سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

شمار جان‌باختگان طوفان و سیل‌ در لیبی از ۵۳۰۰ نفر گذشت

شمار جان‌باختگان طوفان و سیل‌ در لیبی از ۵۳۰۰ نفر گذشت

منابع لیبی چهارشنبه ۲۲ شهریور اعلام کردند، در نتیجه طوفان و سیلاب شدید یک چهارم شهر ساحلی درنه از بین رفته و نزدیک به شش هزار نفر کشته و بیش از ده هزار نفر مفقود شده‌اند. به گزارش تلویزیون «العربیه» به نقل از ارتش لیبی، بر اثر طوفان شدید، ۲۵ تا ۴۵ درصد از شهر درنه در دریا ناپدید شد. وزیر کشور، دولت منصوب شده از سوی پارلمان لیبی، گزارش‌هایی مبنی بر جانباختن کامل برخی از خانواده‌ها در اثر سیل را فاش کرد. او همچنین از تشکیل مراکزی برای دریافت گزارش درباره تعداد زیادی از مفقودین خبر داد و گفت: «تعداد جان‌باختگان درنا از ۵۳۰۰ نفر گذشت». یکی از اعضای کمیته حوادث اضطراری لیبی به خبرگزاری «رویترز» گفت، در حال حاضر نمی‌توان تعداد کل کشته‌شدگان به ویژه قربانیان درنه را شمارش کرد اما می‌توان گفت که تعداد آنها بسیار زیاد است. او با اشاره به اینکه ساختمان‌های زیادی فروریخته است، وضعیت درنه را بسیار فاجعه‌بار توصیف کرد. وزیر کشور لیبی افزود که اجساد جانباختگان در همه جا (دریا، دره‌ها، زیر ساختمان‌ها) مشاهده می‌شود. در همین حال، حسام فیصل، رئیس بخش «بلایای طبیعی و بحران‌» در فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌ صلیب سرخ و هلال احمر گفت: «تعداد قربانیان سیل در لیبی از ۵۰۰۰ نفر گذشت». صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر فاش کردند که نیازهای بشردوستانه بسیار فراتر از توانایی‌های موجود است. عبدالحمید الدبیبه، رئیس دولت وحدت ملی در لیبی بر ضرورت غلبه بر اختلافات سیاسی در این کشور و کمک به مناطق آسیب‌دیده تاکید کرد.هشام ابوشکیوات، وزیر هوانوردی غیرنظامی و عضو اورژانس، لیبی از همه کشورها خواست، تیم‌های امدادی تخصصی به این کشور اعزام کنند. او از پاسخ‌گویی سریع برخی کشورها در اعزام نیروهای امدادی خبر داد.
طوفان دانیل که از سواحل یونان آغاز شد، سراسر دریای مدیترانه را درنوردید، و به درنه در شرق لیبی رسید. در شهر درنه که حدود ۱۲۵ هزار نفر جمعیت دارد، طوفان شدید و سیلاب باعث فروریختن سدها، ساختمان‌ها، واژگونی خودروهای کنار جاده‌ها، ریشه‌کن شدن درختان شده و این شهر را به آواره‌ای تبدیل کرده است. محمد القبسی، مدیر بیمارستان الوحده در شهر درنا گفت: «۱۷۰۰ نفر در یکی از دو محله اصلی شهر و ۵۰۰ نفر در محله دیگر جان خود را از دست دادند.» طوفان دانیل شهرهای دیگر شرق لیبی از جمله بنغازی، دومین شهر بزرگ این کشور را درنوردید. تامر رمضان، رئیس هیئت بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر، گفت که تعداد کشته‌شدگان بسیار زیاد است. او در مصاحبه تلویزیونی به خبرنگاران گفت: «از منابع مستقل اطلاعاتی خود می‌توانیم تأیید کنیم که تعداد مفقودین تاکنون نزدیک به ده هزار نفر است».

