سايت سياسی - خبری چپ - تريبون آزاد

نقدی بر کتاب رویکردی نوین به فمنیسم سوسیالیستی نوشته فریدا آفاری – فرح قادرنیا

    کتاب  برای درست دیدن و درست اندیشیدن نگاشته می شود.

اگر نخوانیم، نخواهیم دانست، اگر ندانیم زیست به مثابه کور بودن در جهان هستی است.

کتاب رویکردی نوین به فمنیسم سوسیالیستی کتابی یک بعدی و یا یک وجهی نیست، بلکه تمامی ابعاد ستم، در جامعه ی بشری، اعم از خشونت علیه زنان ، اهمیت جان سیاه پوستان ، جنبش من نیز، ( Me Too) دگر باشان جنسی ، نابودی محیط زیست ، اقتدارگرایی سرمایه داری و در نهایت جنگی که امروزه جامعه ی جهانی با آن روبروست را در برگرفته.

نویسنده با اتکاء به بررسی های شهودی، تئوریک و بررسی مصاحبه های نظریه پردازان مهم سوسیالیست و غیر سوسیالیست، طرفداران فمنیسم و غیر فمنیسم خواننده را با پراتیک واقعی شرایط  کنونی جامعه جهانی روبرو می سازد.

رشد اقتدارگرایی، بنیان گرایی دینی ، نظام مرد-پدرسالار حاکم را، نویسنده  با مستندات ارائه شده در تمام فصل های کتاب به چالش جدی می گیرد.

فریدا آفاری در بحث خشونت علیه زنان، نه تنها از نگاه یک فمنیست سوسیالیستی ، بلکه از دیدگاه مارکسیستی  نیز مورد بررسی قرار می دهد.

 « می توان از جایگاه زنان در جامعه به عنوان معیاری برای کلیت رشد جامعه استفاده کرد. ” دست نوشته های اقتصادی، فلسفی مارکس ۱۸۸۴» .

چند بعدی و چند وجهی بودن این کتاب  یک از بارزترین ویژگی های آن است.

فصل اول کتاب با پاندومی کووید ۱۹ آغاز می گردد، در این فصل تاثیر این همه گیری بر روند رشد روز افزون  خشونت خانگی علیه زنان، افزایش چشمگیر بیکاری  زنان ، ازدواج “بیشتر شده” بیش از ۱۳ میلیون کودک همسری در جهان و تحولات بنیادینی که از آغاز  این  پاندومی «کووید ۱۹»  درطول ۲ سال  رخ داده است به تفصیل  میپردازد.

فصل دوم ، ویژگی های متمایز سرمایه داری، اقتدارگرایی و امپریالیسم امروزین واهمیت جان سیاه پوستان و خیزش های جهانی را مورد نقد وبررسی قرارمی دهد. در پایان این فصل به مهمترین نکته  که همان از دست دادن فرصتی مهم برای به راه انداختن یک جنبش ضد سرمایه داری جهانی در سال ۲۰۱۱( اشاره به بهار عربی)می باشد،  با ذکر دلایل مستدل می پردازد.  این فصل از این جهت حائز اهمیت است که نویسنده با اشراف بر مسائل روز و جهان بینی واقع گرایانه، به  جنگ روسیه با اکراین ، خیزش انقلابی مردم ایران پرداخته  و در بخش دیگری از  کتاب وقوع جنگی دیگر را اشاره نموده است .

«جنگ غزه و اسرائیل  که جان هزاران زن و کودک را تا به حال گرفته است» .

در فصل های  سوم و چهارم ، نویسنده به مباحث مهمی از جمله کارخانگی که ده ها سال  است فمنیست ها برای آن درجای جای جهان در حال مبارزه هستند، با استناد به آمار دفتر سازمان ملی بریتانیا که در سال ۲۰۱۸ منتشر گردیده، اعلام می کند ، ارزش یک سال کارخانگی معادل ۶/۱ تریلیون دلار است! ارزشی که از سوی جامعه ی سرمایه داری و نظام پدر- مردسالار همواره نادیده گرفته می شود. 

نویسنده با اشاره به کاربیگانه شده و رابطه ی آن با ستم جنسیتی در فصل چهارم ، چنین بیان می کند؛ زن ستیزی  در سطح جهانی در حال رشد است چه در خانواده، چه در محل کار، در سپهر عمومی وکل جامعه .  زنان در همه جا در معرض تعرض هستند، با آغاز جنبش «من نیز» این گستردگی آزار و تعرض در سطح جهانی و در تمام عرصه های ، سیاسی ، هنری، دانشگاهی و بالاترین سطوح افشا گردید.

نویسنده  به شیء وارگی و استثماردوران  پیشا سرمایداری اشاره می نماید، اما با ذکر این نکته مهم، که سرمایه داری باچند پارگی شدید انسان و فرایند کار، این بیگانگی را بیشتراز پیش  افزایش داده است.

