سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

دریاچه ارومیه به معنای واقعی کلمه مُرد!

دریاچه ارومیه به معنای واقعی خشک شده و تبدیل به نمکزار شده است. بهار نیوز گزارش داد به گفته برخی از شهروندان مدتی است که با پدیده گرد و خاک و پراکندگی نمک دریاچه ارومیه (شوره‌زار فعلی) روبه‌رو هستند که پیشتر اصلا چنین مشکلی نداشتند. 

خانه بسیاری از شهروندان ارومیه هر روز پر از گرد و غبار می‌شود.آنها می‌گویند که تنها زمانی که بارندگی قابل توجه رخ می‌دهد، بخشی از دریاچه در حوالی پل معلق، کمی آب می‌گیرد و خیلی سریع آنجا هم خشک می‌شود. خشک شدن دریاچه ارومیه بر گرم شدن هوای این شهر نیز بی‌تاثیر نبوده است.

دریاچه سابق ارومیه!

عیسی کلانتری، رئیس سابق سازمان محیط زیست در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین از این دریاچه به عنوان دریاچه نمک نام برده است. کلانتری گفت: «در دریاچه دیگر آبی به آن صورت وجود ندارد. تا جایی که من اطلاع دارم، غلظت نمک در آن قسمتی هم که آب داریم، به بالای ۵۰ درصد رسیده است.»

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: «کمتر از ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب باقی مانده که آن هم آب محسوب نمی‌شود، بلکه آب و نمک کامل است. تا آخر شهریور همین میزان هم تبخیر می‌شود و آبی نمی‌ماند. در واقع چیزی که می‌ماند اسمش می‌شود دریاچه سابق ارومیه.»

کلانتری گفت حق‌آبه دریاچه در دو سال اخیر پرداخت نشده است. دو سال است که دریاچه رها شده است. رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: «آنجا سالانه ۷۵ سانتی‌متر تبخیر دارد. دو سال هم که آبی به آن اضافه نشده است. در واقع حدود یک و نیم متر آب از بین رفته، پس دیگر چیزی نمانده است.»

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=215006 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x