لاوروف از «شرط» مسکو برای ازسرگیری مذاکرات با اوکراین خبر داد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه سه‌شنبه ۲۱ شهریور گفت، اولین گام برای مذاکره بین روسیه و اوکراین لغو فرمان ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، مبنی بر منع گفت‌وگو با مسکو است که باید انجام شود.
به گزارش العربیه، لاوروف گفت که هر چه کی‌یف مذاکرات با مسکو را بیشتر به تعویق بیاندازد، مذاکرات بعدی دشوارتر خواهد شد. وزیر خارجه روسیه این اظهارات را در پاسخ به سوالی درباره نظر او نسبت به سخنان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرد. بلینکن گفته بود در صورت آغاز مذاکرات میان روسیه و اوکراین، ایالات متحده به آنها خواهد پیوست. لاوروف در حاشیه مجمع اقتصاد شرق به برنامه «وستی» در شبکه «روسیه ۱» گفت: «ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بارها گفته است که ما از مذاکره طفره نمی‌رویم، بلکه این اوکراینی‌ها هستند که از مذاکره طفره می‌روند». او گفت که مقام‌های اوکراین باید متوجه باشند که هر چه بیشتر زمان بگذرد، مذاکره دشوارتر خواهد شد. این در واقع موضع رسمی ماست. من دوباره می گویم، در زمینه ممنوعیت مذاکرات، که ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین آن را اعلام و امضا کرد، این موضع اوکراین نباید هیچ سوالی درباره مذاکره ایجاد کند. لاوروف افزود: «من این اظهارات را به یاد دارم واقعاً عجیب است. حداقل یک سال پیش یا حتی قبل از آن دقیقا به یاد ندارم، زلنسکی فرمانی را امضا کرده بود که هر گونه مذاکره با دولت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را ممنوع می‌کرد. دنیا این را می‌داند اگر کسانی که رژیم اوکراین را اداره می‌کنند، تصمیمی برای مذاکره بگیرند، ما مشکلی با مذاکره نداریم». وزیر خارجه روسیه همچنین گفت اوکراین باید برای مذاکره آماده باشد و اولین گام تمایل به مذاکره باید لغو فرمان زلنسکی در خصوص عدم مذاکره با دولت روسیه است. شایان ذکر است که مقامات کییف همواره توقف جنگ و خروج نیروهای روسی از قلمرو اشغال شده اوکراین را شرط آغاز مذاکرات با روسیه اعلام کرده‌اند.

