سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

پدر مصطفی کریم بیگی خواهان آزادی ماشااله کرمی شد

محمد کریم‌بیگی، پدر مصطفی کریم‌بیگی از کشته‌شدگان اعتراضات ۸۸ نوشت: «این روزها چه سخت است پدر بودن، فرزند را بکشند و پدر را به‌جرم دادخواهی زندانی کنند. آقا ماشاالله جرمی مرتکب نشده، آزادش کنید.»؛ داريوش رحمانيان استاد تاريخ تصفيه شد؛ تداوم بلاتکليفی آزاده عابدينی در زندان اوين

چه سخت است پسر را بکشند و پدر را به جرم دادخواهی زندانی کنند

محمد کریم‌بیگی، پدر مصطفی کریم‌بیگی از کشته‌شدگان اعتراضات ۸۸ با حمایت از ماشاالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی، معترض اعدام‌شده، در اینستاگرام نوشت: «این روزها چه سخت است پدر بودن، فرزند را بکشند و پدر را به‌جرم دادخواهی زندانی کنند. آقا ماشاالله جرمی مرتکب نشده، آزادش کنید.»

ادامه موج اخراج استادان دانشگاه؛ داریوش رحمانیان، استاد تاریخ از تدریس کنار گذاشته شد

در ادامه اخراج و تعلیق استادان دانشگاه‌های ایران، بنابر گزارش‌ها داریوش رحمانیان، استاد ممتاز تاریخ دانشگاه تهران از دانشگاه اخراج شده است. به گفته رسانه‌های ایران برنامه‌ درسی آقای رحمانیان برای نیمسال آینده حذف شده و گفته شده که مقدمات اخراج او نیز فراهم شده است. داریوش رحمانیان دارای تالیفاتی در حوزه تاریخ ایران به‌ویژه تاریخ معاصر است. آقای رحمانیان در واکنش به خبرمنتشره در کانال تلگرامی‌اش نوشته «تعلیق و اخراج من کار آسان و ساده‌ای نیست. گمان می‌کنم تصمیم به تعلیق من خطای محاسباتی عجیبی بوده است که ریشه در توهم دارد. طرف گویا در حالی شبیه مستی چنین تصمیمی گرفته است. هرچه فکر می‌کنم عقلم به جایی قد نمی‌دهد که این تصمیم بسیار ناشیانه چطور گرفته شده است». این استاد تاریح نوشته «در طول سی سال تدریس در دانشگاه همواره زیر فشار و تهدید بوده‌ام و پایمال شدن حق و حقوق را به انواع و اقسام تجربه کرده‌ام». دو روز پیش «اتحادیۀ انجمن‌های علمی دانشجویی تاریخ» در نامه‌ای به وزیر علوم اعلام کرد «اخراج و حذف این استاد تاریخ از دانشگاه، عواقب ناگواری برای رشته‌ٔ تاریخ در ایران خواهد داشت». از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا پایان مردادماه امسال ۵۸ استاد از تدریس در دانشگاه اخراج، تعلیق، بازداشت، احضار یا وادار به بازنشستگی اجباری و زودهنگام شدند.

واحده خوش سیرت و نگین رضایی با تودیع وثیقه آزاد شدند

واحده خوش سیرت و نگین رضایی شهروندان ساکن استان گیلان، روز پنجشنبه دوم شهریور با تودیع وثیقه از زندان لاکان رشت آزاد شدند. به گزارش خبرگزاری هرانا، آزادی آن ها با تودیع وثیقه و از زندان لاکان رشت صورت گرفته است. نگین رضایی شهروند ساکن فومن و نگین رضایی ساکن لاهیجان، روز چهارشنبه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. لازم به ذکر است، هفته گذشته دستکم سیزده نفر از فعالان جنبش زنان شهروند در استان گیلان بازداشت شدند. همزمان روابط عمومی اداره کل اطلاعات گیلان در اطلاعیه‌ ای از بازداشت گروهی از شهروندان در این استان تحت عنوان “تیم تشکیلاتی دوازده نفره” خبر داد و مدعی شد که این افراد در حال برنامه ریزی و انجام اقداماتی در خصوص سالگرد اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بوده اند. 

دردسر حجاب، دستور وزیر کشور برای بررسی تقدیر از یک ورزشکار

مراسم تقدیر از یک دختر والیبالیست که موفق به کسب رتبه کشوری شده بود، با واکنش وزیر کشور روبرو شد. این دختر ورزشکار با پوشش اختیاری در این مراسم که در آن فرماندار کلاردشت نیز حضور داشته، شرکت کرده بود. ‏انتشار تصاویر این مراسم، باعث ارسال نامه وزیر کشور به استاندار مازندران شده است. احمد وحیدی در این نامه نوشته است: «به دنبال تصاویر منتشرشده در فضای مجازی مبنی‌بر دیدار فرماندار کلاردشت با یکی از دختران ورزشکار، سریعا موضوع را بررسی و گزارش آن را اعلام کنید.»

