سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

اکسیوس: جمهوری اسلامی از طریق سازمان ملل برای اسرائیل پیام فرستاد

نمایندگی جمهوری اسلامی ن در سازمان ملل متحد هشدار داده است که «وضعیت ممکن است از کنترل خارج شود.» همزمان گزارش می‌شود که ایران از طریق سازمان ملل پیامی برای اسرائیل فرستاده است.

بی بی سی گزارش داد نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز شنبه نوشت «اگر جنایات جنگی و نسل‌کشی اسرائیل فورا متوقف نشود، وضعیت ممکن است از کنترل خارج شود و پیامدهای وسیعی داشته باشد.»

این نمایندگی در پستی در شبکه اجتماعی «اکس» (توییتر) گفت که اگر این اتفاق بیافتد «مسئولیت آن به عهده سازمان ملل، شورای امنیت و کشورهایی است که شورا را به سوی یک بن‌بست هدایت می‌کنند.»

همزمان نشریه اکسیوس در آمریکا به نقل از دو منبع آگاه دیپلماتیک گزارش داد که حکومت ایران روز شنبه در پیامی برای اسرائیل گفته است که «نمی‌خواهد شاهد اوج گیری بیشتر تنش در جنگ حماس و اسرائیل باشد، اما اگر عملیات اسرائیل در غزه ادامه یابد، مجبور به مداخله خواهد بود.»

اکسیوس می‌گوید که این پیام از طریق یک مقام سازمان ملل برای اسرائیل ارسال شده است.

این درحالی است که آمریکا به افزایش حضور نظامی خود در منطقه ادامه می دهد و روز شنبه از اعزام دومین ناو هواپیمابر و گروه پشتیبانی آن را به منطقه خبر داد.

دو منبع دیپلماتیک به اکسیوس گفتند که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه در بیروت با تور ونسلاند فرستاده سازمان ملل در خاورمیانه دیدار کرد.

براساس این گزارش آقای ونِسلاند وزیر خارجه ایران را ترغیب کرد مانع گسترش مناقشه به سایر نواحی خارج از غزه و اسرائیل شود.

وزیر خارجه ایران پاسخ داد که «ایران نمی‌خواهد این مناقشه به یک جنگ منطقه‌ای بدل شود و می‌خواهد سعی کند به آزادی غیرنظامیانی که توسط حماس در غزه گروگان گرفته شده‌اند کمک کند.»

در این گزارش آمده است: «با این حال به گفته منابع مطلع، امیرعبداللهیان تاکید کرد که ایران خطوط قرمزی دارد. او گفت که اگر عملیات ارتش اسرائیل ادامه پیدا کند – و به خصوص اگر اسرائیل به قول خود برای یک تهاجم زمینی در غزه عمل کند – ایران مجبور است واکنش نشان دهد.»

این منابع گفتند که آقای ونسلاند در تماسی با تساحی هانِگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، و سایر مقام‌ها پیام ایران را منتقل کرد.

دفتر آقای ونسلاند دیدار با امیرعبداللهیان را تایید کرد و گفت که آنها درباره «تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی گروگان‌ها، کاهش تنش و جلوگیری از گسترش مناقشه به منطقه وسیعتر صحبت کردند.»

وزیر خارجه ایران از دو روز پیش سفر منطقه‌‌ای خود به عراق، لبنان و سوریه را آغاز کرده بود.

پیشتر گزارش شد که او در نشست خبری روز شنبه خود در لبنان در هشداری به اسرائیل گفت: «بر اساس درکم از واقعیت‌های مقاومت به جنایتکاران جنگی و حامیان آنها در منطقه هشدار می‌دهم تا دیر نشده جنایت‌های جنگی خود را متوقف کنند و شاید تا ساعات دیگر دیر شود.»

او شنبه شب در دوحه، قطر، با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار کرد.

براساس بیانیه حماس – که خبرگزاری رویترز آن را نقل کرده – آقای امیرعبداللهیان در این دیدار با ادامه همکاری با حماس برای «رسیدن به اهدافش» موافقت کرده است.

وزیر خارجه ایران در جریان این دیدار در دوحه که تصاویری ویدئویی هم از آن منتشر شده حمله یک هفته پیش حماس به اسرائیل را به عنوان یک «پیروزی تاریخی» ستود.

در حمله حماس به جنوب اسرائیل بیش از ۱۳۰۰ نفر کشته و بیش از صد نفر گروگان گرفته شدند.

مقام‌های بهداشتی دولت خودگردان فلسطین هم می‌گویند که تعداد کشته شدگان در حملات متعاقب اسرائیل به ۲۲۰۰ نفر و زخمی شدگان به ۸۷۰۰ نفر رسیده است.

ایران نقش داشتن در این حملات را تکذیب کرده است و آمریکا هم گفته است شواهدی مبنی بر حمایت ایران از این حملات در دست نیست.

اعزام یک ناو هواپیمابر دیگر آمریکا به منطقه

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، گفت که این کشور که درحال اعزام دومین ناو هواپیمابر خود به منطقه «برای جلوگیری از اقدامات خصمانه علیه اسرائیل» است.

ناو آیزنهاور به همراهی یک گروه از رزم‌ناوها برای پشتیبانی از ناو جرالد فورد به شرق مدیترانه اعزام می‌شود.

براساس بیانیه‌ای که دولت آمریکا منتشر کرده جو بایدن، رئیس جمهور این کشور روز شنبه در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، درباره تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از گسترده‌تر شدن مناقشه و نیاز به حفظ ثبات در کرانه باختری تاکید کرده است.

بنیامین نتانیاهو روز شنبه از یک پست ارتش در نزدیکی غزه بازدید کرد و از سربازان پرسید که آیا برای گام بعدی آماده هستند یا خیر.

ارتش اسرائیل هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال آماده شدن برای «حمله همه جانبه زمینی، دریایی و هوایی» به غزه است.

بیانیه‌ای که ارتش اسرائیل منتشر کرد حاوی بیشترین جزئیات تا این لحظه درباره مقدمه‌چینی برای یک عملیات زمینی در غزه است.

این بیانیه می‌گوید که نیروهای این کشور همچنان درحال آماده شدن هستند، و روشن می‌کند که این یک عملیات عظیم و به طور بالقوه طولانی خواهد بود.

تمرکز اصلی این بیانیه بر ابعاد گسترده لجستیکی مورد نیاز برای یک «تهاجم جامع» از خشکی، دریا و هواست.

در این بیانیه آمده است: «این شامل ایجاد مراکز لجستیکی در خطوط مقدم برای تسهیل فرآیند تدارک تسلیحات و دادن توانایی لازم به نیروها برای آن است که به طور موثری مجهز شوند.»

این نشان می‌دهد که آنها همچنان مشغول چیدن اجزای لازم برای رساندن تجهیزات به نیروها در خط مقدم هستند. این عملیات شاهد بزرگترین فراخوان نیروهای ذخیره اسرائیل در ۵۰ سال اخیر است.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=219913 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آرش کمانگیر
آرش کمانگیر
1 سال قبل

سکوت!!!!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x