سازمان ملل:‌ حقوق بشر در افغانستان در حال فروپاشی است

سازمان ملل متحد یک‌بار دیگر با نشر بیانیه‌ای نسبت به وضعیت حقوق بشری در افغانستان ابراز نگرانی کرد. ولکر ترک، کمیسر عالی بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد سه‌شنبه ۲۱ سنبله (شهریور) در نشست شورای حقوق بشر این سازمان گفت که حقوق بشر در افغانستان در حال فروپاشی است. ترک گفت: «این وضعیت زندگی میلیون‌ها انسان به شمول زنان و دختران را متاثر کرده است.» ترک گفت:‌ «به مقام‌های حکومت برحال یادآور می‌شوم که آنان در قبال وجایب بین‌المللی حقوق بشر افغانستان، مسئولیت دارند.» او افزود: «پالیسی‌های اعمال شده طالبان یک حمله سیستماتیک بر حقوق بشر است. میزان تکان‌دهنده سرکوب زنان و دختران بسیار ظالمانه است. محدودیت‌ها به‌گونه فزاینده شدیدتر می‌شود و این آزادی‌های اساسی زنان و دختران را نابود می‌کند.»
در همین حال، ریچارد بنت گزارشگر ویژه سازمان ملل برای افغانستان نیز خواستار تغییر در پالیسی طالبان که به گفته او «خشن و نکبت بار» هستند، شد. بنت گفت: «پس از دو سال، سوالی که بسیاری از مردم، به خصوص افغان‌هایی که مخالف وضعیت کنونی‌اند، مطرح می‌کنند، این نیست که وضعیت چگونه است، بلکه این است که چه باید کرد تا وضعیت معکوس شود. آنان از دیر زمان خواستار اقدامات فراتر از محکوم کردن وضعیت روبه وخامت‌اند و از جامعهٔ جهانی می‌خواهند که برای دستیابی به نتایج ملموس، متحد شوند.» سازمان دیدبان حقوق بشر نیز اعلام کرد که «افغانستان با بدترین بحران حقوق بشر در جهان، روبر است.»
دیدبان حقوق بشر بار دیگر از سازمان ملل متحد خواست تا یک مکانیزم برای پاسخگو قرار دادن ناقضین حقوق بشر ایجاد کند. طالبان پس از دستیابی به قدرت، اقدامات محدودکننده زیادی علیه شهروندان به‌ویژه ممنوعیت تحصیل برای دختران پس از کلاس ششم، ممنوعیت اشتغال زنان در نهادهای غیردولتی داخلی و خارجی، همچنین ایجاد محدودیت برای فعالیت رسانه‌های آزاد اعمال کردند. دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان موسوم به «یوناما» هم هفته گذشته گزارش داد که به‌رغم اعلام عفو عمومی، بیش از ۲۰۰‌ نفر از نیروهای ارتش و پلیس و همچنین مقامات وابسته به حکومت پیشین از زمان حکمرانی طالبان در افغانستان کشته شدند. دفتر مذکور اشاره کرد که ۲۱۸ عملیات ترور توسط طالبان را از ژوئن ۲۰۲۱ تاکنون در افغانستان ثبت کرده است.

سازمان ملل خواستار توقف استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در اوکراین شد

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خلع سلاح گفت، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار توقف استفاده از بمب های خوشه ای در اوکراین شد. ایزومی ناکامیتسو، معاون دبیر کل سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد عرضه تسلیحات غربی به اوکراین گفت: “دبیرکل بارها خواستار توقف فوری استفاده از بمب های خوشه ای مطابق با موضع دیرینه خود شده است. این سلاح ها باید به تاریخ سپرده شود.” وی تاکید کرد: “ما همچنین به گزارش های مربوط به انتقال مهمات تانک حاوی اورانیوم ضعیف شده به نیروهای اوکراینی توجه کرده ایم. تامین سلاح و مهمات در هر درگیری مسلحانه نگرانی های قابل توجهی را در مورد تشدید خشونت ایجاد می کند.”چهار مقام آمریکایی اعلام کردند که دولت جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده در آستانه تصویب انتقال موشک‌های دوربرد مسلح به بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین است. سه مقام آمریکایی دوشنبه به رویترز گفتند که واشنگتن پس از نتایج موفقت‌آمیز ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین در حال بررسی انتقال سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتشی (ATACMS) یا موشک‌های سامانه راکتی چندگانه هدایت‌شونده (GMLRS) یا هر دوی آنها به کی‌یف است. موشک‌های ATACMS تا ۳۰۶ کیلومتر و موشک‌های GMLRS مسلح به بمب خوشه‌ای تا ۴۵ مایل برد دارند. اوکراین در حال حاضر به سامانه توپخانه ۱۵۵ میلیمتری مجهز است که تا ۱۸ مایل برد دارند و قادرند ۴۸ بمب کوچک را حمل کنند. سامانه ATACMS می‌تواند بیش از ۳۰۰ بمب کوچک را شلیک کند و سامانه راکتی GMLRS نیز قادر است تا ۴۰۴ بمب خوشه‌ای را پرتاب کند. دو منبع آگاه گفتند که ضدحمله اوکراین در حال بروز نشانه‌های پیشرفت است و به همین دلیل دولت آمریکا مایل است در چنین برهه حیاتی ارتش اوکراین را تقویت کند. چهار منبع آگاه تاکید کردند که ارسال این سامانه‌ها هنوز نهایی نشده است. دولت آمریکا ماه‌هاست که درگیر تصمیم‌گیری در مورد ارسال ATACMS به اوکراین است زیرا انتقال آنها به کی‌یف یک اقدام کاملا تهاجمی علیه روسیه تلقی می‌شود. آمریکا پیش از این در یک اقدام جنجالی دیگر بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین داده بود و قرار است به عنوان بخشی از بسته کمکی جدید ۱۷۵ میلیون دلاری، به اوکراین گلوله‌های تانک حاوی اورانیوم ضعیف شده بدهد.

