگر زیبایی ها و زشتی های هستی انسانی و اجتماعی ست .مسائل و مشکلات آدمی را پوست می کند و جلوی رویش می گذارد. توصیف کننده ، تشریح کننده و تحلیل گر است. جهان بینی رمان نویس دیدار با جهان مهر وعشق و  آزادی ست، دیداری  موشکافانه و کنجکاوانه از زوایای متفاوت، با نگاه هایی گونه گون و در فورم ها و شکل های متنوع  با پایبندی بر یک اصل مهم، که چیزی دراین میانه ثابت و ایستا نیست، و” همه چیز در تغییر است، جز اصل تغییر که هیچگاه تغییر نمی کند”  

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=228991 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

1 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x