سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

نرگس محمدی پس از به دست آوردن نوبل صلح: پیروزی نزدیک است!

نرگس محمدی در بیانیه‌ای که روز جمعه در روزنامه نیویورک تایمز و پس از اعلام نامش به عنوان برنده جایزه صلح نوبل منتشر شد، تاکيد کرد دریافت جایزه صلح نوبل باعث می‌شود در مسیر پیش رو «مقاوم‌تر و بااراده‌تر» قدم بردارد

نرگس محمدی در بیانیه‌ای که روز جمعه در روزنامه نیویورک تایمز و پس از اعلام نامش به عنوان برنده جایزه صلح نوبل منتشر شد، تاکید کرد دریافت جایزه صلح نوبل باعث می‌شود در مسیر پیش رو «مقاوم‌تر و بااراده‌تر» قدم بردارد.

این فعال زندانی حقوق زنان در این بیانیه نوشته است: «هرگز کوشش در جهت تحقق دموکراسی، آزادی و برابری را متوقف نخواهم کرد و مطمئنأ جایزه صلح نوبل من را در این مسیر مقاوم‌تر، بااراده‌تر، امیدوارتر و مشتاق‌تر می‌کند و باعث می‌شود قدم‌هایم سریع‌تر شود.»

نرگس محمدی در بخش دیگری از این بیانیه نوشته است: «همچنین امیدوارم این جایزه باعث شود ایرانیانی که برای تغییر مبارزه می‌کنند، قدرتمندتر و سازمان‌یافته‌تر شوند. پیروزی نزدیک است.»

برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ با اشاره به این که در کنار «مادران شجاع ایرانی» ایستاده است، اضافه کرد: «به مبارزه علیه تبعیض بی‌رحمانه، ظلم و سرکوب بر اساس جنسیت توسط حکومت مذهبی ستمگر تا زمان آزادی زنان، ادامه خواهم داد.»

کمیته نوبل نروژ روز جمعه ۶ اکتبر (۱۴ مهر) اعلام کرد جایزه سال ۲۰۲۳ خود را به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی، اهدا می‌کند.

دبیر این کمیته که سخنان خود را به زبان فارسی و با عبارت «زن، زندگی، آزادی»، شعار نمادین اعتراضات ۱۴۰۱ ایران، شروع کرده بود گفت این جایزه به پاس مبارزه نرگس محمدی علیه «سرکوب زنان در ایران» و تلاش او در راستای «ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همگان» داده می‌شود.

این برای بار دوم است که جایزه صلح نوبل به یک ایرانی می‌رسد. پیش‌تر شیرین عبادی، وکیل و فعال حقوق بشر، در سال ۲۰۰۳ این جایزه را به خود اختصاص داده بود.

کمیته نوبل در بیانیه خود با اشاره به اینکه نرگس محمدی اکنون در زندان به سر می‌برد، آورده است: «مبارزات شجاعانه نرگس محمدی با هزینه‌های شخصی سنگینی همراه بوده است. رژیم ایران ۱۳ بار او را دستگیر کرده، پنج بار وی را مجرم شناخته و مجموعاً به ۳۱ سال زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم کرده است.»

در بیانیه هیات داوران همچنین با اشاره به اعتراضات گسترده سال گذشته در ایران آمده است:‌ «جایزه صلح نوبل امسال همچنین پاسداشتی است برای صدها هزار نفر که علیه سیاست‌های تبعیض‌آمیز و سرکوب‌گرایانه رژیم مذهبی علیه زنان تظاهرات کردند.»

انتخاب برنده جایزه صلح نوبل، که بنابر وصیت آلفرد نوبل بنیانگذار این جایزه در کشور همسایه سوئد یعنی نروژ اهدا می‌شود، بر عهده هیئتی پنج نفره دانشگاهیان و سیاستمداران سابق مستقل است که توسط پارلمان این کشور منصوب می‌شوند.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=218856 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

3 10 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهاره
بهاره
1 سال قبل

وقتی این جایزه را کنار کمک های بشردوستانه مجموعه غرب به فاشیست‌های اوکراین بنگریم، ورود گروهبان قندعلی های ناتو در دفاع از این جایزه را بهت. درک می کنیم.
جنگ در اوکراین و تلاش برای انقلاب های مخملین در کشورهای حرف گوش نکن جملگی در یک پروژه تعریف میشوند.
دفاع تمام قد نیک یا مهرداد و شاید نیک و مهرداد هم در چارچوب همین پروژه است.
نرگس محمدی اگر ملی و میهن دوست باشد باید بدون درنگ این جایزه ننگین را پس می داد.

نیک
نیک
1 سال قبل

دقیقا حق با این رفقا, صبا و متعجب است که جایزه ای که فاشیست ترین دولت های دنیا یعنی نروژ و سوئد به این زن خورده بورژوا دادند سرشکستگی بزرگیست برای او و همه زنان ایرانی . اصلا از آنجا که ایشون همچون شیرین عبادی پس فردا وطن فروش خواهد شد بهتر است در زندان نگهش داریم تا درسی باشد برای همه کسانی که مبارزات انحرافی میکنند و بجای حکومتی استالینی حرف از آزادی و دمکراسی و حقوق زنان و این گونه اراجیف می زنند. اینکه ایشون میگه «به مبارزه علیه تبعیض بی‌رحمانه، ظلم و سرکوب بر اساس جنسیت توسط حکومت مذهبی ستمگر تا زمان آزادی زنان، ادامه خواهم داد.» رو باور نکنید ایشون اگه مثل ما یک مارکسیست لنینیست مبارز بود مثل ما قلم بدست میگرفت و مطلب مینوشت نه اینکه بره زندون بخوره و بخوابه. در انتها باید این را بگویم که به قول صبا ” هیچگاه دچار این توهم که میتوان از قدرت‌های خارجی انتظار کمک به مردم ایران را داشت، نشوند” بجز از روسیه و چین. 

مهرداد
مهرداد
1 سال قبل

وقتی افتخار با این عظمت به مادری که از حق دیدن فرزند محروم است در سیاهچال ملاها زندگی میکند و با ستم جنسی با او برخورد میکنند تعلق میگیرد دم خروس ضد امپریالیست ها بیرون میزند و نشان میدهد که مشکل امثال علینژاد های خارج کشوری نیست. مشکل هر زنی است که بر ضد استبداد دینی جور مردان سر بزیر جلوی رژیم را هم میکشند. با تشکر از اخبار روز که صفحه اول را به این افتخار ایران اختصاص داد.

صبا
صبا
1 سال قبل

این جایزه شوم است. کافیست به سرنوشت شیرین عبادی نگاه کنیم که به چه وطن فروش بی مایه ای تبدیل شده‌.
امیدوارم خانم محمدی نمک گیر موسسات امپریالیستی نشوند! و در راه آزادی مردم ایران، حفظ تمامیت ارضی و عدالت در کنار مردم بمانند و هیچگاه دچار این توهم که میتوان از قدرت‌های خارجی انتظار کمک به مردم ایران را داشت، نشوند.

متعجب
متعجب
1 سال قبل

من تعجبم چرا اینا اینقدر به اپوزیسیون ایران علاقه دارن نوبل بدن ولی به آسانژ، اسنودن، فلسطینی هایی که سی ساله زندانند یک گوشه چشمی هم نمی دازند؟ البته کی ۳۰ جر و مناخیم بگین و اوباما یا با اونا یا با ما هم میگن گرفتن فقط همین البته که منتشر نمی کنین دوستان ایران انترنشنالی اخبار روز اما خواستم عرض کنم تابان خودتی!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x