هشدار سازمان جهانی تجارت درباره چندپارگی تجارت جهانی

سازمان جهانی تجارت هشدار داد تنش های ژئوپلتیکی جریان تجارت در جهان را تغییر داده زیرا کشورها به جای این که یک صادرکننده کارامد باشند، زنجیره عرضه خود را به سمت کشورهای متحدشان تغییر داده اند.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روزنامه فایننشال تایمز نوشت: سازمان تجارت جهانی مستقر در ژنو در گزارش سالانه تجارت جهانی خود هشدار داده است که ارزش کالاها و خدمات مبادله شده افزایش یافته اما این مبادلات در کل جهان نیست و با سرعت بیشتری در داخل بلوک های متحد با یکدیگر انجام می شود و این امر می تواند هزینه بالاتری داشته باشد و به درگیری های بیشتری منجر شود. در این گزارش آمده است: تنش های جهانی با شکل گیری روابط تجاری رقیب شروع به تکه تکه شدن تجارت کرده است.
انگوزی اکونجو ایوآلا (Ngozi Okonjo-Iweala) مدیر کل این سازمان در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد، گفت: نظم اقتصادی بین المللی پس از سال ۱۹۴۵ بر پایه این ایده استوار بود که وابستگی متقابل بین کشورها از طریق روابط تجاری و اقتصادی باعث تقویت صلح و رفاه مشترک خواهد شد. وی هشدار داد: امروز این نگرش تهدید می شود همان طوری که آینده اقتصاد جهانی باز و قابل پیش بینی با تهدید مواجه است. محاسبات سازمان تجارت جهانی نشان می دهد جریان تجارت کالا بین دو بلوک فرضی ژئوپلیتیکی – که بر اساس سیاست خارجی کشورها و طبق الگوهای رأی گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد طراحی شده – از زمان تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی، ۴ تا ۶ درصد کُندتر از تجارت در داخل این بلوک ها رشد کرده است. همچنین شمار کشورهایی مانند آمریکا که به بهانه امنیت ملی محدودیت های تجاری را درخصوص کالاها و خدمات مهم به ویژه با چین اعمال کرده اند، افزایش یافته است. این اقدامات شامل کنترل صادرات بر فناوری ساخت تراشه سیلیکونی است. بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ میلادی ۳۸ شکایت در مورد چنین اقداماتی در سازمان تجارت جهانی مطرح شده که دو برابر بیشتر از سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ بوده است.
اکونجو ایوآلا گفت تجدید «جهانی سازی» به عنوان تلاشی تازه برای ادغام اقتصادهای بیشتری در جریان تجارت جهانی، فقر را کاهش خواهد داد و با گسترش فناوری های سبز به مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک خواهد کرد و علاوه بر این، امنیت را تقویت می کند زیرا احتمال کمتری وجود دارد کشورهایی که روابط تجاری نزدیک تری دارند با هم درگیر شوند.
وزرای تجارت کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی فوریه آینده با هدف تقویت مجدد سازمان جهانی تجارت در ابوظبی گرد هم می آیند. مدیرکل سازمان تجارت جهانی، اذعان کرد که این سازمان کامل نیست و بسیار از کامل بودن دور است اما بهانه تقویت این نظام معاملاتی بسیار قوی‌تر از فاصله گرفتن از آن است.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=216143 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x