مدیر روابط عمومی فرمانداری کلاردشت از کار برکنار شد

مدیر روابط عمومی فرمانداری کلاردشت به دلیل انتشار تصویر بی‌حجاب یک ورزشکار در دیدار با فرماندار این شهر، از کار برکنار شد​​​​​​​. به گزارش دیده بان ایران، در پی دیدار فرماندار کلاردشت با یک ورزشکار نوجوان و انتشار تصویر بی حجاب وی از این دیدار، مدیر روابط عمومی فرمانداری کلاردشت از کار برکنار شد. روح الله سگی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در این خصوص گفت: تصویری بی حجاب از نوجوان ورزشکاری که فرماندار کلاردشت به دیدارش رفته بود در فضای مجازی منتشر شد طبق بررسی در مدت حضور فرماندار بانوی ورزشکار دارای حجاب بوده است تصویر منتشر شده در یک لحظه اتفاق افتاده که انتشارش سهوی یا مغرضانه است!

مهسا یزدانی به زندان قائم شهر منتقل شد

مهسا یزدانی، مادر محمد جواد زاهدی، از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، به زندان قائم شهر منتقل شده است. وی روز سه شنبه سی و یکم مردادماه، توسط نیروهای امنیتی در ساری بازداشت شده بود. مهسا یزدانی، کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر میبرد.

یک منبع مطلع به هرانا اطلاع داد: “خانم یزدانی به زندان قائم شهر منتقل شده است.”

مهسا یزدانی پیشتر در روز سه شنبه سی و یکم مردادماه، توسط نیروهای امنیتی در ساری بازداشت شد.

تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.

مهسا یزدانی شهروند ساکن ساری و مادر محمد جواد زاهدی، از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ است.

محمد جواد زاهدی، در تاریخ ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱، با اصابت گلوله ساچمه ای شلیک شده توسط نیروی انتظامی در ساری به قتل رسید.

انتقاد گروهی از دانشگاهیان به «روند بازداشت مبهم» سامان پاشایی

جمعی از فرهنگیان، دانشگاهیان و دانشجویان در بیانیه‌ای به ادامه بازداشت سامان پاشایی، استاد دانشگاه و قهرمان ورزشی اعتراض کردند. سامان پاشایی، استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد سقز و قهرمان اسبق کشتی جهان نزدیک به دو ماه است که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده. در این بیانیه که به تاریخ ۴ شهریور منتشر شده است، با اشاره به «شرایط نگهداری تحقیرآمیز و طولانی مدت» این استاد دانشگاه در سلول انفرادی، نسبت به سلامتی او ابراز نگرانی شده و امضاکنندگان بیانیه این شرایط را «دهن کجی آگاهانه به کل جامعه علمی و ورزشی کردستان» دانسته‌اند. امضاکنندگان این بیانیه خواستار «استیفای حقوق قانونی» سامان پاشایی شده و در بیانیه خود نوشته‌اند: «معتقدیم بازداشت ایشان به نوعی رفتاری لجوجانه و تلافی جویانه در قبال اعمال برخی از اعضای خانواده وی در خارج کشور است. این در حالی است که سامان پاشایی همیشه و در تمامی این سال‌ها، چه در مقام علمی یک استاد دانشگاه و چه بعنوان یک شهروند معمولی با سابقه قهرمانی، کارنامه روشنی در حوضه‌های فعالیتش دارد، لذا باور داریم تلاش برای محکوم کردن وی تلاشی است جهت محروم کردن وی از تدریس و دیگر عواقب ناعادلانه این سناریو برایش.» این بیانیه به «کارنامه روشن و شفاف» این استاد دانشگاه اشاره کرده و یادآور می‌شود که «اگر جرم مستندی وجود داشت، بعد از دو ماه باید آشکار می‌شد».

تداوم بلاتکلیفی آزاده عابدینی در زندان اوین

آزاده عابدینی، زندانی سابق سیاسی که در پی فیلمبرداری یک مزدور از او با پوشش اختیاری در تاریخ بیست و پنجم مرداد ماه بازداشت شد، به زندان اوین انتقال یافته و در شرایط بلاتکلیفی به سر می‌برد. او دو روز پس از بازداشت توسط مزدوران سرکوبگر به بازداشتگاه شاپور تهران منتقل شد و از تاریخ بیست و نهم مرداد ماه به صورت بلاتکلیف در زندان اوین نگهداری می‌شود. آزاده عابدینی پیشتر نیز در جریان انقلاب “زن، زندگی، آزادی” در شهرک اکباتان تهران بازداشت شده بود.