فصل ، فصل کتاب حاضر، رویکردی نوین به تحولات بنیادین در تمام سطوح اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نژادی و خشونت  که در حال حاضر مشاهده گر آن در سطح جهان می باشیم را در بر  دارد.

 رشد روز افزون  اقتدارگرایی سرمایه داری در جهان، هم نابودی انسان را در بر دارد و هم نابودی محیط زیست.

کتاب حاضر را شاید به جرات بتوان گفت که چند کتاب در یک کتاب نگارش شده است.

فریدا آفاری با دغدغه مندی در فصل هشتم کتاب ، ضمن بررسی دیدگاه های، سیمون دوبووار، جسیکا بنیامین و دیگر نظریه پردازان، در مورد ریشه های ستم و سلطه می نویسد.

به جرات می توان اذعان کرد شاهکار این کتاب در نتیجه گیری پایانی آن می باشد. نکات کلیدی ومهمی که نویسنده به آن پرداخته است .

فریدا آفاری می نویسد؛ واقعیت دهشتناک تلاش های فاشیستی برای کسب قدرت وجنگ های امپریالیستی نمایانگر عظمت چالش های روبرویمان می باشد. حمله روسیه به اوکراین به قصد نسل کشی، کودتای نافرجام سفیدپوست برترپنداری آمریکایی در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ واشنگتن، بازگشت طالبان زن ستیز و نژاد پرست به مسند قدرت در افغانستان پس از انعقاد پیمان خروج با نیروهای اشغالگر ایالات متحده ، همه مبشر آینده ی بشر در قرن بیست و یکم اند، یک جنگ امپریالیستی جهانی به نظر قریب الوقوع است.

نویسنده در ادامه می نویسد؛ به منظور دگرگون کردن روابط انسانی و پروراندن روابط اندیشیده بین انسانها، بین ذهن و بدن و بین بشریت و طبیعت هر چارچوب مفهومی فمنیست سوسیالیستی مطرح شده در این کتاب راهی بوده است برای طرح پرسش در مورد چگونگی پرورش بدیلی انسان باور در برابر سرمایه داری ، نژاد پرستی ، جنسیت گرایی و دگر جنس گرا سالاری.

طرح سئوالات کلیدی از سوی فریدا آفاری در این مقطع کنونی  که احتمال همه گیری جنگ از بزرگترین نگرانی های جامعه بشری  می باشد می تواند کمکی برای به  چالش کشاندن سوسیالیست ها و مارکسیست ها با توجه به شکست بهار عربی ( فرصتی که به قول نویسنده از دست رفت) باشد.

دموکراسی چگونه به یاری افراد می آید تا انسان هایی اخلاق مدار شوند و از خود یا دیگران سوء استفاده نکنند؟

چگونه می توان به شیوه هایی با تفاوت ها روبروشد که منجر به رشد شوند؟

معیارهای ما برای حقیقت ، پاسخگویی و انصاف چیست؟

 ارائه بدیلی در برابر سرمایه داری ، رشد اقتدارگرایی، نژاد پرستی، جنسیت باوری به صورت خود جوش انجام نمی گردد، ایجاد چنین بدیلی نیازمند درک عمیق از تاریخ، فلسفه، اقتصاد سیاسی، تفکر انتقادی و سازمان دهی ملی وبین المللی است .

در پایان به عنوان خواننده این کتاب باید اذعان کنم در شرایط حساس کنونی جامعه ی بشری که منطقه خاورمیانه در جنگی نابرابر و خانمان سوز قرار دارد، رشد اقتدارگرایی را شاهدیم، جنگ غزه و اسرائیل ، حمله روسیه به اوکراین را به حاشیه برده است . از سوی دیگر حکومت توتالیتر ایران در سطح جهانی با لابی گری به تثبیت خود در داخل و خارج پرداخته است. آیا  ارائه بدیل و هشدار نسبت به ضرورت ایجاد همبستگی ملی و جهانی برای رهایی از خشونت وگریز از جنگ وقتش نرسیده است ؟

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=223498 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

1 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نه به سوسیال دموکراسی مدرن
نه به سوسیال دموکراسی مدرن
11 ماه قبل

با نظرات نویسنده آشنا هستم. اقتدارگرایی رشد نکرده، تاروپود مردسالاری، سرمایه داری ، استعمار و نژادپرستی و قومگرایی است. سوسیال دموکراسی نویسنده اصلا قابل قبول نیست، او فکر میکند اقتدارگرایی یعنی دولت غیر دموکراتیک در حالیکه لیبرالهای دموکرات همیشه بعلت سرمایه دار بودن ، استعمارگر بودن و نژادپرست بودن اقتدارگرا بوده اند. نه خدا نه ارباب نه جنگ.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x