سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

مسموم‌کننده یافت نشد! اذعان وزیر اطلاعات به مسموم کردن دانش آموزان با گازهای شیمایی

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه ۲۳ شهریور در برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما، درباره حمله‌های شیمیایی به صدها مدرسه در ایران و مسموم‌کردن هزاران دختر دانش‌آموز در یکسال گذشته گفت:‌ «استفاده از بمب‌های بدبو، افشانه‌های مختلف فلفلی و اشک‌آور و موارد متعددی از حشره‌کش‌ها دلیل این اتفاقات بود».

جمعی از پزشکان در تهران هم پیشتر به‌طور جداگانه گفته بودند که طبق مشاهدات آن‌ها در حمله به مدارس از گازهای ترکیبی استفاده شده است. ارگانوفسفات، گازی که هم در حمله‌های شیمیایی و هم در حشره‌کش‌ها استفاده می‌شود یکی از این گازهاست که در حمله به مدرسه‌های افغانستان نیز از آن استفاده شده است.

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی این حمله‌ها و ناامن‌کردن مدرسه‌های دخترانه را به «دشمن» نسبت داد و افزود:‌ «تجربیات سال گذشته نشان می‌دهد دشمن با استفاده از شبکه‌سازی‌های مختلف به ویژه در فضای مجازی و رسانه‌ها آشوب‌ها را طراحی می‌کند».

اذعان وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی به استفاده از گازهای شیمیایی، برخلاف ادعاهای پیشین و هماهنگ بسیاری از مسئولان حکومت ایران است که در ماه‌های گذشته بارها مسئله خودتلقینی دانش‌آموزان به مسموم‌شدن و عامل روانی را مطرح کرده بودند. وزیر اطلاعات تلفین را رد کرد اما بار دیگر ادعای «تمارض» را مطرح کرد.

به گزارش زمانه، سردار سپاه پاسداران غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی، چهارشنبه ۲۱ تیر در نشست تهدیدات نوین سایبری در مشهد ادعا کرد:‌ «در ماجرای مسمویت‌های اخیر، هیچ حمله شیمیایی یا بیولوژیکی در کار نبوده و شیوه نوینی از جنگ سایبری اتفاق افتاده است. دختران ما احساس فیزیکی مسمومیت می‌کردند در حالی که در آزمایشات پزشکی مشخص شد سمی وجود ندارد و عوامل بیولوژیک دیگری نیز باعث این قضیه نشده است.» جلالی در ادامه پارا فراتر گذاشت و گفت: «این یک فن‌آوری جدید است که می‌تواند در زمینه ایجاد حالت فیزیکی با ابزار روان‌شناختی اثر بگذارد.»

کمیته حقیقت‌یاب مجلس شورای اسلامی اما در تیرماه سال جاری در گزارش خود دخالت تندروها برای جلوگیری از رفتن دختران به مدرسه را تأیید کرد و گفت که دست‌کم بخشی از این حملات با انگیزه تهدید حق تحصیل دختران انجام شده است. مهرداد ویس‌کرمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی هم در این رابطه گفته بود: «برخی از این افراد عامدانه این کار را کرده بودند و قصدشان تعطیلی مدارس دخترانه بود، اما تعدادی هم فریب‌خورده و وارد بازی این افراد شده بودند.»

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=216433 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x