سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

محمد محمدعلی درگذشت

محمد محمدعلی، داستان‌نویس و نویسنده رمان‌هایی چون «برهنه در باد»، شامگاه پنج‌شنبه ۲۳ شهریور در ۷۵ سالگی درگذشت.

محمد محمدعلی در سال‌های اخیر به همراه خانواده خود در ونکوور کانادا زندگی می‌کرد، شهری که در آن با برگزاری کارگاه‌های داستان‌نویسی تلاش می‌کرد ارتباط مهاجران ایرانی با ادبیات فارسی را همچنان حفظ کند. او در این سالیان تلاش داشت داستان‌نویس‌های جدیدی معرفی کند.

علت درگذشت این نویسنده هنوز اعلام نشده است. مرتضی مشتاقیان دوست او که خود نمایشنامه‌نویس و ساکن ونکوور است گفته است، محمدعلی بعدازظهر پنج‌شنبه ساعت ۱۵:۲۰ در همین شهر چشم از جهان فروبسته است.

محمد محمدعلی فعالیت حرفه‌ای خود را پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ با انتشار مجموعه‌های داستان “دره هندآباد گرگ داره” و “از ما بهتران” در سال‌های ۱۳۵۴ و ۱۳۵۷ آغاز کرد که اولی اثری واقع‌گرا محسوب می‌شود و دومی بر اساس افسانه‌ها و باورهای عامیانه نوشته شده و در برخی لحظات به رئالیسم جادویی نزدیک می‌شود.

از مهم‌ترین آثار او رمان “برهنه در باد” را می توان نام برد که جایزه داستان‌نویسی “یلدا” را نیز از آن خود ساخت، اثری که همچنین در میان نامزدهای نهایی جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعات بود.

محمد محمدعلی در سال‌های پس از انقلاب از چهره‌های شاخص کانون نویسندگان بود، یکی از امضاءکنندگان بیانیه مشهور ۱۳۴ نویسنده که به اختناق شدید در اوایل دهه ۱۳۷۰ اعتراض می‌کرد.

محمد محمدعلی همچنین؛ در شمار شاعران و داستان نویسانی بود که به دعوت اتحادیه نویسندگان ارمنستان، به شهر ایروان دعوت شدند. این سفر اما پیش از آن که با دسیسه ی رژیم شاعر کش جمهوری ی اسلامی، در سپیده دم شانزدهم مرداد هزار و سیصد و هفتاد و پنج و با قتل آنان و سقوط اتوبوسشان به ژرفای دره؛ پایانی خونین بگیرد، با هوشیاری ی شاعران و نویسندگان حاضر در اتوبوسِ مرگ خنثی شد.

از آثار او همچنین می‌توان به رمان‌های “باورهای خیس یک مرده” و “جهان زندگان” نیز اشاره کرد که نگارش این دومی را در ونکوور به پایان رساند.

یادش گرامی باد. آموزش ها و مهربانی های بی دریغ او از خاطر دوستان و دوستدارانش نخواهد رفت.

اخبار روز درگذشت این نویسنده ی خوب کشورمان را به خانواده ی محمد محمدعلی، دوستان و دوستدارانش و همه ی اهالی ی ادبیات ایران تسلیت می گوید.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=216422 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x