تداوم بازداشت و بی‌خبری از نرگس سرداری و همسرش مهدی اعتماد سعید

نرگس سرداری، در تاریخ ۲۵ مرداد و همسرش مهدی اعتماد سعید، بازیگر تئاتر و تسهیلگر مهارت‌های فردی، بازیگر و نمایش‌‌پرداز، پیشتر در تاریخ ۱۹ خرداد بازداشت شده بود؛ و به جز چند تماس کوتاه هیچ اطلاعی از شرایط و محل نگهداری آنان در دسترس نیست گفته می شود که این دو از داشتن وکیل محروم هستند. مهدی اعتماد سعید که سابقه‌ی تدریس هم دارد، از سال ۱۳۹۵، پروژه‌ای اجتماعی به نام «پرتآپ» را راه‌اندازی کرد که هدف از آن به گفته وی «شاد کردن کودکان» به شکل «داوطلبانه و عام‌المنفعه» و بدون وابستگی به نهادها و سازمان‌ها بوده است. او با همکاری داوطلبان در پارک‌ها یا مناطق محروم و سانحه‌‌دیده ضمن آموزش بازی به کودکان موجب شادی و آرامش آن‌ها می‌شد. روز جمعه ۱۹ خرداد، در حالی‌که مانند هر هفته در یکی از پارک های تهران با کودکان و خانواده‌هایشان مشغول بازی بود، به دست نیروهای لباس شخصی و امنیتی بازداشت شد. همچنین گفته شده که از زمان بازداشت او، منزل و محل کارش مورد تفتیش ماموران امنیتی قرار گرفته، تلفن شخصی همسرش ضبط شده و بسیاری از همکاران و اعضای خانواده او هم تحت بازجویی نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند و همانطور که گفته شد خانم نرگس سرداری، نیز بعدتر بازداشت شد.

بیانیه حزب اتحاد ملت در خصوص لایحه عفاف و حجاب و اقدامات مجلس

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در بیانیه ای نسبت به عواقب تصویب لایحه عفاف و حجاب هشدار داد و بار دیگر خواهان لغو قانون حجاب اجباری شد. دئر این اطلاعیه آمده است: از نظرات سید محمد خاتمی در رد حجاب اجباری استقبال می‌کنیم.
در این اطلاعیه آمده است: حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ضمن استقبال از نظرات و پیشنهادهای کارشناسان و دلسوزان مختلف، به‌خصوص متن پژوهشی ارزنده‌ای که جناب آقای سید محمد خاتمی با همکاری جمعی از صاحب‌نظران در مخالف با حجاب اجباری و پذیرش سبک‌های مختلف زندگی منتشر کرده‌اند، بار دیگر خواهان لغو قانون حجاب اجباری و عدم تصویب هر متنی است که موجب تحدید و تهدید آزادی‌های اجتماعی و فردی شود و به اقتصاد نحیف کشور ضربه وارد کند و نسبت به عواقب و نتایج زیانبار تصویب پیش‌نویس “حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب” که مخالف اصول متعدد قانون اساسی است،  هشدار می‌دهد.

شورای نگهبان: لایحه حجاب را دریافت نکرده ایم

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری گفت: ما مصوبه‌ عفاف و حجاب را دریافت نکرده‌ایم. کار این لایحه در کمیسیون تخصصی تمام نشده‌ و هنوز برای‌ تعیین مدت زمان اجرای آزمایشی به صحن مجلس نرسیده است. راجع به جزئیات آن بعد از دریافت مصوبه‌ اظهارنظر می‌کنیم.

اين مطلب را به شبکه های اجتماعی ارسال کنيد

https://akhbar-rooz.com/?p=214014 لينک کوتاه

قابل توجه نظردهندگان: از تاريخ 24 مهر 1403 هر کاربر می تواند تنها يک بار به اندازه 900 کاراکتر در زير هر مقاله ديدگاه بگذارد و يک بار نيز حق پاسخگویی به نظرات ديگری که در مورد اظهارنظر او منتشر شده باشد، خواهد داشت. چنانچه از حق پاسخگویی برای ادامه ی نظر قبلی و يا ارايه ی نظر مجدد استفاده شود، منتشر نخواهد شد. بخش ديدگاه به منظور اعلام نظرات در مورد مقالات منتشر شده می باشد و بحث و جدل های خارج از آن برای کاربران محدود شده است. چنانچه خوانندگان اخبار روز نظرات مشروح تری دارند می توانند آن را در قالب مقاله های مستقل برای انتشار ارايه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
1 سال قبل

با عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما با توجه به اینکه سالگرد مهسا امینی نزدیک است خامنه ای ترس همه وجودش را گرفته تظاهرات مردم و پرتاب سنگ به سمت ماموران امنیتی هیچ فایده ای ندارد مردم شجاع و غیور سقز و کردستان باید در روز ۲۵ شهریور با اسلحه به خیابان بیایند و به سینه و مغز نیروهای انتظامی و امنیتی شلیک کنند و خیابانهای سقز و کردستان باید آغشته به خون مزدوران خامنه ای شود هر ایرانی که در خانه اش اسلحه دارد اگر از ان استفاده نکند به خون خانواده های دادخواه خیانت کرده است مردم شهرهای زاهدان کردستان لرستان و اقوام ایرانی ایل بختیاری در روز ۲۵ شهریور با اسلحه به خیابانها بیایند در قیام های سالهای قبل مردم ایران به براندازی حکومت خامنه ای بسیار نزدیک شدند اما خامنه ای که اوضاع را به ضرر خودش می دید و می ترسید که مردم حکومت را از او بگیرند یکی از سیاستهای خودش را اجرا کرد و به ماموران امنیتی دستور داد تا به چشم معترضان شلیک کنند تا دیگرجوانان از ترس نابینا شدن به خیابانها نیایند و سکوت کنند ولی

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x